Polttoaineet

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Polttoaineet

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Olisko kellään saatavilla TM.n viimeisintä bensatestiä, taikka edes sen tuloksia.

Samaten toki muitakin juttuja ja testejä vois skannata sähköiseen muotoon.
SAAB
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Re: Polttoaineet

Viesti Kirjoittaja saapasi »

kimmoisa kirjoitti:Olisko kellään saatavilla TM.n viimeisintä bensatestiä, taikka edes sen tuloksia.

Samaten toki muitakin juttuja ja testejä vois skannata sähköiseen muotoon.
Mee kirjastoon.
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

TM:n nettiarkistossa tuota ei näyttänyt olevan, tuorein bensiinivertailu näyttäisi olleen numerossa 19/02, nettiarkistosta löytyi tosin tiivistelmä.

Vertailussa olivat mukana seuraavat ketjut:
Esso, Jet, Neste, SEO, Shell, ST1, Teboil, YSI5
kaikki kahdeksan erimerkkisiltä jakeluasemilta kerättyä bensiininäytettä osoittautuivat laadultaan hyviksi. Oleellisia eroja ei ole. Kun tuotteet ovat näinkin toistensa kaltaisia, viestimme on selvä: hinta ratkaisee valinnan.
Tämänkertaisen testin tulokset ovat kovin tasaiset. Epävarmuuden arviot huomioon ottaen kaikki testatut bensiinit ovat laadultaan suurin piirtein samaa luokkaa. Tulostasoa kuvaa mainiosti vertailu kolmen vuoden takaisiin tuloksiin: näillä karstagrammoilla kaikki nyt mitatut bensiinit olisivat mahtuneet kolme vuotta sitten kirkkaasti kolmen parhaan kärkijoukkoon.
Lainattu TM:n tiivistelmästä Markku Juntusen artikkelista TM 19/02
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Viritonnarissa ollaan varsinkin huomattu kesällä bensoissa sievoista eroa, vielä vakioturbon kanssa ja lämpimämmällä kelillä ABC:n 98 oli pohjanoteeraus kaikista, nakutusherkkyys nousi reilusti ja shellin 95:nen toimi paremmin kuin tämä ABC:n gaso.

V-powerista on löytynyt paras, ei ainakaan ole kiinni enää siitä että polttoaineen ominaisuudet loppuisivat kesken, hintakaan ei hirveä ole ysikasiin verrattuna... vain muutamia senttejä.
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Mitenköhän tossa kävis kun ton 98futuran ja v-powerin nakutusherkkyydessä on eroo niinkin paljon että mun auto lopettaa ahtaamisen 1,2-1,3barin kohalla. V-powerilla tapitta 1,5-1,6 välillä :lol: Aja siinä sitte 92:lla :lol: :lol: :lol:
9-3.1972
Tyny
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 22:37
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Tyny »

Voin kuvitella vaan miten maisemat muuttu turbo saabissa, etenkin viritetyssä kun on tankissa 92:sta. :P :D
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

se93tbo : asia kiinnostaa minua ja varmaankin monia muitakin.

Bensoista käytiin keskustelua viime kesänä , jolloin pyysin konkreettisempaa näyttöä kuin persdyno.Tuloksia ei ole yhdeltäkään tullut.

Oletko se sinä, joka vertaa eri bensalaadut sekkarin kanssa , vai pitääkö seuraavaa minun odottaman?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
saapasjalkakissa
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 21:37
Paikkakunta: Pohjoisessa etelässä

Viesti Kirjoittaja saapasjalkakissa »

