2.0t, 2.3t - automaatti vai manuaali

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Muistuttaisin manuaali / automaatti keskustelussa siitä, että ei tuo Saabissa käytettävä automaatti loota ei ole täysin murheeton. Ainakaan uudempi malli.
Itselläni on ollut 5kpl uudempia manuaali Saabeja, joissa ei vaihteiden kanssa ollut mitään ongelmaa.
Automaatin kanssa taas on ollut murheita. Automaatti on kiva ja kun se hajoo, niin korjaus maksaa.
Tällä hetkellä talossa on NG900 automaatti ja 9-5Aero uudemmalla 5 lovisella automaatilla. Tuo uusi automaatti vaihtaa korjauksenkin jälkeen huonommin kuin vanhan NG 900:n laatikko. Huonommin tarkoittaa hetkittäin nykivää vaihtamista ja joskus laatikko "ryntää" eli vaihtaa suuremmalle aivan liian aikaisin tai silloin kun on jo päästänyt jalan kaasulta. Samoja huomioita on muutkin tällä palstalla kirjoitelleet. Laatikossa on uusi softa, vaihdettu useaan otteeseen öljyt jne.

Minun mielipiteeni on että automaatti on mukava ja silti suositteltava, mutta 9-5:sen laatikko ei todellakaan ole parhaasta päästä. Se mikä kulutukseen tulee ja keskusteluun 2.0T/t vai 2.3T/t, niin ostaisin 2.3T tai 2.3t ja lastun perään. 2.0 lastulla ei myöskään ole täysin pois suljettu. Käytettynä ei vain noiden 2.0 ja 2.3:sen välillä ole juurikaan hintaeroa. 9-5:nen on iso ja painava auto ja varsinkin kun auto lastataan täyteen. Teho / paino suhde esim. 150HP matalapaineturbo + automaatti ei tosiaankaan ole kehuttava..

OT: Tuli tilattua Stage 3:nen Aeroon. Aero menee ihan ok, kun yksin ajaa. Täyteen lastattuna ei :). Enempää ei tehoja uskalla ottaa, sillä reilut 450Nm vääntöä (tai ainakin pitäisi olla) alkaa olemaan jo automaatille haaste.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

eklunto1 kirjoitti:Muistuttaisin manuaali / automaatti keskustelussa siitä, että ei tuo Saabissa käytettävä automaatti loota ei ole täysin murheeton. Ainakaan uudempi malli.
Itselläni on ollut 5kpl uudempia manuaali Saabeja, joissa ei vaihteiden kanssa ollut mitään ongelmaa.
Automaatin kanssa taas on ollut murheita. Automaatti on kiva ja kun se hajoo, niin korjaus maksaa.
Tällä hetkellä talossa on NG900 automaatti ja 9-5Aero uudemmalla 5 lovisella automaatilla. Tuo uusi automaatti vaihtaa korjauksenkin jälkeen huonommin kuin vanhan NG 900:n laatikko. Huonommin tarkoittaa hetkittäin nykivää vaihtamista ja joskus laatikko "ryntää" eli vaihtaa suuremmalle aivan liian aikaisin tai silloin kun on jo päästänyt jalan kaasulta. Samoja huomioita on muutkin tällä palstalla kirjoitelleet. Laatikossa on uusi softa, vaihdettu useaan otteeseen öljyt jne.
Sitten sinun 9-5:n laatikko ei ole kunnossa vieläkään... Omat kokemukset noista 9-5 automaateista on, että uudempi vaihtaa siistimmin kuin vanha. Uudempia on tosiaan korjattu/vaihdettu uusiin takuutyönä, joten ilmeisesti kestävin laatikko 9-5:een on tuo vanhempi 4-portainen automaatti. NG900/OG9-3:ssa on sama 4-portainen Aisinin laatikko. Kannattaa kuitenkin muistaa, että Saabissa on perinteisesti aina ollut heikot vaihdelaatikot, joten GM:ää tästä on turha syyttää :evil:

Eski
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 2.0t, 2.3t - automaatti vai manuaali

