Yleisimmät\kalleimmat Viat!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Daword »

himmee kirjoitti:Daword: Muistit kai katsoa myös altapäin?


ei vilkastu osto hetkellä... oli kyllä auto ylhäällä tuossa tiistaina kun laitettiin toiset renkaat autoon niin kaveri joka heitti renkaat alle sanoi että on hyvän näköinen pohja saabiksi.
Nyt! Saab 900i 5ov Combi Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Daword »

tema kirjoitti:
Daword kirjoitti:jotkut saapistit on kyllä kertonut tuon toisinkin päin että t16 ois enempi tiivisteiden kans ongelmaa? mutta molemmista varmaan saa kannen rikki ku oikeen yrittää :wink:


mitenkä voi olla tarkka kannen ja tiivisteiden kans?

ajella vain hissukseen 8O :?:
Hiljaa ajaminen ei ole ratkaisu juuri mihinkään paitsi polttoaineen kulutukseen. 16-tappinen on ilman muuta parempi. 8-valve turbo pahin :) Älä nyt huolestu, kaikki ne toimii ja kaikki ne myös lettaa joskus. Jos katoo nestettä, käynnistyy kolmella, puskee valkoista savua, kuplii paisariin kuumana konetta rundatessa niin on syytä olla huolissaan. Tiivisteen rikkoo ennen kaikkea ylikuumeneminen, mutta myös liialliset ahtopaineet tai laihalle meneminen edesauttaa asiaa.


joo noihan ne pahimmat oireet taitaa ollakkin...
Nyt! Saab 900i 5ov Combi Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Daword »

heitän nyt tuosta autosta kuvan tuonne kaunein og900 topikkiin... jos joku haluu käydä vilkasee?
Nyt! Saab 900i 5ov Combi Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Daword kirjoitti:
himmee kirjoitti:Daword: Muistit kai katsoa myös altapäin?


ei vilkastu osto hetkellä... oli kyllä auto ylhäällä tuossa tiistaina kun laitettiin toiset renkaat autoon niin kaveri joka heitti renkaat alle sanoi että on hyvän näköinen pohja saabiksi.
Siis puhuiko se nyt sitten korin pohjasta vai?
VW transporter 2.5tdi vm.99
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Daword »

himmee kirjoitti:
Daword kirjoitti:
himmee kirjoitti:Daword: Muistit kai katsoa myös altapäin?


ei vilkastu osto hetkellä... oli kyllä auto ylhäällä tuossa tiistaina kun laitettiin toiset renkaat autoon niin kaveri joka heitti renkaat alle sanoi että on hyvän näköinen pohja saabiksi.
Siis puhuiko se nyt sitten korin pohjasta vai?

pohja.:?: eikös se oo se mikä on siellä auton alla 8O

siellä missä pakoputki sun muutkin ovat niin siittä oli nyt kyse.
Nyt! Saab 900i 5ov Combi Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1993
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Jaa kallein vika, nyt sitten pilke silmäkulmassa...
kun ojennat nilkan, ja petyt....
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Daword »

900turbo3d kirjoitti:Jaa kallein vika, nyt sitten pilke silmäkulmassa...
kun ojennat nilkan, ja petyt....

niin juu tarkotat koko auton ostoo.... että jos pettyy niin se on kalein vika :P

arvasinko tuon kirjoituksesi tarkoituksen oikein :?:
Nyt! Saab 900i 5ov Combi Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Daword kirjoitti:
himmee kirjoitti:
Daword kirjoitti:

ei vilkastu osto hetkellä... oli kyllä auto ylhäällä tuossa tiistaina kun laitettiin toiset renkaat autoon niin kaveri joka heitti renkaat alle sanoi että on hyvän näköinen pohja saabiksi.
Siis puhuiko se nyt sitten korin pohjasta vai?

pohja.:?: eikös se oo se mikä on siellä auton alla 8O

siellä missä pakoputki sun muutkin ovat niin siittä oli nyt kyse.
Siis tarkoitin aluksi, että olethan katsonut moottoria myös altapäin? Eiköhän nuo "pohjat" ole normaalisti ihan ok kunnossa saabeissa, mutta nuo kulmat ja väkkyrät johonka vesi jää makaamaan tuppaa ruostumaan. No joo eiköhän sun kaveri tätä lähinnä tarkoittanutkin.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Daword »

himmee kirjoitti:
Daword kirjoitti:
himmee kirjoitti: Siis puhuiko se nyt sitten korin pohjasta vai?

pohja.:?: eikös se oo se mikä on siellä auton alla 8O

siellä missä pakoputki sun muutkin ovat niin siittä oli nyt kyse.
Siis tarkoitin aluksi, että olethan katsonut moottoria myös altapäin? Eiköhän nuo "pohjat" ole normaalisti ihan ok kunnossa saabeissa, mutta nuo kulmat ja väkkyrät johonka vesi jää makaamaan tuppaa ruostumaan. No joo eiköhän sun kaveri tätä lähinnä tarkoittanutkin.


jaa sä tarkoitit tuota =) joo aluksi ku konetta syynättiin niin todettiin että on ihan kuiva. ei siel mitään vuotoi näyttänyt ainakaan päällisin puolin olevan.

nyt oon ajellut n.400km eikä pinta oo öljystä eikä vaihteisto öljystä tippunut yhtään.... näkee nyt sit mihin ton kans loppujen lopuks joudutaan :?:
Nyt! Saab 900i 5ov Combi Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllä tuo kansipahvin polttokaava menee aika todennäköisesti näin. 1. Ei muisteta vahtia jäähdytinveden tasoa, koska sehän ei tietenkään vuoda. 2. syyläri menee rikki, vedet vajuu, eikä kukana lisää vettä. 3. pahvi palaa lopulta. 4. valkoista savua seutukunta täyteen. 5. kansiremppa
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Daword »

Mertmi kirjoitti:Kyllä tuo kansipahvin polttokaava menee aika todennäköisesti näin. 1. Ei muisteta vahtia jäähdytinveden tasoa, koska sehän ei tietenkään vuoda. 2. syyläri menee rikki, vedet vajuu, eikä kukana lisää vettä. 3. pahvi palaa lopulta. 4. valkoista savua seutukunta täyteen. 5. kansiremppa


joo aika selkee kaava :) eli kesäsin varsinkin pitää seurailla nesteen määrää.

voiko siel kesäsin käyttää ihan vettä vai onko hyvä käyttää jotain muuta?
Nyt! Saab 900i 5ov Combi Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Ei ikinä pelkkää vettä!Tulee kalkkia yms.
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Daword »

tomaatti kirjoitti:Ei ikinä pelkkää vettä!Tulee kalkkia yms.
joo okei eli jäähdytin nestettä sekaan kesäsinkin :)
Nyt! Saab 900i 5ov Combi Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Korostan vielä tuota etenkin kovemman ajon jälkeen muutaman minuutin jälkikäyttöä turboissa(kovan ajon jälkeen ehdottomasti korotetulla tyhjäkäynnillä, 1500rpm on ok ja lopuksi tyhjäkäyntiä puoliminuuttinen), mutta varman päälle pelaava käyttää hissutteluajonkin jälkeen sen melkein puoliminuuttisen tyhjäkäynnillä.

Vaikuttaa meinaan monen paikan kestävyyteen: Ahtimen lämpötila laskee, öljyt eivät pala karstaksi ahtimeen ja tuki öljykanavia, ahtimen turbiinikotelon(pakopesä) lämpötila laskee hissukseen ja ehkäisee noissa niin yleistä pesän halkeamista, pakosarjan lämpötila kerkeää laskea(ehkäisee halkeamista joka noissa yleistä), moottorin sisäiset lämpötilaerot pienenevät(eli ei jää paikallista kuumaa pistettä joka mahdollisesti keittäisi nesteet paikallisesti sammutuksen jälkeen) ehkäisee kannen halkeamista ja parantaa kannentiivisteen kestämistä.

Ja älä ikinä, missään nimessä painaise kaasua juuri ennen sammuttamista, ahdin kerkeää kelata kierroksia ja voi pyöriä jopa kymmeniä sekunteja ilman kunnon voitelua moottorin jo sammuttua ja öljypumpun siten pysähdyttyä!

Jälkikäyttö ei tee pahaa lati pohjassa poljetulle vaparillekkaan, vaan kannen ja tiivisteen osalta pätee ihan niinkuin turboissakin.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Daword »

Myrkky kirjoitti:Korostan vielä tuota etenkin kovemman ajon jälkeen muutaman minuutin jälkikäyttöä turboissa(kovan ajon jälkeen ehdottomasti korotetulla tyhjäkäynnillä, 1500rpm on ok ja lopuksi tyhjäkäyntiä puoliminuuttinen), mutta varman päälle pelaava käyttää hissutteluajonkin jälkeen sen melkein puoliminuuttisen tyhjäkäynnillä.

Vaikuttaa meinaan monen paikan kestävyyteen: Ahtimen lämpötila laskee, öljyt eivät pala karstaksi ahtimeen ja tuki öljykanavia, ahtimen turbiinikotelon(pakopesä) lämpötila laskee hissukseen ja ehkäisee noissa niin yleistä pesän halkeamista, pakosarjan lämpötila kerkeää laskea(ehkäisee halkeamista joka noissa yleistä), moottorin sisäiset lämpötilaerot pienenevät(eli ei jää paikallista kuumaa pistettä joka mahdollisesti keittäisi nesteet paikallisesti sammutuksen jälkeen) ehkäisee kannen halkeamista ja parantaa kannentiivisteen kestämistä.

Ja älä ikinä, missään nimessä painaise kaasua juuri ennen sammuttamista, ahdin kerkeää kelata kierroksia ja voi pyöriä jopa kymmeniä sekunteja ilman kunnon voitelua moottorin jo sammuttua ja öljypumpun siten pysähdyttyä!

Jälkikäyttö ei tee pahaa lati pohjassa poljetulle vaparillekkaan, vaan kannen ja tiivisteen osalta pätee ihan niinkuin turboissakin.





juu oon noita neuvoja noudattanut tosi tarkasti.

ihan 1-2km ajon jälkeen ku hissutellen oon kulkenut niin käytän aina silloinkin pienen hetken 1500-1600 kohilla ja sit viel hetken tyhjäkäynnillä ennekuin sammutan...

kyllä noi ohjeet on varmasti hyvä sisäistää :D
Nyt! Saab 900i 5ov Combi Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88
Vastaa Viestiin