Pientä käymishäikkää moottorissa, vm. 90 vapari
Pientä käymishäikkää moottorissa, vm. 90 vapari
Moi,
Eli autona on vm. 90 oleva 2.0i CD-tonnari, jossa ei siis ole DI-kasettia. Yritin haku-toiminnolla löytää vastaavanlaisia tapauksia mutta ei tuntunut juuri samanlaista löytyvän.
Eli seuraavat vaivat piinaavat tätä tonnaria:
Kylmänä ykköseltä kakkoselle vaihtaessa tai muutoin melko pienillä kierroksilla tulee n. ½-1s mittainen miettimistauko moottorissa, eli veto katkeaa hetkeksi. Tämän yleensä huomaan n. kerran startin jälkeen, joskus jää huomaamattakin.
Toinen ongelma on se, että kun kone on lämmin, niin se välillä sammuu heti startin jälkeen. Eli startatessa kone käy nopeasti n. 1500 kierroksessa ja palatessa tyhjäkäynnille se käy hyvin alhaalla, n. 500 kierroksessa ja ehkä joka toinen kerta sammahtaa, ellei kaasulla muutaman sekunnin auta käymistä.
Kolmas vaiva, joka hieman liittyy tähän edelliseen, on se, että kun lämpösenä esim. risteykseen saavuttaessa moottorijarrutuksen jälkeen painan kytkintä, kierrokset n. 1500:sta tipahtavat taas lähelle sammumisrajaa eli jonnekin 500 paikkeille. Kaksi kertaa se on tällä tavoin sammunutkin.
Ja neljäs vaiva on se, että lämpösenä joutokäynti hieman huojuu, vaihdellen ehkä. n. 700-800rpm. Tämän pystyy mittarista juuri huomaamaan, samoin kuin pienistä tärinän ja äänen muutoksista. Lieneekö tämä normaalia?
Eli onko ehdotuksia, mikä mahtaa olla vikana. Vielä nuo vaivat eivät hirveästi häiritse, mutta voiko tästä päätellä, että jokin osa on kohta hajoamassa? Niin ja vaikuttavatko tämänlaiset viat auton läpimenoon katsastuksesta?
Eli autona on vm. 90 oleva 2.0i CD-tonnari, jossa ei siis ole DI-kasettia. Yritin haku-toiminnolla löytää vastaavanlaisia tapauksia mutta ei tuntunut juuri samanlaista löytyvän.
Eli seuraavat vaivat piinaavat tätä tonnaria:
Kylmänä ykköseltä kakkoselle vaihtaessa tai muutoin melko pienillä kierroksilla tulee n. ½-1s mittainen miettimistauko moottorissa, eli veto katkeaa hetkeksi. Tämän yleensä huomaan n. kerran startin jälkeen, joskus jää huomaamattakin.
Toinen ongelma on se, että kun kone on lämmin, niin se välillä sammuu heti startin jälkeen. Eli startatessa kone käy nopeasti n. 1500 kierroksessa ja palatessa tyhjäkäynnille se käy hyvin alhaalla, n. 500 kierroksessa ja ehkä joka toinen kerta sammahtaa, ellei kaasulla muutaman sekunnin auta käymistä.
Kolmas vaiva, joka hieman liittyy tähän edelliseen, on se, että kun lämpösenä esim. risteykseen saavuttaessa moottorijarrutuksen jälkeen painan kytkintä, kierrokset n. 1500:sta tipahtavat taas lähelle sammumisrajaa eli jonnekin 500 paikkeille. Kaksi kertaa se on tällä tavoin sammunutkin.
Ja neljäs vaiva on se, että lämpösenä joutokäynti hieman huojuu, vaihdellen ehkä. n. 700-800rpm. Tämän pystyy mittarista juuri huomaamaan, samoin kuin pienistä tärinän ja äänen muutoksista. Lieneekö tämä normaalia?
Eli onko ehdotuksia, mikä mahtaa olla vikana. Vielä nuo vaivat eivät hirveästi häiritse, mutta voiko tästä päätellä, että jokin osa on kohta hajoamassa? Niin ja vaikuttavatko tämänlaiset viat auton läpimenoon katsastuksesta?
Joo...
Itellä oli vastaavanlaisia oireita jokunen viikko sitten kunnes tuli kaikki nesteet pihalle syyläristä ja kone ylikuumeni ja kansi meni kieroksi...
Oletko katsonut Glykolin määrää paisuntasäiliöstä kun autosi on lämmin?
Nesteen pitäisi olla siinä puolivälissä.
Minulla oli vuoto alkanut syylärin yläpäästä siittä ison letkun juuresta, kaikki nesteet olivat tulleet salaman nopeasti pihalle ja loppu onkin korutonta kertomaa.
Oletko katsonut Glykolin määrää paisuntasäiliöstä kun autosi on lämmin?
Nesteen pitäisi olla siinä puolivälissä.
Minulla oli vuoto alkanut syylärin yläpäästä siittä ison letkun juuresta, kaikki nesteet olivat tulleet salaman nopeasti pihalle ja loppu onkin korutonta kertomaa.

