kannen laskeminen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Karwa
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 20:14
Paikkakunta: hämeenkoski

kannen laskeminen

Viesti Kirjoittaja Karwa »

osaiskohan joku kertoo et paljon saab 90:in kantta voi laskee??
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Tähän ja moneen muuhun kysymykseen auttaa haku. Vähän kun muuttelee hakusanoja niin yllättäviä helmiä löytyy arkistoista. :) Omassa ysikympissä oli otettu 1,3mm pois alunperin koneistamattomasta kannesta.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... uristukset
#1890
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kannen tasopinnassa on ne puoli kuut, sen verran..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

mikkoimp kirjoitti:kannen tasopinnassa on ne puoli kuut, sen verran..
Virikäytössä niistä on otettu paljon enempikin menestyksekkäästi.

Reilusti kun laskee niin pitää huomioida että öljykanavaa pitää hieman avartaa että kannen öljynsaanti on turvattu jatkossakin.
Aki Peltola #1132
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

entä hitsaus

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Entäs taas hitsaus?

Olis toki voinut laittaa sen omaksi otsikokseen, mutta kun on niin hölmä kysymys jos on kansi haljennut (taikka ei siitä ainakaan viittis puhua).

Niin että kukas hitsais kantta? ja paljonko se maksaa?

Mahtaako olla vaikee toimenpide?

Kuinkas helpolla ne kannet halkee? Kun kuulin ettei SAABin kannet ainakaan mitenkää helpolla. Omassani ainakin halkesi kun vanha jäähdytin petti (osasyynä puhdistusaine).

Taikka ei se halkeame iso oo, mutta ei rikkinäistä kannata laittaa takaisin kun kerta ehjiäkin on.
SAAB
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

eipä niitä hitsailla kannata, halvemmalla saa uuden jossei nyt ole b212/234...
pari halkinaista olen vaihtanut, venttiilien välistä halki..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Aksu900 kirjoitti:
mikkoimp kirjoitti:kannen tasopinnassa on ne puoli kuut, sen verran..
Virikäytössä niistä on otettu paljon enempikin menestyksekkäästi.

Reilusti kun laskee niin pitää huomioida että öljykanavaa pitää hieman avartaa että kannen öljynsaanti on turvattu jatkossakin.
tarkoitus ei juu tuossa kysymyksessä oikeen selvinnyt että onko viri käyttöön vai normaali käyttöön että vieläkö voi kerran oikaista niin vastus varman päälle ... :)

kuinkas paljon ajoitukset alkaa suurissa laskuissa metsässää olemaan?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

no

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

No mulla taas kuulemma on kakkossylinteristä jostain sytystylpan tyköö halki.

Silleen siis että vuotaa vettä sylinteriin.
SAAB
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... t&start=15

Jos tuohon linkkiin on luottamista niin millin poisto kannesta nostaa puristussuhdetta 0,4.Jolloin h-koneen puristukset ovat 9,9.
2 milliä kun ottaa niin puristussuhde olis 10.3 eli aika hyvä.

Edit: Pätee vain kun puristussuhde on 7,8 (petro ja turbo ilman APC:tä)

Alapuolella pekka valtasen uudet laskelmat.
Viimeksi muokannut tomaatti, Pe Helmi 16, 2007 23:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: no

Viesti Kirjoittaja Suppari »

kimmoisa kirjoitti:No mulla taas kuulemma on kakkossylinteristä jostain sytystylpan tyköö halki.

Silleen siis että vuotaa vettä sylinteriin.
Multa löytyy hyväkuntoinen ehjä kansi,joskus plaanattukkin.Ota yhteys yv..
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

tomaatti kirjoitti:http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... t&start=15

Jos tuohon linkkiin on luottamista niin millin poisto kannesta nostaa puristussuhdetta 0,4.Jolloin h-koneen puristukset ovat 9,9.
2 milliä kun ottaa niin puristussuhde olis 10.3 eli aika hyvä.
Tarkistin laskelmani ja täytyy todeta, että 0,25 mm -> kymmenyksen kasvu pätee kun puristussuhde on 7,8 (petro ja turbo ilman APC:tä)

9,5 puristussuhde kasvaa vastaavasti
0,5 mm pois -> 9,9
1,0 mm pois -> 10,3
1,3 mm pois -> 10,6
1,5 mm pois -> 10,75
Laskutarkkuus plusmiinus yksi kymmenys
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: entä hitsaus

Viesti Kirjoittaja dimebak »

kimmoisa kirjoitti:Entäs taas hitsaus?

Olis toki voinut laittaa sen omaksi otsikokseen, mutta kun on niin hölmä kysymys jos on kansi haljennut (taikka ei siitä ainakaan viittis puhua).

Niin että kukas hitsais kantta? ja paljonko se maksaa?

Mahtaako olla vaikee toimenpide?

Kuinkas helpolla ne kannet halkee? Kun kuulin ettei SAABin kannet ainakaan mitenkää helpolla. Omassani ainakin halkesi kun vanha jäähdytin petti (osasyynä puhdistusaine).

Taikka ei se halkeame iso oo, mutta ei rikkinäistä kannata laittaa takaisin kun kerta ehjiäkin on.
99:n kansi meni, kun se kuuluisa B-koneen vesipumpun hiilitiiviste korkkasi ja särki samalla stefan. Kävi sen verran kuumana, että imukanavasta taisi mennä.

Varaosakansi (99:n alkuperäinen) oli myös halki. Halkeama meni pakokanavasta tulpan kierteeseen. Hitsauksen ja siistimisen jälkeen en löytänyt kohtaa. Onneksi koneistamon äijä näytti mistä kohtaa oli mennyt. Kokkolan Moottorihiomo koneisti kannen ja niiden "alihankkija" hitsasi (veikkaisin Öja Alutankkia hitsaajaksi).
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin