
Lootasta puuttui lähes litra öljyä!!!
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 193
- Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
- Paikkakunta: Nastola
- Viesti:
Lootasta puuttui lähes litra öljyä!!!
Kyllä ne tuolla Länsiautossa osaavat! Laatikkoon tehty remontti 150000km kohdalla ja nyt autolla ajettu 250000km. Vaihdoin laatikkoon uudet öljyt, mutta kas kummaa, vanhaa tavaraa ei tullut pihalle kuin ehkä noin 1,8litraa vaikka öljyn määrä pitäisi olla 2,5litraa. Ilmeisesti koko tämän ajan remontin jälkeen on ollut tämä sama vajaus. Ihmettelinkin että voiko Saabin vaihteisto olla näin jäykkä. Nyt pelaa taas herkästi. Toivottavasti ei ole tullut mitään vaurioita. Tavan toopeja nuo Länsiauton asentajat.
Kellään muulla kokemusta samanlaisesta?

9000 CS 2.3t
Uudemmissa on yleisesti
vain 1.8l.
Omassa Suabissa avaihteisto muuttui paljon herkemmäksi öljyjen vaihdolla.
Ise pyrin vaihtamaam öljyt 50tkm välein.
Vain edestakaisin liikkuva keppi olisi paljon mukavanpi käyttää
Omassa Suabissa avaihteisto muuttui paljon herkemmäksi öljyjen vaihdolla.
Ise pyrin vaihtamaam öljyt 50tkm välein.
Vain edestakaisin liikkuva keppi olisi paljon mukavanpi käyttää

Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Ihmetyttää tuo meidän vanhojen tonnareiden huoltovihossa lause, öljyä ei tarvitse lisätä eikä vaihtaa, se on suljettu järjestelmä:
Pärkkele ( anteeksi) olemme silti imeneet vanhat öljyt ulos ja lisänneet pari litraa uutta. Vastoin suosituksia.
Ehkä meillä on siksi vielä ehjät lootat. ( siipis-saabi & Firges)



Pärkkele ( anteeksi) olemme silti imeneet vanhat öljyt ulos ja lisänneet pari litraa uutta. Vastoin suosituksia.


Ehkä meillä on siksi vielä ehjät lootat. ( siipis-saabi & Firges)
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Vanhemmissa ei ole tyhjennysproppua.
Se ettei öljyjä tarvitse vaihtaa johtuu siitä että vaihteistolle lasketaan jokin tietty elinikä, joka sen täytyy kestää. Jos hyväksyttävä elinikä saavutetaan ilman öljynvaihtoja niin ne jätetään pois ohjelmasta. Asiakas katsoo ylläpitokuluja autoa hankkiessaan ja jokainen pois jätetty huoltotoimenpide laskee niitä.
Tuskin kukaan epäilee kuitenkaan sitä etteikö vaihteistolle öljynvaihto tekisi hyvää.
Se ettei öljyjä tarvitse vaihtaa johtuu siitä että vaihteistolle lasketaan jokin tietty elinikä, joka sen täytyy kestää. Jos hyväksyttävä elinikä saavutetaan ilman öljynvaihtoja niin ne jätetään pois ohjelmasta. Asiakas katsoo ylläpitokuluja autoa hankkiessaan ja jokainen pois jätetty huoltotoimenpide laskee niitä.
Tuskin kukaan epäilee kuitenkaan sitä etteikö vaihteistolle öljynvaihto tekisi hyvää.
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 193
- Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
- Paikkakunta: Nastola
- Viesti:
Eiköhän tollanen Saabinkin loota kestä sen mitä auto muutenkin, jos todellakin ne öljyt vaihtaa tasaisin välein, eikä tolkuttomasti revittele. Saabeilla muutenkin tupataan ajamaan reippaasti kilometrejä. Halvemmaksi tulee vaihtaa oljyjä kuin rempata koko laatikko. Ei ne insinöörit ole varmaankaan tällaista asiaa autoa sunnitellessaan ole ottaneet huomioon.
9000 CS 2.3t
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Toden totta, 85-86 malleissa EI ole tyhjennysproppua.mikvil kirjoitti:Todella omituisen kuulosta ettei öljyjä tarvitsisi vaihtaa. Eiks niissä ton ikäsissä ole sitten tyjennys proppua kun tarvii imemällä vaihtaa?


Öljypinnan tasokin tarkistetaan täyttöaukon kautta, moottoriöljyn mittatikun avulla, sen toisella reunalla.

Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 193
- Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
- Paikkakunta: Nastola
- Viesti:
Mistäs tollasen -94 2.3t:n vaihteiston öljymäärä tsekataan.Firges9000 kirjoitti:Toden totta, 85-86 malleissa EI ole tyhjennysproppua.mikvil kirjoitti:Todella omituisen kuulosta ettei öljyjä tarvitsisi vaihtaa. Eiks niissä ton ikäsissä ole sitten tyjennys proppua kun tarvii imemällä vaihtaa?![]()
![]()
Öljypinnan tasokin tarkistetaan täyttöaukon kautta, moottoriöljyn mittatikun avulla, sen toisella reunalla.
9000 CS 2.3t
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Tasauspyörästön kyljessä on kolme kuusiokolokantaista proppua.
Ovat stanan tiukassa sitten jos ei ole koskaan avattu ja paikkakaan ei ole maaiman herkullisin ellet saa autoa nosturille. Varaa kunnon työkalut.
Tunkin ja pukkien kanssa vehdatessa on helpointa ottaa pyörä ja sisälokari irti, laskea auto vaateriin ja vääntää tulpat auki kuusiokolohylsyllä ja sopivilla piiiiiiiiiiiitkillä jatkovarsilla.
Ovat stanan tiukassa sitten jos ei ole koskaan avattu ja paikkakaan ei ole maaiman herkullisin ellet saa autoa nosturille. Varaa kunnon työkalut.
Tunkin ja pukkien kanssa vehdatessa on helpointa ottaa pyörä ja sisälokari irti, laskea auto vaateriin ja vääntää tulpat auki kuusiokolohylsyllä ja sopivilla piiiiiiiiiiiitkillä jatkovarsilla.
Hieman uudemmissa on sentään oma mittatikkunsa, mutta ei tyhjennysproppua. Vaihteistot taisi vaihtua B204 koneen myötä näihin tyhjennyspropullisiin.Firges9000 kirjoitti:Toden totta, 85-86 malleissa EI ole tyhjennysproppua.![]()
![]()
Öljypinnan tasokin tarkistetaan täyttöaukon kautta, moottoriöljyn mittatikun avulla, sen toisella reunalla.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Taas tulee tätä laatikkoöljykeskustelua... no onhan se hyvä tietää mitä siellä laatikossa muilla on ja kuinka se toimii. Näyttää siltä, että Suomessa ei ole kahta samanlaisilla laatikkoöljyillä kulkevaa tonnaria.
Niin ja se varsinainen aihe; turha siitä on tuotekehityksen insinöörejä syyttää, jos tyhjennysproppu puuttuu, paikkahan sille löytyy laatikosta, mutta markkinointi sen propun ja porauksen on sieltä pois jättänyt. Tämä sama totuus toimii yhtälailla autoteollisuudessa kuin edustamallani teollisuudenalalla. Eihän tämä varsinaisesti asiaan kuulu, mutta kun rupesi taas niin
:aan.
Niin ja se varsinainen aihe; turha siitä on tuotekehityksen insinöörejä syyttää, jos tyhjennysproppu puuttuu, paikkahan sille löytyy laatikosta, mutta markkinointi sen propun ja porauksen on sieltä pois jättänyt. Tämä sama totuus toimii yhtälailla autoteollisuudessa kuin edustamallani teollisuudenalalla. Eihän tämä varsinaisesti asiaan kuulu, mutta kun rupesi taas niin
