Tasapainorattaat / ketju 2.0 ja 2.3
Tasapainorattaat / ketju 2.0 ja 2.3
Kysymys, onko nämät tasapaino systeemit 2,0 koneessa 2,3 koneissa ne ovat. Olisi tarjolla Saab 9000 2.0 Turbo CSE rek. 4/96 ajettu mittarin mukaan 175 000 km. Jäin miettimään tasapainoakselin hammaspyöriä missä kunnossa mahtavat olla.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Tasapainorattaat / ketju 2.0 ja 2.3
Tuon ikäisissä on 2.0-koneissa myös tasapainohilut. Pitäisi oleman jo "paranneltu" rakenne noissa (tai siis karkaisu kunnossa hammaspyörissä). Hammaspyörien kunto ei miettimällä selviä, vaatii endoskoopin tai jakopään avaamisen. Kuuntelemalla rohinoita ja kilinöitä voi saada jotain osviittaa, mutta ei ole mitenkään takuuvarma konsti. En karsastaisi tasapainohilujen takia, jos auto on muuten juuri sitä mitä "lääkäri määräsi".juhasy kirjoitti:Kysymys, onko nämät tasapaino systeemit 2,0 koneessa 2,3 koneissa ne ovat. Olisi tarjolla Saab 9000 2.0 Turbo CSE rek. 4/96 ajettu mittarin mukaan 175 000 km. Jäin miettimään tasapainoakselin hammaspyöriä missä kunnossa mahtavat olla.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Tasapainorattaat / ketju 2.0 ja 2.3
Allekirjoittaneella kaksi tonnaria samanlaisella koneella koneella. Toisella ajettu 237tkm ja toisella 287tkm ja molemmissa on alkuperäiset hilut paikallaan. Vähemmän ajettuun vaihdettu öljyt 10tkm välein viimeiset 150tkm ja ahdot olleet kovemmissa kiihdytyksissä 1.2-1.3bar. Kone on vieläkin täysin hiljainen jäkopään ja tasapainoitusakselien osalta.juhasy kirjoitti:Kysymys, onko nämät tasapaino systeemit 2,0 koneessa 2,3 koneissa ne ovat. Olisi tarjolla Saab 9000 2.0 Turbo CSE rek. 4/96 ajettu mittarin mukaan 175 000 km. Jäin miettimään tasapainoakselin hammaspyöriä missä kunnossa mahtavat olla.
Enemmän ajettu pitää pientä meteliä kylmänä, mutta sitä onkin ajettu 15-20tkm öljynvaihtovälillä ja se on automaatti.
Jostakin syystä 2.3turbo vaihtokoneita kysellään enemmän ja 2.0 jäävät seisomaan myyjille tallin perukoille.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Tasapainohilut
kestää 9000TA 2.3 147kw,ajettu kohta 370 tuhatta alkuperäiset kalut jakopäässä,öljyt 0-40 ympärivuoden 10t vaihtoväli suodattimen kans.Hiukan kylmänä alkanut rapiseen tämäntalven pakkasilla,kuumasta koneesta ei pysty sanomaan joko loppu häämöttää ketjulle ja varsinki alapään hammasrattaalle.
