huurteenpoisto
huurteenpoisto
Kyllä taas hieman vitutti kun v. 8 taas kävimme mökillä Tärnaby/Hemavanissa. Edes tuulilasi ei meinaa kunnolla pysyä auki ellei pistä aina välillä huurteenpoisto asentoon täysillä. Yllättävän onneton on 9-5:senW huurteenpoisto jo "pikkupakkasilla". Kohta neljä vuotta jo hävennyt huuruisia ikkunoita pakkasella kun japsitkin menee kirkkain lasein. Eikä ole muuten sisäilman kierrätys päällä. Ilmanpoisto-ongelmaa vai?
Ei huurretta
Ei mulla ole ollut missään japsissa näin hyvää huurteenpistoa kuin 95 Saabissa. Harvoin edes käytaän koko toimintoa koska ikkunat pysyy kirkkaana muutenkin. Olen vaihdattanut raitisilmasuodattimen ja lattiamatot on kuivattu. Olisiko vika nyt ratin ja penkin välissä.
Oli SAAB 9-5 2.3t ja nyt on Toyota Avensis 1.8 vvti 2001 wagon.
Jossakin on kyllä vikaa, jollei ikkunat pysy kirkkaina. Itsellä on lähes neljän talven kokemus 9-5:n lämmityslaitteesta ja vielä ei ole sellaista keliä tullut vastaan jossa ei lasit pysyisi kirkkaina.
Varsinaista huurteenpoistoasentoa lämppärissä (täysipuhallus) on tullut käytettyä ehkä kaksi-kolme kertaa... sen verran pätevä on ihan normi puhalluksellakin tuo lämmitys.
Varsinaista huurteenpoistoasentoa lämppärissä (täysipuhallus) on tullut käytettyä ehkä kaksi-kolme kertaa... sen verran pätevä on ihan normi puhalluksellakin tuo lämmitys.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Kyllä minullakin pysyy ikkunat hyvin auki. Vaikka hhihtolenkin jälkeenkin hikisenä menee kylmään autoon, niin harvoin täytyy suunnata tuuletusta erityisesti ikkunoihin. Minusta lämppäri ja automaati-ilmastointi ovat toimineet tosi hyvin.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Kalibrointi suoritetaan moottorin käydessä, painamalla ACC:n AUTO- ja OFF -nappulat yhtäaikaa pohjaan. Kalibroinnin jälkeen ilmoittaa mahdolliset löytyneet ongelmat.vesil kirjoitti:Autaisikohan ilmastoinnin kalibrointi? Haulla löytyy ohjeet.
Tuota kalibrointiahan on suositeltavaa ajaa läpi aina silloin tällöin. Itse käytän sitä suurinpiirtein parin kk välein.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Oudolta kuulostaa, pitäisi pysyä ruudut kirkkaina.
Jo mainittu raitisilasuodatin on yksi tarkastuskohde. Tukkoinen suodatin ahdistaa ilmankiertoa niin paljon, että se näkyy kyllä laseissa vaikeilla keleillä. Kannattaa tarkastaa se suodatin siinäkin tapauksessa, vaikka olisi äskettäin (olevinaan) vaihdettu huollon yhteydessä. Itselle on kerran käynyt niin, että olen maksanut suodattimen ja vaihtotyön määräaikaishuollon yhteydessä vaikkei oikeasti oltu tehty mitään.
Toinen juttu josta voi aiheutua lasien huurtumista on kuivain. Jos on finaalissa, niin ikkunat huurtuu.
Jo mainittu raitisilasuodatin on yksi tarkastuskohde. Tukkoinen suodatin ahdistaa ilmankiertoa niin paljon, että se näkyy kyllä laseissa vaikeilla keleillä. Kannattaa tarkastaa se suodatin siinäkin tapauksessa, vaikka olisi äskettäin (olevinaan) vaihdettu huollon yhteydessä. Itselle on kerran käynyt niin, että olen maksanut suodattimen ja vaihtotyön määräaikaishuollon yhteydessä vaikkei oikeasti oltu tehty mitään.
Toinen juttu josta voi aiheutua lasien huurtumista on kuivain. Jos on finaalissa, niin ikkunat huurtuu.
Volvo XC60 T8 AWD Long Range Plus Dark -24
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Ex: Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Ex: Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Miten kuivaimen finaalissa olo vaikuttaa ikkunoiden huurtumiseen?
9-5 3.0t kirjoitti:Oudolta kuulostaa, pitäisi pysyä ruudut kirkkaina.
Jo mainittu raitisilasuodatin on yksi tarkastuskohde. Tukkoinen suodatin ahdistaa ilmankiertoa niin paljon, että se näkyy kyllä laseissa vaikeilla keleillä. Kannattaa tarkastaa se suodatin siinäkin tapauksessa, vaikka olisi äskettäin (olevinaan) vaihdettu huollon yhteydessä. Itselle on kerran käynyt niin, että olen maksanut suodattimen ja vaihtotyön määräaikaishuollon yhteydessä vaikkei oikeasti oltu tehty mitään.
Toinen juttu josta voi aiheutua lasien huurtumista on kuivain. Jos on finaalissa, niin ikkunat huurtuu.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Juu, kokemusta on: huurtuu ihan umpeen, kun kauha oli jumissa. Asian voinee varmentaa, kun puhalluksen ollessa täysillä painelee sisäkiertoa päälle ja pois. Jos ei puhallusäänessa tapahdu muutosta, jumissa tn. on. PCS:ssä ehdottivat, että kauhaa liikutteleva moottori pitää vaihtaa, mutta hinta osalle oli ... noh, melko kallista. Saatiin se kauha kammettua toiseen asentoon ja nyt sitten ei sisäkiertonappiin kosketa. Mikä muuten on se kuivain? Miten se toimii ja kaipaako jotain säännöllistä huoltoa?Ansis kirjoitti:Sisäkierron kauha juminut sisäkierrolle tai ilmanotossa voi olla liikaa roskia.
Ei kyllä itellä tule mieleen mitään muuta kuivainta autosta kuin ilmastointilaitteen kuivainpatruuna. Kuivaimen tehtävänä on toimia kylmäainevarastona, minkä lisäksi se poistaa kylmäaineesta kosteuden.
Sen vaihtohan pitäisi tehdä aina jos järjestelmä pääsee syystä tai tai toisesta tyhjenemään täysin ja kuivainaine pääsee tekemisiin ilman kanssa.
Ilmastoinnin huollon yhteydessä kuivain pitäisi myös vaihtaa.
Sen vaihtohan pitäisi tehdä aina jos järjestelmä pääsee syystä tai tai toisesta tyhjenemään täysin ja kuivainaine pääsee tekemisiin ilman kanssa.
Ilmastoinnin huollon yhteydessä kuivain pitäisi myös vaihtaa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334