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Tannisto kirjoitti:Näin se vaan tääkin keskustelu kääntyi viritykseen, taitaa kaikki :saab: it olla alitehoisia :mrgreen:

haha.... Juuri ajattelin samaa.... :D
Omalle kohdalle kepin hämmentäminen ei anna mitään lisäarvoa.
Jos ysivitonen olisi ainut auto niin ehkä sitten asia olisi toisin.
4 lovinen automaagi on tosiaan hieman ronkeli vaihdoissaan joskus, mutta olen harhauttanut itsenikin monta kertaa kaasujalan pumppauksilla, joten ei voi moittia... :lol:
Juuri tällaisten keskustelujen vuoksi autovalmistajilla on tarjolla erilaisia kokoonpanoja... :wink:

T: Pötkövaihteet ja alipaineahdettu 2.0t
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Saabin 2.0t:n orggisviriboksia tarjottiin minulle uuteen autoon 500 euron lisähintaan Laakkosella, joten ehkä kannattaa kysyä hintaa myös Saab-kaupasta... Myös ProCarServicestä saa noita orggisbokseja edullisesti.

Eski
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Re: 2.0t, 2.3t - automaatti vai manuaali

Viesti Kirjoittaja jmarin »

JKen kirjoitti:
Tannisto kirjoitti:....noiden autojen välisiin eroihin polttoainetaloudellisessa mielessä...
Ja otsikossahan lukee: 2.0t, 2.3t - automaatti vai manuaali

Näin se vaan tääkin keskustelu kääntyi viritykseen, taitaa kaikki :saab: it olla alitehoisia :mrgreen:
Kannattaa nauttia nyt kun vielä voi. Jos eu saa läpi päästörajansa, vuodesta 2012 eteenpäin ei auto kuulemma saa viedä yli viittä litraa satasella. Voi olla itkussa pitelemistä "suoritus"kyvyn suhteen..
MattiR
"Turbo"
Viestit: 272
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Koeajoin 9-5 2.0t Turbo Pilot -mallin (automaatti), joka oli piristetty tehtaan 185 hv (vai onko 192 hv) boksilla. Täytyy myöntää että suorituskyky oli hyvin positiivinen yllätys, auto tuntui ihan riittävän pirteältä erityisesti maantienopeuksissa. Mielestäni moottori oli myös hiljaisempi kuin 2.3T-mallissa (-04), samoin rengasääniä oli vähemmän. En tiedä onko eristykset parantuneet vai johtuuko renkaista, koeajoautossa oli 17 tuuman nastarenkaat (Continental) ja 2.3T:ssä on alla Hakkapeliitta neloset - jotka mahtavat olla äänekkäimmät renkaat mitä kaupasta saa. Muutoinkin auto tuntui kaikin puolin erinomaiselta, mielestäni esim. sporttipenkit ovat kankaisena miellyttävämmät kuin nahkaisina. Alkoi tuntua siltä että tuo 2.0t lastutettuna 210-heppaiseksi (Hirsch) taitaa olla kaikkien järkevin 9-5-malli.
soap95
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Viesti Kirjoittaja soap95 »

9-5T kirjoitti:
Tannisto kirjoitti:Kuinkas paljon 2,0:n virisarja mahtaa kustantaa?
2,0 on ainoa johon saa Saabin lastun katsastettua ja niitä löytyy valmiina muutetuista ja alkuperäisistä, Hirschin kaikkiin mutta jarruja joutuu vaihtamaan. Hirsch n. alle 1500e ja saabin omat vuosimallista riippuen, elkspartsilta näet heidän hintansa.
http://www.elkparts.com/index.php/cPath ... 0a32cc22a8
Vierailin tuolla Elkpartsin sivulla. Mikä ero on M01:n ja M02:n boksilla? Eikös näissä vuosimalleissa ole samat boksit? NIMITTÄIN tuo M01 on tarjouksessa sikapaljon halvempi. Kalliimmassa M01:ssä näemmä lienee uudet suuttimet mukana, mutta niitä ei näy M02:n kuvassa. Eli uskallanko tilata M02:seen tuon halvemman M01:n boksin?
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