Perse edellä puuhun.......Ja vauvan lusikalla velliä Suuhun........

Nii..i
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... highlight=
Tuossa on keskustelua aiheesta
Akkua meinasivat mutta ehkä hieman auttoi mutta ei paljoa kylläkään.
Itse syvästi epäilen noita jäähdytys nesteen paineita jotka vaeltelevat omiaan tuolla koneen uumenissa
Tuossa on keskustelua aiheesta

Akkua meinasivat mutta ehkä hieman auttoi mutta ei paljoa kylläkään.
Itse syvästi epäilen noita jäähdytys nesteen paineita jotka vaeltelevat omiaan tuolla koneen uumenissa

Perse edellä puuhun.......Ja vauvan lusikalla velliä Suuhun........

Moi,
Tarkistin jäähdytysnesteen tason sekä kylmänä että lämpösenä. Kylmänä se on juuri ja juuri alarajan tasolla, ehkä pikkasen alle ja lämpösenä n. kolmasosan alarajan yläpuolella suhteessa ylärajaan. Pitänee hieman lisäillä jäähdytinnestettä tuonne ja katsoa auttaako se. Vuotoja ei näkyny jäähdyttimessä eikä sen putkissakaan silmämääräisesti katsottuna.
Missäs tuo Ilmamassamittari muuten sijaitsee tuossa ilman DI-kasettia olevassa CD-tonnarissa?
Tarkistin jäähdytysnesteen tason sekä kylmänä että lämpösenä. Kylmänä se on juuri ja juuri alarajan tasolla, ehkä pikkasen alle ja lämpösenä n. kolmasosan alarajan yläpuolella suhteessa ylärajaan. Pitänee hieman lisäillä jäähdytinnestettä tuonne ja katsoa auttaako se. Vuotoja ei näkyny jäähdyttimessä eikä sen putkissakaan silmämääräisesti katsottuna.
Missäs tuo Ilmamassamittari muuten sijaitsee tuossa ilman DI-kasettia olevassa CD-tonnarissa?
Kerro IMM:n tyyppinumerosta kolme viimeistä(esim. 013) numeroa ja heitä minulle privaviestinä, niin tarkistan tilanteen tallilta onko mulla lainattavaksi moista IMM:ua.
Kaverin bemussa vastaavan ongelman aiheutti sökö lambda-anturi, anturi helisi ja ralisi kun sitä irtaallaan heilutteli.. silti se toimi välillä melko OK.. paitsi kuulemma vetoja tuli kulkineeseen selkeästi lisää vaihdon jälkeen temppuilun loppumisen lisäksi.
Kaverin bemussa vastaavan ongelman aiheutti sökö lambda-anturi, anturi helisi ja ralisi kun sitä irtaallaan heilutteli.. silti se toimi välillä melko OK.. paitsi kuulemma vetoja tuli kulkineeseen selkeästi lisää vaihdon jälkeen temppuilun loppumisen lisäksi.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Jatkan samaan kun otsikkokin täsmää, sairastava yksilö on tosin 2,3i cc di-systeemillä.
Siis: Vaiva alkoi kolmisen viikkoa sitten, kone röpöttää ja ravistaa, aivan kuin ei kävisi kaikilla pytyillä. Ilmeneminen on tihentynyt vähitellen, tällä kohtaa ilmenee yleensä kylmäkäynnistyksen jälkeen. Kun auton ajaa lämpimäksi, sammuttaa hetkeksi ja käynnistää udelleen, niin kulku on taas kunnossa ja mennään kuin ei koskaan olisi ollut mitään vaivaa. Ilman tuota muutaman minuutin sammuksissa oloa vaiva ei yleensä poistu, eikä aivan välttämättä sittenkään. Röpötyksen aikana kulutusmittari huitelee huimissa lukemissa koko ajan eikä kone oikein ota kierroksia, mutta ajaa voi kuitenkin. Tyhjäkäynti on sama kuin muulloinkin, tuhannen tienoilla. Välillä vaiva pysyy poissa koko päivän ja välillä taas tulee ja menee koko ajan, aivan kuin katkaisijasta kääntäisi. Check engine ei ole syttynyt kertaakaan.
Olen tarkastanut ja laittanut crc:tä kaikkiin typseleihin, jotka pellin alta löysin. Samalla tarkastin kaikki näkösällä olevat alipaineletkut ja ne vaikuttavat olevan kunnossa. Tulpat ovat 2kk/3 tkm vanhat, motonetin tälle koneelle tarjoamaa mallia ja tarkastin kärkivälit juuri. Olivat ok, mutta varsin tummat, erityisesti 3 ja 4 sylinterin tulpat olivat tosi mustat. Tuolla perusteella arvelisin, että ruisku työntää jostain syystä liikaa bensaa koneelle. Jokin palikka sieltä on menossa, mutta mikä?
Mitäs seuraavaksi?
Siis: Vaiva alkoi kolmisen viikkoa sitten, kone röpöttää ja ravistaa, aivan kuin ei kävisi kaikilla pytyillä. Ilmeneminen on tihentynyt vähitellen, tällä kohtaa ilmenee yleensä kylmäkäynnistyksen jälkeen. Kun auton ajaa lämpimäksi, sammuttaa hetkeksi ja käynnistää udelleen, niin kulku on taas kunnossa ja mennään kuin ei koskaan olisi ollut mitään vaivaa. Ilman tuota muutaman minuutin sammuksissa oloa vaiva ei yleensä poistu, eikä aivan välttämättä sittenkään. Röpötyksen aikana kulutusmittari huitelee huimissa lukemissa koko ajan eikä kone oikein ota kierroksia, mutta ajaa voi kuitenkin. Tyhjäkäynti on sama kuin muulloinkin, tuhannen tienoilla. Välillä vaiva pysyy poissa koko päivän ja välillä taas tulee ja menee koko ajan, aivan kuin katkaisijasta kääntäisi. Check engine ei ole syttynyt kertaakaan.
Olen tarkastanut ja laittanut crc:tä kaikkiin typseleihin, jotka pellin alta löysin. Samalla tarkastin kaikki näkösällä olevat alipaineletkut ja ne vaikuttavat olevan kunnossa. Tulpat ovat 2kk/3 tkm vanhat, motonetin tälle koneelle tarjoamaa mallia ja tarkastin kärkivälit juuri. Olivat ok, mutta varsin tummat, erityisesti 3 ja 4 sylinterin tulpat olivat tosi mustat. Tuolla perusteella arvelisin, että ruisku työntää jostain syystä liikaa bensaa koneelle. Jokin palikka sieltä on menossa, mutta mikä?
Mitäs seuraavaksi?
Vaiva poistui, kiitokset ohjeista! Di-kassu oli puolikuntoinen ja tulpat vaihdoin varoiksi oikeaan lämpöarvoon.
Tuo di-kassu kai paistaa tulpan kärjet puhtaiksi sammutuksen jälkeen, niin luin täältä jostain. No, nykäisin kasetin ja tulpat pois käyntihäiriön vallitessa ja silmämääräisen tarkastelu kertoi puhdistuksen toimineen muissa paitsi 2. pytyn tulpassa. Uskaltaisiko tuota oletaa vikaa kasetin puolan suurjännitepuolella, kun check engine ei palanut mutta meno ontui.
Vanha kasetti toimi lopuillaan siten, että kun auton käynnisti kylmänä, niin käynti oli huonoa. Kun käytti lämpimäksi, antoi seistä 15 minuuttia ja käynnisti uudelleen, vika oli poissa.
Tuo di-kassu kai paistaa tulpan kärjet puhtaiksi sammutuksen jälkeen, niin luin täältä jostain. No, nykäisin kasetin ja tulpat pois käyntihäiriön vallitessa ja silmämääräisen tarkastelu kertoi puhdistuksen toimineen muissa paitsi 2. pytyn tulpassa. Uskaltaisiko tuota oletaa vikaa kasetin puolan suurjännitepuolella, kun check engine ei palanut mutta meno ontui.
Vanha kasetti toimi lopuillaan siten, että kun auton käynnisti kylmänä, niin käynti oli huonoa. Kun käytti lämpimäksi, antoi seistä 15 minuuttia ja käynnisti uudelleen, vika oli poissa.