Bensan Oktaaniluku!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
arskar67
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: To Marras 25, 2004 19:48
Paikkakunta: Kangasala.
Viesti:

Bensan Oktaaniluku!

Viesti Kirjoittaja arskar67 »

Uskaltaako käyttää 99:ssä 98 bensaa? :oops:
Tankin korkissa kun lukee min 99okt.
Vai pitääkö edelleen jatkaa sen lisäaineen käyttöä jolla tuota lukua nostetaan? :P
Hausta ei ollut apua, tai sitten en osaa tuota omiaisuutta kunnolla käyttää.
En ole paha, olen sairas.Ajan vain saabilla.
Jäsen: 2227
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Ei kai sillä lisäaineella oktaaniarvoa kasvateta, vaan se on venttiilien suoja-ainetta. Itse ajelen tuolla vm. 83:lla vuoroin 95:lla vuoroin 98:lla. Ainoa havaittava ero on, että muutaman perättäisen "laihan" tankillisen jälkeen alkaa esiintymään jälkikäyntiä. Lisäainetta käytän silloin tällöin, mutta en mitenkään säännöllisesti.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
JL
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 16:31
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JL »

Uskaltaa laittaa sekä 95 että 98. Mielummin tietysti 98. Vähän huonommin saattaa olla vetoja 95 ja nakuttaa vähän helpommin mutta eipä juuri muuta eroa. Jos tietysti haluaa niin voi säädättää sytkän 95 ni ei nakuta. Mutta paremmin toimii ja vetää 98.
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

Ainakaan nakuttaa ei saa.
Jos haluaa kikkailla niin sytkän säädöllä myöhäiselle voi asiaa auttaa.
Lisäaineet
Kerran oon satkuun tankannu jotain ihme soossia, nakutti meinaan armottomasti heti kun yritti vedättää. Taisi olla Nesteellä jääny jotkut aineet tyystin siitä satsista pois.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
JL
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 16:31
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JL »

Tuskin se 95 korviin kuultavasti nakuttaa jos nakuttaa ollenkaan. Jos nyt sytkä edes siellä päinkään. Ei se heitto sytkässä niin iso ole. Varmenpi tietysti kun tarkistuttaa, tai kääntää aavistuksen myöhäisemmälle.
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kyllä sinne uskaltaa laittaa 98:ia. Itsellä ku oli 99 päivittäisessä käytössä niin laitoin joka toiseen tankilliseen venttiilisuojaa. Eipä ole sen puolesta ollut mitään, muuten sitten on ollutkin :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
JL
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 16:31
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JL »

Ja on jo melkein pakko laittaakin 98 tai 95. Ei taida monella asemalla 99 enää ollakkaan. :D Muuta kun v-poweri joka on tajuttoman kallista 95 verrattuna 8O :D
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Joskus on kuullut puhuttavan, ettei vuorotankkaus enää auta venttiilien kestoon kun 99-oktaanisesta on ne "parhaat aineet" poistettu jo vuosikausia sitten. Nakutuksen pitäisi olla pienempi ongelma näin talvella, joten sama auto voi ihan hyvin toimia 95:llä kun on vilpoisemmat kelit, kesällä sitten 98:a.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Annin käynnissä en huomanntu mitään eroa kesällä tai talvella. Jos oli 95:sta tankissa niin kävi jälkikäyntiä, kun taas 98:lla ei. Muutenkin 98:lla oli tarkemmat arvot seoksen säädössä. Nämä on sitten siltä ajalta, kun oli vielä kärjet jakajassa. Ignitorin aikana en muista olisinko koskaan laittanut 95:sta tankkiin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin