Jäätyikö Trionic? (tilapäinen häiriö tyhjäkäynnissä)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Jäätyikö Trionic? (tilapäinen häiriö tyhjäkäynnissä)

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Enpä vielä (toistaiseksi) ole tarkempia neuvoja vailla, mutta onko joku kokenut seuraavaa? Pikainen haku ei tuottanut ihan vastaavanlaisia osumia.

Käväisin alkuviikosta Joensuussa, jossa pakkasta oli tasaisesti 18-25 astetta. Kolmen päivän aikana ei mitään ongelmia. Eilen sitten ajelin takaisin Ylöjärvelle yhtä kyytiä hienossa, kirkkaassa talvisäässä. 8) Pakkasta oli alkumatkasta 20-21 astetta, kunnes Laukaa-Vaajakoski-välillä ilma lämpesi -21:stä -11.een.

Jyväskylää ohittaessani huomasin, että moottorijarrutukseen siirtyminen ei ollut kovin sivistynyttä: kaasun nosto aiheutti ikävän rykäyksen, samoin taas, kun siirryttiin vetopuolelle. Cruise päällä teki ihan samaa, eli oli todella ikävä ajella lieviä alamäkiä, kun liikuttiin vedon ja jarrutuksen välillä. Liikennevaloissa sitten huomasin, että tyhjäkäynti pomppi koko ajan 1400rpm-1900rpm, n.1Hz taajuudella, ehkä vähän tiheämminkin.

Kun taas maantiellä oikein kokeilin, totesin että moottorijarrutusta ei ollut alle 1700rpm, joten viitosella vauhti pysyi n.80km/h ilman kaasua! 8O EDU näytti ihan uskottavia kulutuslukemia koko ajan, matkan keskikulutukseksi lupasi 7,2, ja bensamittari puoltaisi tätä. Kulkupuolikin oli kunnossa; ahtomittari liikkui normaalilla alueella, ja tehoa löytyi ihan sen mukaan, kuinka paljon halusi renkaiden sutivan. Alipainevuotoa kuitenkin epäilin jossain olevan, se venakopan tulpan irvistäminen tuli ekana mieleen. Kotipihassa jätin auton käyntiin ja menin pellin alle. Ei mitään näkyvää vialla. Tyhjäkäynti oli edelleen kamalaa nykimistä, joten sammutin auton.

Kävin välillä (n.5 min) työntämässä tontin rajalla ojassa ollutta Bemaria ylös, sen jälkeen tunnustelin lampun valossa ahtoputken, huohotusletkun, AIC:n letkut, MAP:in liitokset, läppäkotelon ja imuilman lämpöanturin. Kaikki ihan nätisti paikallaan. Sitten väänsin koneen käyntiin. Kierrokset ryntäsivät (huom. kuuma kone!) heti yli 2000:een, minkä jälkeen palasivat nätisti ja tasaisesti 850-900rpm --> nättiä tyhjäkäyntiä. Tänä aamuna käymään ilman mitään erikoisuuksia, ja hyvin toimii.

CE-valohan ei siis edes vilahtanut missään vaiheessa. Onko joku muu kokenut T5-koneen kanssa samaa? Mikä tuolla voisi ottaa pakkasesta/lumipöllystä/jäätyvästä kosteudesta noin paljon häiriötä? Konetilahan nyt on melkoisen lämmin tuollaisen 450km:n siirtymän aikana, mutta kyllähän siellä paikoin "tuiskulunta" oli havaittavissa.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Villi veikkaus... tyhjäkäyntimoottori :D . Täällä on irroitus ja puhdistusohjeet.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Kiitti vinkistä, tuo on kyllä puhdistuslistalla kunhan tässä... Epäilisin vain ehkä jotain muuta(kin) syytä, jota systeemi yrittää sitten AIC:n kanssa kompensoida:

Eihän sillä paljon muuta mahdollisuutta ole säätää tyhjäkäyntiä, kuin tuo AIC. Jos taas tyhjäkäynti pomppii tuolla tiheydellä, luulisi että siellä kyllä luisti liikkuu aika tiuhaan tahtiin edestakaisn, sille tulevan signaalin ohjaamana. Vaan mikäs sen signaalin aiheuttaa...?

En toki mitenkään sulje tuota pois, sen verran mystisiä ovat joskus nämä jutut. Voihan siellä AIC:ssä joku jumitella, vaan kun aikaisemmin ei ole oireillut millään tavalla, vaan käynti on "kesät talvet" ollut tasan 900. Taidan tuon kuitenkin putsata, sitten ainakin näkee kuinka mustaa tavaraa sieltä tulee ulos. :D :roll:
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Vaikeammat tapaukset saattavat kuulemma toeta, kun täyttää yöksi ompelukoneöljyllä tuon tk-motin. Aamulla tyhjennys ja uudelleen asennus.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Omassa

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Omassa hajosi AIC aikoinaan matkalla Oulusta Jyväskylään ja kierrokset seikkaili 900:sta 1700:aan kierrokseen. Aina kun kierrokset ylitti 1700, niin moottorin ohjaus tiputti ne takaisin 1000-1500 ja taas nousi pikku hiljaa 1700:aan ja takaisin 1000-1500:aan. Kahvi tauon jälkeen toimi taas vähän matkaa oikein.

Onneksi oli silloin vielä uusi auto minulla ja vaihto meni autoliikkeen piikkiin. (ei tarvinnut itse putsailla :lol: )
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Kiitoksia kaikille vastauksista! Alan tässä olemaan sillä kannalla, että:

1) tyhjäkäyntimoottori lähtee putsaukseen
2) Jyväskylään päin ei kannata Saabilla ajella! :lol:

Palaan myöhemmin asiaan, kun tuloksia on havaittavissa. Toivottavasti pakkaset jatkuvat; ilmojen kylmeneminen tuntui olevan triggeri tähän huopaamiseen...
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
jthing
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 15:10
Paikkakunta: Vancouver

Viesti Kirjoittaja jthing »

Palaappa tosiaan asiaan koska mulla on täsmälleen sama vika. Ettei tule taas "Haku" kommentteja niin seuraavat tehty:

- Tyhjäkäyntiventtiili putsattu
- Imupuolen tiiviys tarkistettu
- Lambdan vaikutus asiaan tarkistettu (ei vaikutusta)
- Imuilman lämpötila-anturi mitattu ja toimii
- Läpän asentoanturi putsattu ja mitattu, toimii

Välillä kierrokset ovat jopa 2000, pääsääntöisesti 1500 ja kierrokset heiluu kokoajan. Joskus jopa se 800 mikä pitääkin. Kun pakkaset alkoivat niin tämä vika tuli samantien.

Jos irroittaa johdon AIC:sta niin käynti on tasan 1000RPM kuten kuuluukin. Ei vaan viitsisi 114e osaa ostaa jos vika olisikin trionicissa tai jossain muualla.
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
Vastaa Viestiin