Lootasta puuttui lähes litra öljyä!!!

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
mikvil
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Lootasta puuttui lähes litra öljyä!!!

Viesti Kirjoittaja mikvil »

Kyllä ne tuolla Länsiautossa osaavat! Laatikkoon tehty remontti 150000km kohdalla ja nyt autolla ajettu 250000km. Vaihdoin laatikkoon uudet öljyt, mutta kas kummaa, vanhaa tavaraa ei tullut pihalle kuin ehkä noin 1,8litraa vaikka öljyn määrä pitäisi olla 2,5litraa. Ilmeisesti koko tämän ajan remontin jälkeen on ollut tämä sama vajaus. Ihmettelinkin että voiko Saabin vaihteisto olla näin jäykkä. Nyt pelaa taas herkästi. Toivottavasti ei ole tullut mitään vaurioita. Tavan toopeja nuo Länsiauton asentajat. :evil: Kellään muulla kokemusta samanlaisesta?
9000 CS 2.3t
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Uudemmissa on yleisesti

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

vain 1.8l.

Omassa Suabissa avaihteisto muuttui paljon herkemmäksi öljyjen vaihdolla.

Ise pyrin vaihtamaam öljyt 50tkm välein.

Vain edestakaisin liikkuva keppi olisi paljon mukavanpi käyttää :D
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Ihmetyttää tuo meidän vanhojen tonnareiden huoltovihossa lause, öljyä ei tarvitse lisätä eikä vaihtaa, se on suljettu järjestelmä: :?: :?: :?:

Pärkkele ( anteeksi) olemme silti imeneet vanhat öljyt ulos ja lisänneet pari litraa uutta. Vastoin suosituksia. :oops: :oops:

Ehkä meillä on siksi vielä ehjät lootat. ( siipis-saabi & Firges)
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
mikvil
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikvil »

Todella omituisen kuulosta ettei öljyjä tarvitsisi vaihtaa. Eiks niissä ton ikäsissä ole sitten tyjennys proppua kun tarvii imemällä vaihtaa?
9000 CS 2.3t
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Vanhemmissa ei ole tyhjennysproppua.

Se ettei öljyjä tarvitse vaihtaa johtuu siitä että vaihteistolle lasketaan jokin tietty elinikä, joka sen täytyy kestää. Jos hyväksyttävä elinikä saavutetaan ilman öljynvaihtoja niin ne jätetään pois ohjelmasta. Asiakas katsoo ylläpitokuluja autoa hankkiessaan ja jokainen pois jätetty huoltotoimenpide laskee niitä.

Tuskin kukaan epäilee kuitenkaan sitä etteikö vaihteistolle öljynvaihto tekisi hyvää.
mikvil
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikvil »

Eiköhän tollanen Saabinkin loota kestä sen mitä auto muutenkin, jos todellakin ne öljyt vaihtaa tasaisin välein, eikä tolkuttomasti revittele. Saabeilla muutenkin tupataan ajamaan reippaasti kilometrejä. Halvemmaksi tulee vaihtaa oljyjä kuin rempata koko laatikko. Ei ne insinöörit ole varmaankaan tällaista asiaa autoa sunnitellessaan ole ottaneet huomioon.
9000 CS 2.3t
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

mikvil kirjoitti:Todella omituisen kuulosta ettei öljyjä tarvitsisi vaihtaa. Eiks niissä ton ikäsissä ole sitten tyjennys proppua kun tarvii imemällä vaihtaa?
Toden totta, 85-86 malleissa EI ole tyhjennysproppua.:twisted: :twisted:
Öljypinnan tasokin tarkistetaan täyttöaukon kautta, moottoriöljyn mittatikun avulla, sen toisella reunalla. 8O
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
mikvil
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikvil »

Firges9000 kirjoitti:
mikvil kirjoitti:Todella omituisen kuulosta ettei öljyjä tarvitsisi vaihtaa. Eiks niissä ton ikäsissä ole sitten tyjennys proppua kun tarvii imemällä vaihtaa?
Toden totta, 85-86 malleissa EI ole tyhjennysproppua.:twisted: :twisted:
Öljypinnan tasokin tarkistetaan täyttöaukon kautta, moottoriöljyn mittatikun avulla, sen toisella reunalla. 8O
Mistäs tollasen -94 2.3t:n vaihteiston öljymäärä tsekataan.
9000 CS 2.3t
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Nyt heitän "mutua", mutta olen nähnyt niissä olevan kolme proppua.
= Täyttö, tasontarkastus ja tyhjennys.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Tasauspyörästön kyljessä on kolme kuusiokolokantaista proppua.

Ovat stanan tiukassa sitten jos ei ole koskaan avattu ja paikkakaan ei ole maaiman herkullisin ellet saa autoa nosturille. Varaa kunnon työkalut.

Tunkin ja pukkien kanssa vehdatessa on helpointa ottaa pyörä ja sisälokari irti, laskea auto vaateriin ja vääntää tulpat auki kuusiokolohylsyllä ja sopivilla piiiiiiiiiiiitkillä jatkovarsilla.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Firges9000 kirjoitti:Toden totta, 85-86 malleissa EI ole tyhjennysproppua.:twisted: :twisted:
Öljypinnan tasokin tarkistetaan täyttöaukon kautta, moottoriöljyn mittatikun avulla, sen toisella reunalla. 8O
Hieman uudemmissa on sentään oma mittatikkunsa, mutta ei tyhjennysproppua. Vaihteistot taisi vaihtua B204 koneen myötä näihin tyhjennyspropullisiin.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Olemme kaikki näemmä siksi tarkkoja Saabeistamme, että ajattelemme pidemmälle kuin lootan suunnitelija. 8)

Siksi meidän lootamme toimivat, toimivat, toimivat. :lol:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Rimuli
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Pe Elo 29, 2003 19:13
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Rimuli »

Firges9000 kirjoitti:
Pärkkele ( anteeksi) olemme silti imeneet vanhat öljyt ulos ja lisänneet pari litraa uutta. Vastoin suosituksia. :oops: :oops:

Ehkä meillä on siksi vielä ehjät lootat. ( siipis-saabi & Firges)
Mitä öljyä käytätte?
Turbo Saabismi on mun mieli sairaus!
9000 T16 -87
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Jaapelta juuri utelin. Hän vaihtoi sinne 75W/90 Synteettiset Pentzzoilit.

Mulle laittoi Westerlundi saman vahvuiset Mobiloilit
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Taas tulee tätä laatikkoöljykeskustelua... no onhan se hyvä tietää mitä siellä laatikossa muilla on ja kuinka se toimii. Näyttää siltä, että Suomessa ei ole kahta samanlaisilla laatikkoöljyillä kulkevaa tonnaria.

Niin ja se varsinainen aihe; turha siitä on tuotekehityksen insinöörejä syyttää, jos tyhjennysproppu puuttuu, paikkahan sille löytyy laatikosta, mutta markkinointi sen propun ja porauksen on sieltä pois jättänyt. Tämä sama totuus toimii yhtälailla autoteollisuudessa kuin edustamallani teollisuudenalalla. Eihän tämä varsinaisesti asiaan kuulu, mutta kun rupesi taas niin :evil: :aan.
Vastaa Viestiin