Tasapainorattaat / ketju 2.0 ja 2.3

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
juhasy
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 09:54
Paikkakunta: Ylivieska

Tasapainorattaat / ketju 2.0 ja 2.3

Viesti Kirjoittaja juhasy »

Kysymys, onko nämät tasapaino systeemit 2,0 koneessa 2,3 koneissa ne ovat. Olisi tarjolla Saab 9000 2.0 Turbo CSE rek. 4/96 ajettu mittarin mukaan 175 000 km. Jäin miettimään tasapainoakselin hammaspyöriä missä kunnossa mahtavat olla.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Tasapainorattaat / ketju 2.0 ja 2.3

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

juhasy kirjoitti:Kysymys, onko nämät tasapaino systeemit 2,0 koneessa 2,3 koneissa ne ovat. Olisi tarjolla Saab 9000 2.0 Turbo CSE rek. 4/96 ajettu mittarin mukaan 175 000 km. Jäin miettimään tasapainoakselin hammaspyöriä missä kunnossa mahtavat olla.
Tuon ikäisissä on 2.0-koneissa myös tasapainohilut. Pitäisi oleman jo "paranneltu" rakenne noissa (tai siis karkaisu kunnossa hammaspyörissä). Hammaspyörien kunto ei miettimällä selviä, vaatii endoskoopin tai jakopään avaamisen. Kuuntelemalla rohinoita ja kilinöitä voi saada jotain osviittaa, mutta ei ole mitenkään takuuvarma konsti. En karsastaisi tasapainohilujen takia, jos auto on muuten juuri sitä mitä "lääkäri määräsi".
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Tasapainorattaat / ketju 2.0 ja 2.3

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

juhasy kirjoitti:Kysymys, onko nämät tasapaino systeemit 2,0 koneessa 2,3 koneissa ne ovat. Olisi tarjolla Saab 9000 2.0 Turbo CSE rek. 4/96 ajettu mittarin mukaan 175 000 km. Jäin miettimään tasapainoakselin hammaspyöriä missä kunnossa mahtavat olla.
Allekirjoittaneella kaksi tonnaria samanlaisella koneella koneella. Toisella ajettu 237tkm ja toisella 287tkm ja molemmissa on alkuperäiset hilut paikallaan. Vähemmän ajettuun vaihdettu öljyt 10tkm välein viimeiset 150tkm ja ahdot olleet kovemmissa kiihdytyksissä 1.2-1.3bar. Kone on vieläkin täysin hiljainen jäkopään ja tasapainoitusakselien osalta.

Enemmän ajettu pitää pientä meteliä kylmänä, mutta sitä onkin ajettu 15-20tkm öljynvaihtovälillä ja se on automaatti.

Jostakin syystä 2.3turbo vaihtokoneita kysellään enemmän ja 2.0 jäävät seisomaan myyjille tallin perukoille.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
rami191
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 20:57

Tasapainohilut

Viesti Kirjoittaja rami191 »

kestää 9000TA 2.3 147kw,ajettu kohta 370 tuhatta alkuperäiset kalut jakopäässä,öljyt 0-40 ympärivuoden 10t vaihtoväli suodattimen kans.Hiukan kylmänä alkanut rapiseen tämäntalven pakkasilla,kuumasta koneesta ei pysty sanomaan joko loppu häämöttää ketjulle ja varsinki alapään hammasrattaalle.
api
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Ti Loka 31, 2006 23:02
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja api »

No no, nyt pomppas...

Kukas kertoo et mis ne tasapainohilavitkuttimet on ja mis ei? Kun olen jotenkin ymmärtänyt että kaks liiterisissä niitä ei oo missään turbotonnisessa? 8O
Yamaha FZ1-N -08
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Vuodesta -94 alkaen on ollut tasapainoakselit kaikissa 2.0 litrasissa, jotka ovat konetyypiltään B204. Harvinaisempi B206 taisi olla ainoa, jossa ei nuita tasapainohiluja ole ollenkaan, mutta tuota konetta lienee käytetty vain ng900 mallissa. Elikkä tonnareissa nuo hilppeet on vuodesta -94 lähtien kaikissa ja 2.3 koneessa vuodesta -90 alkaen.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Ne siis kestää tarpeeksi lyhyellä öljynvaihtovälillä käyttöön katsottuna(paljon kylmäkäynnistyksiä-lyhyitä ajoja/maantieajoa) MELKEIN loputtomiin. Edellisellä ajettu yli 440t eikä pitänyt vieläkään hälyttävää ääntä. Kannattaa vaan kuunnella ketjuja tyhjäkäynnillä.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Tri-Lo kirjoitti:Ne siis kestää tarpeeksi lyhyellä öljynvaihtovälillä käyttöön katsottuna(paljon kylmäkäynnistyksiä-lyhyitä ajoja/maantieajoa) MELKEIN loputtomiin. Edellisellä ajettu yli 440t eikä pitänyt vieläkään hälyttävää ääntä. Kannattaa vaan kuunnella ketjuja tyhjäkäynnillä.
...tai jotain. Ei ne mullakaan ääntä pitäneet vasta silloin kun rattaan hampaat oli laakerin välissä :)

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

peinu kirjoitti:
Tri-Lo kirjoitti:Ne siis kestää tarpeeksi lyhyellä öljynvaihtovälillä käyttöön katsottuna(paljon kylmäkäynnistyksiä-lyhyitä ajoja/maantieajoa) MELKEIN loputtomiin. Edellisellä ajettu yli 440t eikä pitänyt vieläkään hälyttävää ääntä. Kannattaa vaan kuunnella ketjuja tyhjäkäynnillä.
...tai jotain. Ei ne mullakaan ääntä pitäneet vasta silloin kun rattaan hampaat oli laakerin välissä :)
Noniin, mutta eiköhän ne ollut äänensä pitäneet jo kauan ENNEN sitä? :)
api
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Ti Loka 31, 2006 23:02
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja api »

Jatketaas vielä keskustelua... En ole tuohon tasapainoasiaan kiinnittänyt mitään huomiota ikinä. Ajoin v.2004 asti -85 tonnarilla ja kun siinä ei tp-hiluja ollut niin jotenkin en mieltänyt että niitä olisi nykyisessäkään 2 litrasessa pikku t:ssä, vm -97? No, tänään selvis et olis (B204)? Järkytys! Sen verran olette kauhua saaneet niistä aikaan kuvilla ja kertomuksilla... Tulen poistamaan hilut ennen kesärenkaiden vaihtoa, vaikkakin tuoreimmissa tonnisissa rattaat ilmeisesti kestävät paremmin kuin vanhoissa??!! Vanhoja keskusteluita olen haun kautta lukenut koko illan...

Kysyn silti vielä poistosta:
-oletteko poistaneet vain pelkän ketjun, raottamalla öljypohjaa? Vai...
-oletteko poistaneet kaiken muunkin tp:n liittyvät kilkkeet mitä linkin kuvassa näkyy? (taitaa olla 9-5:sta romut, mutta kumminkin) Laahaimet, kiristin,rattaat?

http://www.geting.se/viewimage.php?image=sarja.JPG#
Yamaha FZ1-N -08
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Voit rauhallisin mielin poistaa pelkän ketjun vaikkapa öljypohjan kautta ja jättää kaiken muun paikoilleen. Omastani en aio ketjua poistaa, ehkä uusia kaikki hilut joskus.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Jää myös pyörimään

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

G-mies kirjoitti: Omastani en aio ketjua poistaa, ehkä uusia kaikki hilut joskus.

Matti
Toimin myös samalla tavalla. Varsinkin automaateissa tulee lisää tärinöitä, koska ei ole niin suurta massaa vauhtipyörässä.

Tiedän muutaman tapauksen jotka laittavat ketjun takaisin ennemmin tai myöhemmin, mutta on myös paljon puolesta puhujia ketjun poistolle.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Jää myös pyörimään

Viesti Kirjoittaja peinu »

9000LPT kirjoitti:
G-mies kirjoitti: Omastani en aio ketjua poistaa, ehkä uusia kaikki hilut joskus.

Matti
Toimin myös samalla tavalla. Varsinkin automaateissa tulee lisää tärinöitä, koska ei ole niin suurta massaa vauhtipyörässä.

Tiedän muutaman tapauksen jotka laittavat ketjun takaisin ennemmin tai myöhemmin, mutta on myös paljon puolesta puhujia ketjun poistolle.
Täällä yks automaatin omistaja, jolla tasapainohilut odottaa asennusinspiraatiota.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin