Saab 900 turbo. tietoo tarvitaan?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Saab 900 turbo. tietoo tarvitaan?

Viesti Kirjoittaja Daword »

eli täytynee näin heti aluksi tunnustaa että en ole milloinkaan saabasta ajanut ja vain 2x istunut Saab 99 ja saab 900 vm85 kyytissä.

nyt sitten jostain tuli vahva lähes vastustamaton halu ostaa tuollainen Saab 900 T8 Coupe vm88

eli kaikki tieto ois tollasesta T8 saappaasta plussaa.

nyt on ekaks pakko hiukan kysyy


1. mitä bensaa käytän? 95e, 98e ? vaiko sitä uutta shellin ferrari benssaa jossa hiukan korkempi oktaaniluku.

2.mitkä öljyt ois hyvä heittää koneesee?

3. mitkä tulpat sopii parhaiten?

4.mitä huoltoo autolle pitäs ekaksi antaa kun sen hankkii?turbolle jotain,koneelle jotain vaiko jotain ihan muuta?

5. mitä vinkkejä pitäsi käyttää ajettaessa turbo saapilla? "turboneitsyys" ei ole vielä mennyt joten tietoo itselläni asiasta ei juurikaan ole.

6. vääntääkö turbo tuossa 155hp vm89 t8 mallissa alempaa tai paremmin kuin tuossa aikasemmassa mallissa jossa 145heppaa?
Joni Tervalahti
"Viggen"
Viestit: 643
Liittynyt: Su Loka 23, 2005 21:22
Paikkakunta: Honkajoki

Re: Saab 900 turbo. tietoo tarvitaan?

Viesti Kirjoittaja Joni Tervalahti »

Daword kirjoitti:

1. mitä bensaa käytän? 95e, 98e ? vaiko sitä uutta shellin ferrari benssaa jossa hiukan korkempi oktaaniluku.
Jos vain lompakko antaa myöden niin kyllä se 98e on aina parempaa kuin 95e, tuosta ferraribensasta en osaa sanoo mitään, mut tuskin se ainakaan huonompaa on kuin 98.

Daword kirjoitti:

5. mitä vinkkejä pitäsi käyttää ajettaessa turbo saapilla? "turboneitsyys" ei ole vielä mennyt joten tietoo itselläni asiasta ei juurikaan ole.
Ei tuo turbo paljon muuta vaadi ajossa kuin ettei heti kylmänä ala kenkiin ja että muistaa pitää hetken käynnissä tyhjäkäynnillä ajon jälkeen jotta turboa ei sammuteta heti isoilla kierroksilla..
#2671
9-5 wagon 2.2tid 2004
tech2 ohjelmoinnit, vikakoodien luku jne. pohjois-satakunnassa 041 310 2313 tai yv
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 900 turbo. tietoo tarvitaan?

Viesti Kirjoittaja Daword »

Joni Tervalahti kirjoitti:
Daword kirjoitti:

1. mitä bensaa käytän? 95e, 98e ? vaiko sitä uutta shellin ferrari benssaa jossa hiukan korkempi oktaaniluku.
Jos vain lompakko antaa myöden niin kyllä se 98e on aina parempaa kuin 95e, tuosta ferraribensasta en osaa sanoo mitään, mut tuskin se ainakaan huonompaa on kuin 98.

Daword kirjoitti:

5. mitä vinkkejä pitäsi käyttää ajettaessa turbo saapilla? "turboneitsyys" ei ole vielä mennyt joten tietoo itselläni asiasta ei juurikaan ole.
Ei tuo turbo paljon muuta vaadi ajossa kuin ettei heti kylmänä ala kenkiin ja että muistaa pitää hetken käynnissä tyhjäkäynnillä ajon jälkeen jotta turboa ei sammuteta heti isoilla kierroksilla..



selvä. Kiitoksii tiedosta.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Saab 900 turbo. tietoo tarvitaan?

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Daword kirjoitti:
6. vääntääkö turbo tuossa 155hp vm89 t8 mallissa alempaa tai paremmin kuin tuossa aikasemmassa mallissa jossa 145heppaa?
Ei eroa. Sama ahdin, välijäähdytin vain lisätty mahdollistaen korkeamman huipputehon. T16 sitten herääkin alemmalta.
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 900 turbo. tietoo tarvitaan?

Viesti Kirjoittaja Daword »

Tri-Lo kirjoitti:
Daword kirjoitti:
6. vääntääkö turbo tuossa 155hp vm89 t8 mallissa alempaa tai paremmin kuin tuossa aikasemmassa mallissa jossa 145heppaa?
Ei eroa. Sama ahdin, välijäähdytin vain lisätty mahdollistaen korkeamman huipputehon. T16 sitten herääkin alemmalta.


selvä kiitoksii vastauksesta
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Saab 900 turbo. tietoo tarvitaan?

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Tri-Lo kirjoitti:
Daword kirjoitti:
6. vääntääkö turbo tuossa 155hp vm89 t8 mallissa alempaa tai paremmin kuin tuossa aikasemmassa mallissa jossa 145heppaa?
Ei eroa. Sama ahdin, välijäähdytin vain lisätty mahdollistaen korkeamman huipputehon. T16 sitten herääkin alemmalta.

kyllä lähtee alempaa tuo uudempi ja paljon sivistyneemmin.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 900 turbo. tietoo tarvitaan?

Viesti Kirjoittaja Daword »

mikkoimp kirjoitti:
Tri-Lo kirjoitti:
Daword kirjoitti:
6. vääntääkö turbo tuossa 155hp vm89 t8 mallissa alempaa tai paremmin kuin tuossa aikasemmassa mallissa jossa 145heppaa?
Ei eroa. Sama ahdin, välijäähdytin vain lisätty mahdollistaen korkeamman huipputehon. T16 sitten herääkin alemmalta.

kyllä lähtee alempaa tuo uudempi ja paljon sivistyneemmin.

no sehän olisi oikein hyvä juttu... kiitoksii tiedosta
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Saab 900 turbo. tietoo tarvitaan?

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

mikkoimp kirjoitti:
Tri-Lo kirjoitti:
Daword kirjoitti:
6. vääntääkö turbo tuossa 155hp vm89 t8 mallissa alempaa tai paremmin kuin tuossa aikasemmassa mallissa jossa 145heppaa?
Ei eroa. Sama ahdin, välijäähdytin vain lisätty mahdollistaen korkeamman huipputehon. T16 sitten herääkin alemmalta.

kyllä lähtee alempaa tuo uudempi ja paljon sivistyneemmin.
Tuliko erilainen ahdin jossain vaiheessa? -86 ic:n kanssa vai -87 vesijäähyn kanssa..? :?
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

empä ole ikinä tuollaista ilman vettä olevaa ic mallia ajanut joten tuohon en osaa sanoa, ero on kumminkin todella huomattava noihin ilman ic malleihin ja 88 ja 89 mitä minulla on ollut.

sitten mitsu on vielä taas herkempi kuin tuo t8:n vakio.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Daword »

mikkoimp kirjoitti:empä ole ikinä tuollaista ilman vettä olevaa ic mallia ajanut joten tuohon en osaa sanoa, ero on kumminkin todella huomattava noihin ilman ic malleihin ja 88 ja 89 mitä minulla on ollut.

sitten mitsu on vielä taas herkempi kuin tuo t8:n vakio.

onko mitsu mikä? 16 tappinen?

no oon ite kans joltain muulta foorumilta kuullut että 155hv T8 lähtis vetään alempaa kuin toi edellinen 145hv ilman ic:tä


eli kyllä mä ainaski ton uskosin.
Karjay
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Karjay »

Mun mielestäni T8:lla ajellessa kannattaa käyttää 98-bensaa, jälkikäyttää konetta aina ennen sammutusta sekä heittää toi http://www.900aero.com/ type-M modi boksiin. Itse olen ajellut 3 vuotta em. tavalla rikkomatta autoa.
GM 900 se 2.0t -97 RE85
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Daword »

Karjay kirjoitti:Mun mielestäni T8:lla ajellessa kannattaa käyttää 98-bensaa, jälkikäyttää konetta aina ennen sammutusta sekä heittää toi http://www.900aero.com/ type-M modi boksiin. Itse olen ajellut 3 vuotta em. tavalla rikkomatta autoa.

juu täytyy painaa toi ohje nuppiin.. no 98 ja 95 hinta ero niin pieni että muutama sentti ei tee mitään eli joo annetaan 98 tai sit vaikka oikeen shellin ferrari bensaa ..he

kiitos linkistä
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

niin siis tuo satkun vakio te0512b6 mitsu joita on 90->16v turboissa... erittäin passeli juuri tuohon t8.

juu ja tosiaankin vähintään kannattaa 98 käyttää bensana...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Daword »

mikkoimp kirjoitti:niin siis tuo satkun vakio te0512b6 mitsu joita on 90->16v turboissa... erittäin passeli juuri tuohon t8.

juu ja tosiaankin vähintään kannattaa 98 käyttää bensana...
juu selvä.. 98 heitetään tankkiin
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuolla miun 99 turbolla on ajettu ihan 95E:llä. APC-boksi joutuu puuttumaan nakutukseen toisinaan, mutta mitäpä väliä. Sehän on sen tehtävä. Monesti saa kiihdytellä ihan rivakastikin, eikä mitään nakutuksia ole ilmennyt. Elikkä tommosessa tavan ajossa 95e riittää ilman ic:täkin ihan mainiosti. Etenkin näin talvikelillä. Kulutuksessa en ole huomannut mitään eroa 95 vastaan 98.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin