Pätkii... -86 T16

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Pätkii... -86 T16

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Mikähän ihme on tonnariin tullut, kun käynnistyksen jälkeen kone pyörii puolisen minuuttia normaalisti. Mutta seuraavana aloittaa käymään kolmella, kierroksia kun nostaa niin ilmiö katoaa ja ajossa vedot päällä yli 2000rpm pelaa täysin normaalisti, mutta varsinkin jos löysää kaasua (ja hieman alle 2000rpm) pyörii kuin traktori ja käy kolmella.

Tulpat katsottu, kaikki oli ok, puolanjohto oli halkeillut ja sekin on vaihdettu. Tulpanjohtoja ei voinut kokeilla ristiin (kiitos tarkasti mitoitetuille kaapeleille taas). Ehdotuksia? :?
norther7
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 20:50
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja norther7 »

immu? joku alipaine letku irti? itellä ollu noitten kanssa hiukan vastaavanlaista ongelmaa... :P
gilmer
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Tammi 26, 2007 21:07
Paikkakunta: HML

Viesti Kirjoittaja gilmer »

Minä veikkaan kansivikaa :(
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4247
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Vaikuttaisi pieneltä imuvuodolta, käynnistyksen jälkeen on hetken rikastus päällä -> kone käy ok. Isommilla kierroksilla taas pienen vuodon vaikutus menee olemattomaksi.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Mystinen ongelma ei ole vieläkään korjautunut, IMM on kunnossa ainakin silmämääräisen tarkastelun mukaan. Puristuspaineet mitattu -> ok, 4 pytystä kun nykäisee johdon irti niin käynti ei juurikaan muutu. Eniten ihmetytti se kun kaasua painoi paikallaan niin 3000rpm kohalla vilkkui nakuvalo. :?

Syttypuolelle kaikki uusittu, uudet tulpanjohdot, tulpat jne. Polttoaineensuodatin vasta vaihdettu. Alkaa keinot loppua kesken. :evil:
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

4.:s pytyn suutin kusee/tukossa/rikki. Ei saa tarpeeksi soppaa ja alkaa hetken päästä nakutellakin kun tulee "kuormaa"? Varsinkin jos nelospytyn tulpanjohdon nyppääminen ei vaikuta käyntiin, eli pytty ei ole muutenkaan mukana ja jos sytkäpuoli on ehjää.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Onhan noissa uusissa tulpissakin ollut mykkiä joukossa, muutaman kerran., varsinkin Bossin tulpissa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Zebe »

f-19 kirjoitti:4.:s pytyn suutin kusee/tukossa/rikki. Ei saa tarpeeksi soppaa ja alkaa hetken päästä nakutellakin kun tulee "kuormaa"? Varsinkin jos nelospytyn tulpanjohdon nyppääminen ei vaikuta käyntiin, eli pytty ei ole muutenkaan mukana ja jos sytkäpuoli on ehjää.

Vaihdettu eri suuttimet kokeilun vuoksi = ei vaikutusta :cry:
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

vaihda nelospytyn piuha ja tulppa
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Tätäkin kokeiltu, uusittiin kaikki johdot kerralla. Ja tulppa myös :)
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Ja ongelma senkun jatkuu, vaihdettua:

- Polttoaineensuodatin
- Hall-anturi
- Puola
- Tulpat
- Tulpanjohdot
- Sytytysyksikkö
- Jakajan kansi ja pyörijä on uutta.

Kummastelua herättää moiset asiat: EDU:ssa ei näy yhtikäs mitään tällä hetkellä (vähän aikaa sitten oli valoshow, missä näky mm. automaattivaihteisen vaihdenäyttö yms), auto ei meinaa käynnistyä kunnolla, jos käynnistyy niin pysyy käynnissä hetken ja putkessa palaa kun painaa kaasua. Bensanpainekin on tyhjäkäynnillä 1.3 baaria (jo ongelman aikana paine oli 1.8 bar ja säätimen letkun irtiotto nosti paineen 2.5 baariin niinkuin pitääkin. Nyt kun letkun ottaa pois niin painetta on ~1.6bar).

Lokasuojassa sijaitseva maadoituspiste tarkistettu ja puhdistettu.

Hyviä vihjeitä ja neuvoja kaivattaisiin, olisi kiva saada tonttu tienpäälle, kun nuo lumetkin alkavat sulaa. :)
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Zebe kirjoitti:Ja ongelma senkun jatkuu, vaihdettua:

- Polttoaineensuodatin
- Hall-anturi
- Puola
- Tulpat
- Tulpanjohdot
- Sytytysyksikkö
- Jakajan kansi ja pyörijä on uutta.

Kummastelua herättää moiset asiat: EDU:ssa ei näy yhtikäs mitään tällä hetkellä (vähän aikaa sitten oli valoshow, missä näky mm. automaattivaihteisen vaihdenäyttö yms), auto ei meinaa käynnistyä kunnolla, jos käynnistyy niin pysyy käynnissä hetken ja putkessa palaa kun painaa kaasua. Bensanpainekin on tyhjäkäynnillä 1.3 baaria (jo ongelman aikana paine oli 1.8 bar ja säätimen letkun irtiotto nosti paineen 2.5 baariin niinkuin pitääkin. Nyt kun letkun ottaa pois niin painetta on ~1.6bar).

Lokasuojassa sijaitseva maadoituspiste tarkistettu ja puhdistettu.

Hyviä vihjeitä ja neuvoja kaivattaisiin, olisi kiva saada tonttu tienpäälle, kun nuo lumetkin alkavat sulaa. :)
Tuota on näkynyt että EDU menee sekaisin kun akkujännite on romahtanut tai jotain. Palautuu itsekseen?

Et vissiin tiennytkään että nuo bensanpaineet ole ihan kunnossa... BP-säädin, bensapumppu, bensafiltteri? Jännä miten letkun irti otto vaikuttaa noin paljon.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Zebe kirjoitti:Ja ongelma senkun jatkuu, vaihdettua:

- Polttoaineensuodatin
- Hall-anturi
- Puola
- Tulpat
- Tulpanjohdot
- Sytytysyksikkö
- Jakajan kansi ja pyörijä on uutta.

Kummastelua herättää moiset asiat: EDU:ssa ei näy yhtikäs mitään tällä hetkellä (vähän aikaa sitten oli valoshow, missä näky mm. automaattivaihteisen vaihdenäyttö yms), auto ei meinaa käynnistyä kunnolla, jos käynnistyy niin pysyy käynnissä hetken ja putkessa palaa kun painaa kaasua. Bensanpainekin on tyhjäkäynnillä 1.3 baaria (jo ongelman aikana paine oli 1.8 bar ja säätimen letkun irtiotto nosti paineen 2.5 baariin niinkuin pitääkin. Nyt kun letkun ottaa pois niin painetta on ~1.6bar).

Lokasuojassa sijaitseva maadoituspiste tarkistettu ja puhdistettu.

Hyviä vihjeitä ja neuvoja kaivattaisiin, olisi kiva saada tonttu tienpäälle, kun nuo lumetkin alkavat sulaa. :)
Kyseisen auton ajotietokone sekoili viimeksi, kun akku alkoi antautua. Ilmeni eka kerran, kun käynnisti kärry kiinni. Jos autossa on vielä vakio cooleri, niin tarkasta sen vuodot, koska kooleri ei tahdo kestää yli 1.3bar ahtoja kovin pitkään.

Bensan paineet on mielestäni hieman alhaiset, pumppu kannattaa tarkastaa. Suodatin on vaihdettu ennen auton myyntiä.

Onko muuten ollut vapaa virtaus suodinta käytössä, jos on ollut niin kokeilkaa käyttää ensin ilman IMM ja jos käy kaikilla, niin sitten toisella.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Kokeiltu käyttää ilman IMM ja pyörii vieläkin huonommin. :?
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Tänään auto lähti käyntiin normaalisti, pyöri useita minuutteja ihan tavallisesti. Mutta hetken päästä alkoi rumista ja pyöriä taas kolmella, siitä kahdelle ja sitten sammui.

Seuraavan kerran kun auton laittoi käyntiin, tyhjäkäynti oli tosi matala ja kaasuläppää sai pitää kokonaan auki, että auto juuri ja juuri pysyi käynnissä.
Kolmannella käynnistysyrityksellä ei tapahtunut mitään, kipinä tulee eli bensapuolella vikaa.

Puhdistettiin juuri pahassa kunnossa ollut moottoriin menevä maadoituskaapeli ja ruiskun maadoituspisteet. (Moottorin maadoituksen puhdistuksen jälkeen ei olla vielä kokeiltu, kun akku on latauksessa.)
Vastaa Viestiin