9-5 käynti-/huohotin ongelma
9-5 käynti-/huohotin ongelma
Vm 1998 9-5 Saab käy epätasaisesti. Auto käy epätasaisesti humpsuttaen. Ajossa kun kierroksia on noin 2000, auto nykii.
Auto on alkanut kuluttaa hieman öljyä, merkkaa reviirinsä (tiputtaa öljyä alleensa). Turbo on kunnossa, vaihdettu pari vuotta sitten Mitsun turbo.
Sytytyskasetti vaihdettu joulukuussa 2006, samalla uusittu myös uudet tulpat. Tulppien vaihto vanhoihin ei auttanut nykimiseen.
Voiko huohotin olla tukossa?
Irroitettu venttiilikopan letku ja puhallettu, ilma kulkee eteenpäin keräilysäiliöön. Samoin tehty turbon imupuolen letkulle, ilma kulkee eteenpäin keräilysäiliöön.
Kun auto käy tyhjäkäyntiä ja samaan aikaan avaa öljyntäyttökorkin putoaa kierrokset hetken ajaksi (pari sekunttia), sen jälkeen kierrokset nousevat kunnes laskevat ns. normaliksi.
Autossa alkuperäinen huohotin systeemi.
Auto on alkanut kuluttaa hieman öljyä, merkkaa reviirinsä (tiputtaa öljyä alleensa). Turbo on kunnossa, vaihdettu pari vuotta sitten Mitsun turbo.
Sytytyskasetti vaihdettu joulukuussa 2006, samalla uusittu myös uudet tulpat. Tulppien vaihto vanhoihin ei auttanut nykimiseen.
Voiko huohotin olla tukossa?
Irroitettu venttiilikopan letku ja puhallettu, ilma kulkee eteenpäin keräilysäiliöön. Samoin tehty turbon imupuolen letkulle, ilma kulkee eteenpäin keräilysäiliöön.
Kun auto käy tyhjäkäyntiä ja samaan aikaan avaa öljyntäyttökorkin putoaa kierrokset hetken ajaksi (pari sekunttia), sen jälkeen kierrokset nousevat kunnes laskevat ns. normaliksi.
Autossa alkuperäinen huohotin systeemi.
Nykiminen ja käyntihäiriöt voivat johtua vaikkapa läppäkotelosta tai ilmamassamittarista, joten kannattaa kokeilla auttaako niiden putsaaminen.
Öljyvuoto selvinnee kun kurkkaa auton alle. Jos vuotaa kannen välistä, voi kokeilla kannen kiristämistä, myös kampuran stefa on aika yleinen vuotopaikka.
Uusin huohotinpäivitys tuskin olisi pahitteeksi...
Eski
Öljyvuoto selvinnee kun kurkkaa auton alle. Jos vuotaa kannen välistä, voi kokeilla kannen kiristämistä, myös kampuran stefa on aika yleinen vuotopaikka.
Uusin huohotinpäivitys tuskin olisi pahitteeksi...
Eski
Kokeilu nollata systeemi ottamalla akunkenkä irti tuloksetta.
Koneen kierrokset soutaa tyhjäkäynnillä n. 1000=>600=>1500.
Ajettaessa kierrokset eivät aina laske vaihtaessa vaikka kytkin on pohjassa ja kaasupoljin vapautettu. Kun kaasua painaa vähän ja laskee polkimen vapaaksi kierrokset laskevat.
Voisikohan vikaa olla huohottimessa, kampiakselin asentoanturissa tai kaasuläppässä? Kaikki vinkit olisivat tervetulleita.
Koneen kierrokset soutaa tyhjäkäynnillä n. 1000=>600=>1500.
Ajettaessa kierrokset eivät aina laske vaihtaessa vaikka kytkin on pohjassa ja kaasupoljin vapautettu. Kun kaasua painaa vähän ja laskee polkimen vapaaksi kierrokset laskevat.
Voisikohan vikaa olla huohottimessa, kampiakselin asentoanturissa tai kaasuläppässä? Kaikki vinkit olisivat tervetulleita.
Kyliltä kuultua, että on nuita huohotuksen letkuja jopa repeillyt jne näistä 9-5:tskoista. Yleensäkin moottoreissa kierrosluvun humppaaminen kertoo jonkinmoisesta vuodosta jossakin. Tää voi olla hyvinkin totta siun tapauksessa, että joku letku on halki tms.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
No niin, nyt on huohotin päivitetty uuteen. Ilmamassamittari avattu/tarkastettu, oli aivan puhdas. Vaihdettu tulpat vielä kertaalleen.
Ja ongelma sen kuin vaivaa edelleen.
Auton käynti soutaa ja moottori käy epätasaisesti.
Auto ei myöskään vastaa reiluun kaasun painallukseen aivan normaalisti.
Jos saisi vielä lisää vinkkejä, niin voisihan siitä vielä soiva peli tulla...
Ja ongelma sen kuin vaivaa edelleen.
Auton käynti soutaa ja moottori käy epätasaisesti.
Auto ei myöskään vastaa reiluun kaasun painallukseen aivan normaalisti.
Jos saisi vielä lisää vinkkejä, niin voisihan siitä vielä soiva peli tulla...
Ohuet alipaineletkut ainakin tuppaavat kovettumaan ja falskaamaan vaikka näyttävät päälle päin hyvältä. Eikä tuo alipaineletku maksa maltaita kunha ei sitä Saabin tiskiltä hae.kaapo kirjoitti: Samalla tarkasteltu letkuja, ei vaan löytynyt viallisia (ainakaan päälle päin).
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Tuon asentoanturin voi mitata. Lähtee irti pienellä vaivalla, on muuten vaan hankalassa paikassa moottorin alaosassa.
Tosin se aiheuttaa myös käynnistymisongelmia vikaantuessaan.
Mites tämän linkin ongelma ja ratkaisu:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... highlight=
Tosin se aiheuttaa myös käynnistymisongelmia vikaantuessaan.
Mites tämän linkin ongelma ja ratkaisu:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... highlight=
9-3 SC 1.8t -06