huurteenpoisto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
arska
"Turbo"
Viestit: 237
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 21:18

huurteenpoisto

Viesti Kirjoittaja arska »

Kyllä taas hieman vitutti kun v. 8 taas kävimme mökillä Tärnaby/Hemavanissa. Edes tuulilasi ei meinaa kunnolla pysyä auki ellei pistä aina välillä huurteenpoisto asentoon täysillä. Yllättävän onneton on 9-5:senW huurteenpoisto jo "pikkupakkasilla". Kohta neljä vuotta jo hävennyt huuruisia ikkunoita pakkasella kun japsitkin menee kirkkain lasein. Eikä ole muuten sisäilman kierrätys päällä. Ilmanpoisto-ongelmaa vai?
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Onko raitisilmasuodatinta vaihdettu koska viimeksi? Kerää helposti kosteutta ja näinollen ilma tulee kuin märän rätin läpi.
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mike »

Ja lattiamatot ovat luonnollisesti kuivat eikä vettä lainehtivat kaukalomatot tai litimärät kangasmatot?
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Osta multa og saktu ja pysyy ikkunat auki.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1490
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja JKen »

Mulla on taas ihan päinvastaisia kokemuksia, tosin auto on sedan. Näkyvyys on hyvä joka suuntaan.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
YSI-VIIS
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ti Touko 16, 2006 07:18
Paikkakunta: Vantaa

Ei huurretta

Viesti Kirjoittaja YSI-VIIS »

Ei mulla ole ollut missään japsissa näin hyvää huurteenpistoa kuin 95 Saabissa. Harvoin edes käytaän koko toimintoa koska ikkunat pysyy kirkkaana muutenkin. Olen vaihdattanut raitisilmasuodattimen ja lattiamatot on kuivattu. Olisiko vika nyt ratin ja penkin välissä.
Oli SAAB 9-5 2.3t ja nyt on Toyota Avensis 1.8 vvti 2001 wagon.
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tami »

Jossakin on kyllä vikaa, jollei ikkunat pysy kirkkaina. Itsellä on lähes neljän talven kokemus 9-5:n lämmityslaitteesta ja vielä ei ole sellaista keliä tullut vastaan jossa ei lasit pysyisi kirkkaina.
Varsinaista huurteenpoistoasentoa lämppärissä (täysipuhallus) on tullut käytettyä ehkä kaksi-kolme kertaa... sen verran pätevä on ihan normi puhalluksellakin tuo lämmitys.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
vesil
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 18:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vesil »

Allekirjoitan täysin Tamin kokemukset. Ei Wagonissakaan ole ollut pienintäkään huurtumisongelmaa, enkä kuivaa autoa tallissa talvella.

Huurtuminen ei siis ole ominaisuun vaan yksilövika. Autaisikohan ilmastoinnin kalibrointi? Haulla löytyy ohjeet.
ex: 9-5 2.0t wagon -03 (2004-2007)
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

Kyllä minullakin pysyy ikkunat hyvin auki. Vaikka hhihtolenkin jälkeenkin hikisenä menee kylmään autoon, niin harvoin täytyy suunnata tuuletusta erityisesti ikkunoihin. Minusta lämppäri ja automaati-ilmastointi ovat toimineet tosi hyvin.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tami »

vesil kirjoitti:Autaisikohan ilmastoinnin kalibrointi? Haulla löytyy ohjeet.
Kalibrointi suoritetaan moottorin käydessä, painamalla ACC:n AUTO- ja OFF -nappulat yhtäaikaa pohjaan. Kalibroinnin jälkeen ilmoittaa mahdolliset löytyneet ongelmat.
Tuota kalibrointiahan on suositeltavaa ajaa läpi aina silloin tällöin. Itse käytän sitä suurinpiirtein parin kk välein.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Oudolta kuulostaa, pitäisi pysyä ruudut kirkkaina.

Jo mainittu raitisilasuodatin on yksi tarkastuskohde. Tukkoinen suodatin ahdistaa ilmankiertoa niin paljon, että se näkyy kyllä laseissa vaikeilla keleillä. Kannattaa tarkastaa se suodatin siinäkin tapauksessa, vaikka olisi äskettäin (olevinaan) vaihdettu huollon yhteydessä. Itselle on kerran käynyt niin, että olen maksanut suodattimen ja vaihtotyön määräaikaishuollon yhteydessä vaikkei oikeasti oltu tehty mitään.

Toinen juttu josta voi aiheutua lasien huurtumista on kuivain. Jos on finaalissa, niin ikkunat huurtuu.
Volvo XC60 T8 AWD Long Range Plus Dark -24
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Ex: Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Sisäkierron kauha juminut sisäkierrolle tai ilmanotossa voi olla liikaa roskia.
96 M75 i12 5-speed ;)
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mike »

Miten kuivaimen finaalissa olo vaikuttaa ikkunoiden huurtumiseen?

9-5 3.0t kirjoitti:Oudolta kuulostaa, pitäisi pysyä ruudut kirkkaina.

Jo mainittu raitisilasuodatin on yksi tarkastuskohde. Tukkoinen suodatin ahdistaa ilmankiertoa niin paljon, että se näkyy kyllä laseissa vaikeilla keleillä. Kannattaa tarkastaa se suodatin siinäkin tapauksessa, vaikka olisi äskettäin (olevinaan) vaihdettu huollon yhteydessä. Itselle on kerran käynyt niin, että olen maksanut suodattimen ja vaihtotyön määräaikaishuollon yhteydessä vaikkei oikeasti oltu tehty mitään.

Toinen juttu josta voi aiheutua lasien huurtumista on kuivain. Jos on finaalissa, niin ikkunat huurtuu.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
jumaanki
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Huhti 11, 2006 16:01

Viesti Kirjoittaja jumaanki »

Ansis kirjoitti:Sisäkierron kauha juminut sisäkierrolle tai ilmanotossa voi olla liikaa roskia.
Juu, kokemusta on: huurtuu ihan umpeen, kun kauha oli jumissa. Asian voinee varmentaa, kun puhalluksen ollessa täysillä painelee sisäkiertoa päälle ja pois. Jos ei puhallusäänessa tapahdu muutosta, jumissa tn. on. PCS:ssä ehdottivat, että kauhaa liikutteleva moottori pitää vaihtaa, mutta hinta osalle oli ... noh, melko kallista. Saatiin se kauha kammettua toiseen asentoon ja nyt sitten ei sisäkiertonappiin kosketa. Mikä muuten on se kuivain? Miten se toimii ja kaipaako jotain säännöllistä huoltoa?
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mike »

Ei kyllä itellä tule mieleen mitään muuta kuivainta autosta kuin ilmastointilaitteen kuivainpatruuna. Kuivaimen tehtävänä on toimia kylmäainevarastona, minkä lisäksi se poistaa kylmäaineesta kosteuden.

Sen vaihtohan pitäisi tehdä aina jos järjestelmä pääsee syystä tai tai toisesta tyhjenemään täysin ja kuivainaine pääsee tekemisiin ilman kanssa.

Ilmastoinnin huollon yhteydessä kuivain pitäisi myös vaihtaa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Vastaa Viestiin