Vuodesta -94 alkaen on ollut tasapainoakselit kaikissa 2.0 litrasissa, jotka ovat konetyypiltään B204. Harvinaisempi B206 taisi olla ainoa, jossa ei nuita tasapainohiluja ole ollenkaan, mutta tuota konetta lienee käytetty vain ng900 mallissa. Elikkä tonnareissa nuo hilppeet on vuodesta -94 lähtien kaikissa ja 2.3 koneessa vuodesta -90 alkaen.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
...tai jotain. Ei ne mullakaan ääntä pitäneet vasta silloin kun rattaan hampaat oli laakerin välissäTri-Lo kirjoitti:Ne siis kestää tarpeeksi lyhyellä öljynvaihtovälillä käyttöön katsottuna(paljon kylmäkäynnistyksiä-lyhyitä ajoja/maantieajoa) MELKEIN loputtomiin. Edellisellä ajettu yli 440t eikä pitänyt vieläkään hälyttävää ääntä. Kannattaa vaan kuunnella ketjuja tyhjäkäynnillä.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Noniin, mutta eiköhän ne ollut äänensä pitäneet jo kauan ENNEN sitä?peinu kirjoitti:...tai jotain. Ei ne mullakaan ääntä pitäneet vasta silloin kun rattaan hampaat oli laakerin välissäTri-Lo kirjoitti:Ne siis kestää tarpeeksi lyhyellä öljynvaihtovälillä käyttöön katsottuna(paljon kylmäkäynnistyksiä-lyhyitä ajoja/maantieajoa) MELKEIN loputtomiin. Edellisellä ajettu yli 440t eikä pitänyt vieläkään hälyttävää ääntä. Kannattaa vaan kuunnella ketjuja tyhjäkäynnillä.

Jatketaas vielä keskustelua... En ole tuohon tasapainoasiaan kiinnittänyt mitään huomiota ikinä. Ajoin v.2004 asti -85 tonnarilla ja kun siinä ei tp-hiluja ollut niin jotenkin en mieltänyt että niitä olisi nykyisessäkään 2 litrasessa pikku t:ssä, vm -97? No, tänään selvis et olis (B204)? Järkytys! Sen verran olette kauhua saaneet niistä aikaan kuvilla ja kertomuksilla... Tulen poistamaan hilut ennen kesärenkaiden vaihtoa, vaikkakin tuoreimmissa tonnisissa rattaat ilmeisesti kestävät paremmin kuin vanhoissa??!! Vanhoja keskusteluita olen haun kautta lukenut koko illan...
Kysyn silti vielä poistosta:
-oletteko poistaneet vain pelkän ketjun, raottamalla öljypohjaa? Vai...
-oletteko poistaneet kaiken muunkin tp:n liittyvät kilkkeet mitä linkin kuvassa näkyy? (taitaa olla 9-5:sta romut, mutta kumminkin) Laahaimet, kiristin,rattaat?
http://www.geting.se/viewimage.php?image=sarja.JPG#
Kysyn silti vielä poistosta:
-oletteko poistaneet vain pelkän ketjun, raottamalla öljypohjaa? Vai...
-oletteko poistaneet kaiken muunkin tp:n liittyvät kilkkeet mitä linkin kuvassa näkyy? (taitaa olla 9-5:sta romut, mutta kumminkin) Laahaimet, kiristin,rattaat?
http://www.geting.se/viewimage.php?image=sarja.JPG#
Yamaha FZ1-N -08
Voit rauhallisin mielin poistaa pelkän ketjun vaikkapa öljypohjan kautta ja jättää kaiken muun paikoilleen. Omastani en aio ketjua poistaa, ehkä uusia kaikki hilut joskus.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Jää myös pyörimään
Toimin myös samalla tavalla. Varsinkin automaateissa tulee lisää tärinöitä, koska ei ole niin suurta massaa vauhtipyörässä.G-mies kirjoitti: Omastani en aio ketjua poistaa, ehkä uusia kaikki hilut joskus.
Matti
Tiedän muutaman tapauksen jotka laittavat ketjun takaisin ennemmin tai myöhemmin, mutta on myös paljon puolesta puhujia ketjun poistolle.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Jää myös pyörimään
Täällä yks automaatin omistaja, jolla tasapainohilut odottaa asennusinspiraatiota.9000LPT kirjoitti:Toimin myös samalla tavalla. Varsinkin automaateissa tulee lisää tärinöitä, koska ei ole niin suurta massaa vauhtipyörässä.G-mies kirjoitti: Omastani en aio ketjua poistaa, ehkä uusia kaikki hilut joskus.
Matti
Tiedän muutaman tapauksen jotka laittavat ketjun takaisin ennemmin tai myöhemmin, mutta on myös paljon puolesta puhujia ketjun poistolle.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11