Näihinhän taitaa ylettyä kaiutin räppänän kautta?dimebak kirjoitti:Mittariston takana on polttoaineen- ja lämpötilanmittareissa 7mm mutterit, kiristä niitä![]()
900 termostaatti
Jep jep. Itte roplasin niitä 7mm kiintoavaimella, on sopivan pieni.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
heh, samoja harrastuksia ollut täälläkin, keittelin vanhoja termareita kattilassa muutaman lämpömittarin kanssa. Harvoin niin tarkkaa soppaa duunataan edes korven kyyneleistä, että 3 mittaria oli kyttäämässä.
Pistin vanhan ihan toimivan 8- venasen termarin 16 tappiseen.
Näytti tuo vanha termari uupuneen ja laski läpi ennenaikojaan. Ihmettelin kovasti mikä iloa siitä 16 tappisen termarista lie, koska se alalautanen kulkee ihan samassa tahdissa kuin päälautanenkin, eli voisi kuvitella sen alkavan ahdistaa lämmityskiertoa samalla kun vesi alkaa kiertämään syylariin.?? Siitähän lämmitys vain huononisi ??
En ymmärtänyt jujua, joten aattelin jotta hieno ja huono on usein lähellä toisiaan ja pistin sinne kylmän rauhallisesti sen 8- venasen termarin, jossa ei oo sitä alalautasta. Saas ny näge kuin käy, ei oo kokemusta siitä vielä.
Sen termarin laitoin niin , että lautasen ilmareikä oli ylöspäin. sai kyllä odotella tosi pitkään tyhjäkäynnillä, että sai sen termarin auki ja pääsi ilmaamaan, lämppärin hana täysin auki ilmatessa.
Mulla oli sellaset itseduunatut puristuspannat (putkea) paisarin letkussa, ei menny paisarin nesteet pihalle, säästy 1 litra.
Noin puoli litraa vaati lisätäyttöä.
Pistin vanhan ihan toimivan 8- venasen termarin 16 tappiseen.
Näytti tuo vanha termari uupuneen ja laski läpi ennenaikojaan. Ihmettelin kovasti mikä iloa siitä 16 tappisen termarista lie, koska se alalautanen kulkee ihan samassa tahdissa kuin päälautanenkin, eli voisi kuvitella sen alkavan ahdistaa lämmityskiertoa samalla kun vesi alkaa kiertämään syylariin.?? Siitähän lämmitys vain huononisi ??
En ymmärtänyt jujua, joten aattelin jotta hieno ja huono on usein lähellä toisiaan ja pistin sinne kylmän rauhallisesti sen 8- venasen termarin, jossa ei oo sitä alalautasta. Saas ny näge kuin käy, ei oo kokemusta siitä vielä.
Sen termarin laitoin niin , että lautasen ilmareikä oli ylöspäin. sai kyllä odotella tosi pitkään tyhjäkäynnillä, että sai sen termarin auki ja pääsi ilmaamaan, lämppärin hana täysin auki ilmatessa.
Mulla oli sellaset itseduunatut puristuspannat (putkea) paisarin letkussa, ei menny paisarin nesteet pihalle, säästy 1 litra.
Noin puoli litraa vaati lisätäyttöä.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Ei se alalautanen ihan heti lämppärille menevää kanavaa sulje vaikka termari muutaman millin aukeaakin. Silmämääräisesti katselin irtonaisesta 8v-termostaattikotelosta, että termostaatin pitää aueta melkein 10 mm ennen kuin alalautanen sulkee lämppärin.stara kirjoitti:Ihmettelin kovasti mikä iloa siitä 16 tappisen termarista lie, koska se alalautanen kulkee ihan samassa tahdissa kuin päälautanenkin, eli voisi kuvitella sen alkavan ahdistaa lämmityskiertoa samalla kun vesi alkaa kiertämään syylariin.?? Siitähän lämmitys vain huononisi ??
Vanhaa keskustelua alalautasen ja syylärin kunnon vaikutuksista lämmitykseen:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 818#225818
Taisit laittaa melko vanhan 8V-termarin, kun 75 alkaen on 8V-termareissakin ollut tuo alalautanen. Ainakin kesäksi olisi varmaan hyvä laittaa oikeanlainen termostaatti jos koskaan ajat ruuhkassa tai jäähdytin ei ole uudenveroinen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 900 termostaatti
Lainataan ketjua.
Pitäisi ostaa uusi termostaatti, mutta millaisen saa tätä nykyä marmoritiskiltä? Edelleen Motorad, joka saattaa alkaa temppuilemaan alle 50tkm:ssä?
Pitäisi ostaa uusi termostaatti, mutta millaisen saa tätä nykyä marmoritiskiltä? Edelleen Motorad, joka saattaa alkaa temppuilemaan alle 50tkm:ssä?
Re: 900 termostaatti
Mulla roikkui lämpämittari noin klo 4:ssä ja ensimmäisenä mielessä termari vika niinkuin ennenkin. Vaihdoin termarin (oli QH
) Trollesta ostettuun Calorstatiin ja lämmöt nousivat puoleenväliin niinkuin kuuluukin.
Kysymys heräsi ketjua lukiessa että mihinhän tuo Calorstatin termari on tarkoitettu, 8v vai 16v? Eli mitä eroa esim. -85 jälkeen tarkoitetuissa termostaateissa 8v/16v?
Pitää tutkia rakennetta ja mahdollisen lautasen olemassa oloa. Hyllystä pitäisi löytyä Calorstat, Waxstat ja QH.

Kysymys heräsi ketjua lukiessa että mihinhän tuo Calorstatin termari on tarkoitettu, 8v vai 16v? Eli mitä eroa esim. -85 jälkeen tarkoitetuissa termostaateissa 8v/16v?
Pitää tutkia rakennetta ja mahdollisen lautasen olemassa oloa. Hyllystä pitäisi löytyä Calorstat, Waxstat ja QH.
Re: 900 termostaatti
Termostaatti hankittiin Motonetista, merkiltään Calorstat. Tuli otettu 82°-asteinen, mutta onko tuo liian kylmä? Lämmöt eivät kovalla polkemisellakaan nouse keskikohtaansa ja paikallaan ollut Waxstaf oli 89-asteinen. Siitä on jonkin aikaa kun termostaattia vaihtoi 16-venttiiliseen, ei millään muista.
Re: 900 termostaatti
On, jos ajat Suomessa. Turbonkin vakiotermostaatti on 89-asteinen.petteri75 kirjoitti:Tuli otettu 82°-asteinen, mutta onko tuo liian kylmä?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 900 termostaatti
No voi äh. Taas joutuu vaihtamaan ja ilmaamaan; onneksi sentään ei tarvitse uutta tiivistettä (0.99€) ostaa.jus kirjoitti:On, jos ajat Suomessa. Turbonkin vakiotermostaatti on 89-asteinen.petteri75 kirjoitti:Tuli otettu 82°-asteinen, mutta onko tuo liian kylmä?
Mikä tämä Motonetin myymä 88°-asteinen on?
900 Turbo-16 86--93 talvi 88°. . . . . . . . . . . . . . . 30-6090 7.90 ???
EDIT: Marmoritiskiltä tuli haettua GM-pussissa Motorad, mutta ei lämpötilamittari edelleenkään noussut aivan keskikohtaan. Ehkä pitäisi vaihtaa lämpötila-anturikin, oli jo ulkoa erittäin hyvin hapettunut.