9-5T kirjoitti:Niissä on jotain eroa mutta myin oman -01 boksini jollekkin foorumilaiselle -02 autoon ja se sopi täysin.
Joo, 2001--> on kaikilla markkina alueilla ollut 2 lambda-anturia. Pieniä ohjelmistoversioeroja ilmeisesti tullut ainakin vuosittain, nämä kuitenkaan eivät aiheuta mitään toimenpiteitä.
Omaan -98 2.0t malliin laitoin MY00 T7.7 boksin ja toimi sukkana.

Vanhempiin B235 koneisiin kannattaa olla tarkkana, jos ei ole tarkkaa tietoa minne markkina alueelle auto on alunperin myyty. Isolohkossa kun on ollut alusta alkaen 2 lamba-anturia CA ja USA alueilla. Tuolta Suomeen tulleet autot ovat kuitenkin ilmeisen harvinaisia....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Arcer
"Aero"
Viestit: 436
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 17:56

Viesti Kirjoittaja Arcer »

Tilasin elkpartsilta -01 boksin juurikin hinnan takia ja hyvin toimii -02:ssa. Mukana tulee liki 100e tulpat, joten hintaa ei voi pitää kovin pahana.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-3 Bp, 530e
Arcer
"Aero"
Viestit: 436
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 17:56

Viesti Kirjoittaja Arcer »

Niin ja kulutuksen pitäis ilmoitettujen lukemien mukaan laskea, mutta käytännössä ainakin mulla kulutus on noussut muutaman kympän satasella. 95:lla ja 98:lla ei ole ainakaan huomattavaa eroa, eikä V-powerilla. Peruspaine on vähän alakantissa, pitää keväämmällä laittaa se kohdalleen. GPS:llä mitattu kiihtyvyys 0-100km/h on 8.2s, vakiona ei tullut mitattua. Pari muuuta vakiota on tullu kellotettua: 9-5 2.0t automaatilla 0-100km/h oli 11.5s ja 1.8t 9-3 SC manuaali 9.5s.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-3 Bp, 530e
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Koeajot jatkuu...
Kävin ajelemassa 2,3 litraisen manuaalin ja yksi asia jäi mietityttämään. Auto ulkoisesti kuin olisi suoraan kaupasta uutena ulos ajettu:

http://www.nettiauto.com/viewVehicle.ph ... search=Hae

Onkos turbolla isokin ja huomattava viive noissa manuaaleissa, vai mitä? Auto toimii kuin unelma, mutta kun tallan polkaisi pohjaan, niin ensin imaisi hieman, sitten mietti sekunnin ennen kuin alkoi taas viemään. Outo nyökkäys. Eikös sen kuitenkin pitäisi reagoida kaasuun ilman viiveitä? Vai voisikohan johtua siitä, että auto on mahdollisesti joutunut seisoskelemaan ulkona jo turhankin pitkään? Ominaisuus vai jotain pielessä?
Viimeksi muokannut Tannisto, Ti Helmi 13, 2007 16:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

No ainakin paremmalta kuin harmaa muovi. Eihän tuokaan nyt mikään aito puu ole, mutta antaa se mukavamman ilmeen muuten täysin harmaalle paneelille.
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Sytytyskasetti? tulpat? alipaineletkuvuoto?
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V60 B4 MHEV -21
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mike »

Onkos toi nyt varmasti sit muovia vai sitä vanhempaa punakkaa puuta? 8O
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mike »

No niinpäs onkin eroa - ei heti näillä (jalo)puisilla silmillä huomaa :oops:

Ja onhan tuo muutenkin karvalakkimalli kun on peruspoppivehkeetkin. No toisaalta jotkut ruksii erikoisesti varusteita.

Tuli vaan tuijotettua liikaa vaan väriä.

http://www.bytbil.com/carinfo.cgi?cid=2 ... ilarutokad
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Vastaa Viestiin