Saako jostain selville, mitä tai minkälaista bensaa kylmäasemat kauppaavat? Niillä se kun myydään vain "tavallisena" bensana? En suostu tankkiini mitään Neste Futuraa laittamaan, ettei vain sitten St1:ltä tankattunakaan erehtyisi tuommosia litkuja tankkiinsa suoltamaan. Missään ei liene kerrottu mitä kaikkea lisäaineita sunmuita mömmöjä nämä ylipäänsä sisältävät. Suuremmat asemat mainostavat bensojaan ekologisempina tai tehokkaampina, mutta vain kylmäasemina toimivat harvemmin mainostavat tuotteitaan millään.. Ja henkilökohtaisesti en kyllä usko, että noilla normaaliajossa minkäänlaisia käyttäytymis tai tehoeroja olisi jos vertaillaan samaa oktaanilukua olevia polttoaineita keskenään, enkä usko v-poweriin vaikka kuinka puhuttaisiin käytännön kokemukseta.
ex: SAAB 9000cs 2.3 Turbo 1992 -myyty
ex: SAAB 9000cc 2.0 Turbo 1989 "Uljas Musta" Kesäajossa
Opel Astra 1.7cdti 2011 "käyttishairahdus"
ex:SAAB 900gl 2.0 1984 "Tune" -Edelleen perheessä -myyty-
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

saapasjalkakissa kirjoitti:En suostu tankkiini mitään Neste Futuraa laittamaan
Mä taas en tankkiini muuta laita kuin Futuraa :P

Ovathan nuo nesteen porvoon ja naantalin jalostamot teknisesti erittäin korkean tason laitoksia - jalostavathan bensansa venäläisestä raakaöljystä :) Laadusta kertoo myös useat viidentähden menestykset TM vertailuissa.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1299
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

Kaikki suomessa myytävä bensa tulee tällä hetkellä nesteeltä, lisäaineistuksessa on kyllä eroa. Kun säiliöauto hakee kuorman jalostamolta sotketaan lisäaineet sen mukaan minne tavara on menossa vasta samalla kun litkua (auton / pv:n) säiliöön lasketaan.

Muuta kuin nesteen (A24 ja nex on sama asia) bensaa tulee tankattua ehkä kerran kymmenestä, aina kun on tullut kokeiltua niin joko nakutuskestävyys tai kulutus menee huonompaan suuntaan, yleensä molemmat..
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja pamppu »

Mä en muista milloin olisin viimeksi ottanut bensaa muualta kuin nesteeltä tai a24:lta. Vaikka nykyään ei niin merkittävästi taidakaan olla eroja (paitsi kaiketi tossa v-powerissa)...
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
saab87
"Hölösuu"
Viestit: 3273
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:26
Paikkakunta: Rautjärvi

Viesti Kirjoittaja saab87 »

mie otan bensaa sieltä missä se millonki on halvinta.
Rouva JuAn
#2311
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

^ Tuosta tulikin mieleen eräs kaveri, ajeli T16:lla ja piti tapanaan käydä varta vasten tankkaamassa Ritoil-nimisellä asemalla vaikka lähempänä oli muitakin. Sitten manasi kun APC ei anna ahtoja :)

Itselläni ostopaikka on lähes poikkeuksetta Neste tai sen satelliitit. Joskus muistaessani lorautan sekaan puoli desiä asetonia vaikkakaan en mitään selkeää eroa ole havainnut.
saab87
"Hölösuu"
Viestit: 3273
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:26
Paikkakunta: Rautjärvi

Viesti Kirjoittaja saab87 »

Hessu kirjoitti:^ Tuosta tulikin mieleen eräs kaveri, ajeli T16:lla ja piti tapanaan käydä varta vasten tankkaamassa Ritoil-nimisellä asemalla vaikka lähempänä oli muitakin. Sitten manasi kun APC ei anna ahtoja :)

Itselläni ostopaikka on lähes poikkeuksetta Neste tai sen satelliitit. Joskus muistaessani lorautan sekaan puoli desiä asetonia vaikkakaan en mitään selkeää eroa ole havainnut.
onneks on tuommonen perusvehje... on vähän opiskelijan katsottava välillä sitä hintaa... en kyllä vartavasten aja mihinkään ku säästöö siitä ei tule mut matkanvarrella halvin saa nyt hevoselle kelvata ku ei parempaa pysty tarjoamaan :|
Viimeksi muokannut saab87, To Helmi 15, 2007 20:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Rouva JuAn
#2311
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70
Vastaa Viestiin