Ostin ruiskusaabin, miten 900i:n ilmansuodatin vaihdetaan?
Ostin ruiskusaabin, miten 900i:n ilmansuodatin vaihdetaan?
Aiemmin ollut kaasarikoneinen 900 -85, nyt ostin 900i:n -87 ja ajattelin vaihtaa myös ilmanputsarin suodattimenhuollon yhteydessä. No, eipä ollutkaan samanlainen hakashomma kuin kaasarimallissa. Antakaas seikkaperäinen ohje, kun ei ollut huoltokirjassa mainintaa?! Toisekseen bensamittari ei toimi kuin valolla, tankinpäästä tuntuis olevan ehjä (miten kojelauta puretaan), miten mittaristo vaihdetaan?
Jos tuosta olis apua.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ht=#174311
Kokeile ensin kajarinreiästä törkkiä sähköjohtoja ja vaikka ruiskutella CRC:tä liitoksiin jos mitään auttaisi (tuskimpa vain).
Mittaristo irtos jotenkuten näin;
1.Irrota varmuuden vuoksi akusta napa
2.Irrota ratti (keskityyny irti, jonka alta löytyy mutteri)
3.Irrota kuskinpuolen kaiutinritilä jonka kautta voit nyppiä mittaristoon
tulevat prujut irti.
4.Kojelaudan alta löytyy neljä pitkää torxia jotka pitää kojelaudan keskiosaa paikallaan, avaa ne.
5.Raota "varovasti" kojelautaa, että pääset aukaisemaan mittaristoa kiinni pitävät torxit mittariston sivuilta (2kpl per puoli).
Tarpeeksi kun vääntää kojelautaa niin tilaa pitäisi tulla mittariston vaatiman verran, että sen pääsee vetämään pois.
Vasemmalla ylhäällä oleva ilmaletku saattaa kanittaa ja ainakin itse jouduin irrottamaan sitä kiinni pitävät niitit.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ht=#174311
Kokeile ensin kajarinreiästä törkkiä sähköjohtoja ja vaikka ruiskutella CRC:tä liitoksiin jos mitään auttaisi (tuskimpa vain).
Mittaristo irtos jotenkuten näin;
1.Irrota varmuuden vuoksi akusta napa
2.Irrota ratti (keskityyny irti, jonka alta löytyy mutteri)
3.Irrota kuskinpuolen kaiutinritilä jonka kautta voit nyppiä mittaristoon
tulevat prujut irti.
4.Kojelaudan alta löytyy neljä pitkää torxia jotka pitää kojelaudan keskiosaa paikallaan, avaa ne.
5.Raota "varovasti" kojelautaa, että pääset aukaisemaan mittaristoa kiinni pitävät torxit mittariston sivuilta (2kpl per puoli).
Tarpeeksi kun vääntää kojelautaa niin tilaa pitäisi tulla mittariston vaatiman verran, että sen pääsee vetämään pois.
Vasemmalla ylhäällä oleva ilmaletku saattaa kanittaa ja ainakin itse jouduin irrottamaan sitä kiinni pitävät niitit.
Suodatin vaihtuu siten, että otetaan se iso kumiputki pois (kaksi klemmaria). Tämän jälkeen siinä mustan muovisen suodatinkotelon päällä on ristipää ruuveja kehässä. Ne kun avaat, niin pääset taivuttamaan tuon bensan määräjakajan ylös ja vaihtamaan suodattimen sinne pömpelin sisään. 
Kuulostaapas hassulta. No näin se kuitenkin menee.

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ollaan sitten varovaisia siinä taivuttelussa. Vanhat suutinputket katkeavat aika helposti. Nimim. "Kokeiltu on..."Mertmi kirjoitti:... niin pääset taivuttamaan tuon bensan määräjakajan ylös ja vaihtamaan suodattimen sinne pömpelin sisään.

Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Tulipa törmättyä tähänkin kun ostin Motonetistä tuonkin suotimen ajatellen että helpostihan se vaihtuu samalla kuin tuo raitisilmasuodin.
Siinä vähän aikaa tota pömpeliä tuijottelin ja totesin että ei vi**u voi olla noin vaikea suoritus mutta ilmeisesti tää on uskottava noitten ohjeiden perusteella.
Sama insinööri joka ton ilmansuotimen paikan on suunnitellut on muuten eläkepäivien lähestyessa siirretty ilmeisesti sähköhommiin ja on sen jälkeen piirrellyt mm. SS:n parkkivalojen sijoituksen umpion sisään samaan reikään kaukovalopolttimon kanssa. Siinäkin meni melkein vartti taiteillessa mutta onpahan vaihdettu sekin.
Siinä vähän aikaa tota pömpeliä tuijottelin ja totesin että ei vi**u voi olla noin vaikea suoritus mutta ilmeisesti tää on uskottava noitten ohjeiden perusteella.
Sama insinööri joka ton ilmansuotimen paikan on suunnitellut on muuten eläkepäivien lähestyessa siirretty ilmeisesti sähköhommiin ja on sen jälkeen piirrellyt mm. SS:n parkkivalojen sijoituksen umpion sisään samaan reikään kaukovalopolttimon kanssa. Siinäkin meni melkein vartti taiteillessa mutta onpahan vaihdettu sekin.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
Noh,ite olen aina varjellut polttoaineputkia ja tehnyt hieman vaikeamman kautta.Oon ruuvannut ne ilmanputsarin ruuvit auki jonka jälkeen ilmanoton putken klemmari irti.Sitten olen ottanut sen pömpelin korikiinnikkeen (panta) irti.Sitten vaan koko pohjaosa sivulle ja ulos.Saa tolla tavalla kivemmin sen pohjankin putsattua.Eikä tarvi jännittää niitä pa-putkia. 
Muoks:Se joo unohtu että "kumitötsä" on myös irroitettava imusarjasta ja löysättävä määränsäätimestä jotta pääsee kääntämään sitä tötsää ruuvien irroittamisen helpottamiseksi.

Muoks:Se joo unohtu että "kumitötsä" on myös irroitettava imusarjasta ja löysättävä määränsäätimestä jotta pääsee kääntämään sitä tötsää ruuvien irroittamisen helpottamiseksi.
Viimeksi muokannut tomaatti, Ma Helmi 05, 2007 23:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Työkalut:
Sivuleikkurit
Torx tai ristipää vuosimallista(tai ranettajasta?) riippuen
Lemmariavain
Aski tupakkia
1.Katkaise ne kirkkaat polttoaineputket.Ovat kovasti siinä tiellä ja saa muutenkin varoa niitä.
2.Ota määränjakajalta kaasuläpälle menevä putki/letku irti
3.Avaa putsarikotelon torxit/ristipäät(katso kohta työkalut)
4.Vaihda filtteri.
5.Kasaa päin vastaisessa järjestyksessä.
6.Paina allekirjoitukseni linkkiä,ja ongi sieltä yhteystietoni,polttoaine putkia löytyy kottikärryllinen.
Sivuleikkurit
Torx tai ristipää vuosimallista(tai ranettajasta?) riippuen
Lemmariavain
Aski tupakkia
1.Katkaise ne kirkkaat polttoaineputket.Ovat kovasti siinä tiellä ja saa muutenkin varoa niitä.
2.Ota määränjakajalta kaasuläpälle menevä putki/letku irti
3.Avaa putsarikotelon torxit/ristipäät(katso kohta työkalut)
4.Vaihda filtteri.
5.Kasaa päin vastaisessa järjestyksessä.
6.Paina allekirjoitukseni linkkiä,ja ongi sieltä yhteystietoni,polttoaine putkia löytyy kottikärryllinen.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
muutaman kerran on tullut törmättyä noissa t8 vehkeissä vähintään 10v vanhoihin pari kiloisiksi karstoittuneisiin ja tukkeutuneisiin suodattimiin, tekee tuo turbon, välijäähdytin ja öljynjäähdyttimen letkut vielä oman pikku lisän tuohon vaihto hommaan..
itse olen suutinputket ruuvvannut nykyään heti suosiolla irti määräjakajasta..
itse olen suutinputket ruuvvannut nykyään heti suosiolla irti määräjakajasta..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
-
- "Tuplakaasari"