Uskaltaako käyttää 99:ssä 98 bensaa?
Tankin korkissa kun lukee min 99okt.
Vai pitääkö edelleen jatkaa sen lisäaineen käyttöä jolla tuota lukua nostetaan?
Hausta ei ollut apua, tai sitten en osaa tuota omiaisuutta kunnolla käyttää.
En ole paha, olen sairas.Ajan vain saabilla.
Jäsen: 2227
Ei kai sillä lisäaineella oktaaniarvoa kasvateta, vaan se on venttiilien suoja-ainetta. Itse ajelen tuolla vm. 83:lla vuoroin 95:lla vuoroin 98:lla. Ainoa havaittava ero on, että muutaman perättäisen "laihan" tankillisen jälkeen alkaa esiintymään jälkikäyntiä. Lisäainetta käytän silloin tällöin, mutta en mitenkään säännöllisesti.
Uskaltaa laittaa sekä 95 että 98. Mielummin tietysti 98. Vähän huonommin saattaa olla vetoja 95 ja nakuttaa vähän helpommin mutta eipä juuri muuta eroa. Jos tietysti haluaa niin voi säädättää sytkän 95 ni ei nakuta. Mutta paremmin toimii ja vetää 98.
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Ainakaan nakuttaa ei saa.
Jos haluaa kikkailla niin sytkän säädöllä myöhäiselle voi asiaa auttaa.
Lisäaineet
Kerran oon satkuun tankannu jotain ihme soossia, nakutti meinaan armottomasti heti kun yritti vedättää. Taisi olla Nesteellä jääny jotkut aineet tyystin siitä satsista pois.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Tuskin se 95 korviin kuultavasti nakuttaa jos nakuttaa ollenkaan. Jos nyt sytkä edes siellä päinkään. Ei se heitto sytkässä niin iso ole. Varmenpi tietysti kun tarkistuttaa, tai kääntää aavistuksen myöhäisemmälle.
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Kyllä sinne uskaltaa laittaa 98:ia. Itsellä ku oli 99 päivittäisessä käytössä niin laitoin joka toiseen tankilliseen venttiilisuojaa. Eipä ole sen puolesta ollut mitään, muuten sitten on ollutkin
Joskus on kuullut puhuttavan, ettei vuorotankkaus enää auta venttiilien kestoon kun 99-oktaanisesta on ne "parhaat aineet" poistettu jo vuosikausia sitten. Nakutuksen pitäisi olla pienempi ongelma näin talvella, joten sama auto voi ihan hyvin toimia 95:llä kun on vilpoisemmat kelit, kesällä sitten 98:a.
Annin käynnissä en huomanntu mitään eroa kesällä tai talvella. Jos oli 95:sta tankissa niin kävi jälkikäyntiä, kun taas 98:lla ei. Muutenkin 98:lla oli tarkemmat arvot seoksen säädössä. Nämä on sitten siltä ajalta, kun oli vielä kärjet jakajassa. Ignitorin aikana en muista olisinko koskaan laittanut 95:sta tankkiin.