Pientä käymishäikkää moottorissa, vm. 90 vapari

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Jukka_
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ma Marras 06, 2006 14:05
Paikkakunta: Hki

Pientä käymishäikkää moottorissa, vm. 90 vapari

Viesti Kirjoittaja Jukka_ »

Moi,

Eli autona on vm. 90 oleva 2.0i CD-tonnari, jossa ei siis ole DI-kasettia. Yritin haku-toiminnolla löytää vastaavanlaisia tapauksia mutta ei tuntunut juuri samanlaista löytyvän.

Eli seuraavat vaivat piinaavat tätä tonnaria:

Kylmänä ykköseltä kakkoselle vaihtaessa tai muutoin melko pienillä kierroksilla tulee n. ½-1s mittainen miettimistauko moottorissa, eli veto katkeaa hetkeksi. Tämän yleensä huomaan n. kerran startin jälkeen, joskus jää huomaamattakin.

Toinen ongelma on se, että kun kone on lämmin, niin se välillä sammuu heti startin jälkeen. Eli startatessa kone käy nopeasti n. 1500 kierroksessa ja palatessa tyhjäkäynnille se käy hyvin alhaalla, n. 500 kierroksessa ja ehkä joka toinen kerta sammahtaa, ellei kaasulla muutaman sekunnin auta käymistä.

Kolmas vaiva, joka hieman liittyy tähän edelliseen, on se, että kun lämpösenä esim. risteykseen saavuttaessa moottorijarrutuksen jälkeen painan kytkintä, kierrokset n. 1500:sta tipahtavat taas lähelle sammumisrajaa eli jonnekin 500 paikkeille. Kaksi kertaa se on tällä tavoin sammunutkin.

Ja neljäs vaiva on se, että lämpösenä joutokäynti hieman huojuu, vaihdellen ehkä. n. 700-800rpm. Tämän pystyy mittarista juuri huomaamaan, samoin kuin pienistä tärinän ja äänen muutoksista. Lieneekö tämä normaalia?

Eli onko ehdotuksia, mikä mahtaa olla vikana. Vielä nuo vaivat eivät hirveästi häiritse, mutta voiko tästä päätellä, että jokin osa on kohta hajoamassa? Niin ja vaikuttavatko tämänlaiset viat auton läpimenoon katsastuksesta?
crashline
Matalapaineturbo
Viestit: 162
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 10:39
Paikkakunta: Askola

Joo...

Viesti Kirjoittaja crashline »

Itellä oli vastaavanlaisia oireita jokunen viikko sitten kunnes tuli kaikki nesteet pihalle syyläristä ja kone ylikuumeni ja kansi meni kieroksi...

Oletko katsonut Glykolin määrää paisuntasäiliöstä kun autosi on lämmin?
Nesteen pitäisi olla siinä puolivälissä.

Minulla oli vuoto alkanut syylärin yläpäästä siittä ison letkun juuresta, kaikki nesteet olivat tulleet salaman nopeasti pihalle ja loppu onkin korutonta kertomaa. 8)
Perse edellä puuhun.......Ja vauvan lusikalla velliä Suuhun........;-)
crashline
Matalapaineturbo
Viestit: 162
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 10:39
Paikkakunta: Askola

Nii..i

Viesti Kirjoittaja crashline »

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... highlight=

Tuossa on keskustelua aiheesta 8)
Akkua meinasivat mutta ehkä hieman auttoi mutta ei paljoa kylläkään.
Itse syvästi epäilen noita jäähdytys nesteen paineita jotka vaeltelevat omiaan tuolla koneen uumenissa :?
Perse edellä puuhun.......Ja vauvan lusikalla velliä Suuhun........;-)
Jukka_
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ma Marras 06, 2006 14:05
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Jukka_ »

Moi,

Kiitoksia noista vinkeistä, pitää huomenna katsella tota jäähdytysnesteen määrää vähän tarkemmin. Auto kun ei ole ihan päivittäisessä käytössä.

En usko että akun suhteen on mitään häikkää, kun käynnistyy reippaasti ja ihan ok-jännitelukemilla kovemmallakin pakkasella ja lataa hyvin.
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Ainakin viimeisiään vetelevä IMM voi aiheuttaa tuon suuntaisia oireita...
#1970
Jukka_
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ma Marras 06, 2006 14:05
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Jukka_ »

Moi,

Tarkistin jäähdytysnesteen tason sekä kylmänä että lämpösenä. Kylmänä se on juuri ja juuri alarajan tasolla, ehkä pikkasen alle ja lämpösenä n. kolmasosan alarajan yläpuolella suhteessa ylärajaan. Pitänee hieman lisäillä jäähdytinnestettä tuonne ja katsoa auttaako se. Vuotoja ei näkyny jäähdyttimessä eikä sen putkissakaan silmämääräisesti katsottuna.

Missäs tuo Ilmamassamittari muuten sijaitsee tuossa ilman DI-kasettia olevassa CD-tonnarissa?
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

IMM löytyy venakopan vierestä imusarjalle menevän ilmaputken päästä, IMM:n toisesta päästä lähtee taas putki ilmanputsarille.

Jos saat esim. jostain hetkeksi lainaan samannumeroisen IMM:n niin kannattaa ainakin kokeilla, auttaako sen vaihto auton temppuiluun.
#1970
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Kerro IMM:n tyyppinumerosta kolme viimeistä(esim. 013) numeroa ja heitä minulle privaviestinä, niin tarkistan tilanteen tallilta onko mulla lainattavaksi moista IMM:ua.

Kaverin bemussa vastaavan ongelman aiheutti sökö lambda-anturi, anturi helisi ja ralisi kun sitä irtaallaan heilutteli.. silti se toimi välillä melko OK.. paitsi kuulemma vetoja tuli kulkineeseen selkeästi lisää vaihdon jälkeen temppuilun loppumisen lisäksi.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
EN9kcd20t
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Pe Syys 08, 2006 19:16
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EN9kcd20t »

Minulla edellisessä tonnarissa oli samoja oireita, kunnes hyytyi kokonaan. Vialliseksi osaksi osoittautui virranjakajan pyörijä, joka näytti päältä päin olevan ihan ok, mutta irroitettaessa mureni käsiin.
Jukka_
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ma Marras 06, 2006 14:05
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Jukka_ »

Kiitoksia kaikille tiedoista :)

Projekti on tällähetkellä aika pahasti jäissä johtuen sekä ajan, sopivan (lämpimän) paikan ja työkalujen puutteesta. Mutta jahka tuo kevät ja hiukan lämpimämmät kelit tulee, niin pitää tähän paneutua paremmin.
KNF
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 12:00
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja KNF »

Jatkan samaan kun otsikkokin täsmää, sairastava yksilö on tosin 2,3i cc di-systeemillä.

Siis: Vaiva alkoi kolmisen viikkoa sitten, kone röpöttää ja ravistaa, aivan kuin ei kävisi kaikilla pytyillä. Ilmeneminen on tihentynyt vähitellen, tällä kohtaa ilmenee yleensä kylmäkäynnistyksen jälkeen. Kun auton ajaa lämpimäksi, sammuttaa hetkeksi ja käynnistää udelleen, niin kulku on taas kunnossa ja mennään kuin ei koskaan olisi ollut mitään vaivaa. Ilman tuota muutaman minuutin sammuksissa oloa vaiva ei yleensä poistu, eikä aivan välttämättä sittenkään. Röpötyksen aikana kulutusmittari huitelee huimissa lukemissa koko ajan eikä kone oikein ota kierroksia, mutta ajaa voi kuitenkin. Tyhjäkäynti on sama kuin muulloinkin, tuhannen tienoilla. Välillä vaiva pysyy poissa koko päivän ja välillä taas tulee ja menee koko ajan, aivan kuin katkaisijasta kääntäisi. Check engine ei ole syttynyt kertaakaan.

Olen tarkastanut ja laittanut crc:tä kaikkiin typseleihin, jotka pellin alta löysin. Samalla tarkastin kaikki näkösällä olevat alipaineletkut ja ne vaikuttavat olevan kunnossa. Tulpat ovat 2kk/3 tkm vanhat, motonetin tälle koneelle tarjoamaa mallia ja tarkastin kärkivälit juuri. Olivat ok, mutta varsin tummat, erityisesti 3 ja 4 sylinterin tulpat olivat tosi mustat. Tuolla perusteella arvelisin, että ruisku työntää jostain syystä liikaa bensaa koneelle. Jokin palikka sieltä on menossa, mutta mikä?

Mitäs seuraavaksi?
KNF
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 12:00
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja KNF »

DI-kasetista, olin jotenkin päätynyt siihen luuloon, että se porsii kerralla, siksi arvelin sitä ehyeksi. Harmi ettei ole varakasettia. onko hinnassa tai takuussa eroa pcs:n ja saabin liikkeen välillä?

Jos aloittaisi sillä tulppakaupassa käynnillä, on kumminkin sen verran halvempi reissu.
KNF
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 12:00
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja KNF »

Niin tarkoitin että kun tuo rakas kulkuneuvo toimii välillä aivan oireettomasti, että voiko di-kassun toiminta vaeltaa toimivan ja puolikuntoisen välillä?
KNF
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 12:00
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja KNF »

OK, tämä selvä. Siis kauppaan ja kokeilemaan....
KNF
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 12:00
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja KNF »

Vaiva poistui, kiitokset ohjeista! Di-kassu oli puolikuntoinen ja tulpat vaihdoin varoiksi oikeaan lämpöarvoon.

Tuo di-kassu kai paistaa tulpan kärjet puhtaiksi sammutuksen jälkeen, niin luin täältä jostain. No, nykäisin kasetin ja tulpat pois käyntihäiriön vallitessa ja silmämääräisen tarkastelu kertoi puhdistuksen toimineen muissa paitsi 2. pytyn tulpassa. Uskaltaisiko tuota oletaa vikaa kasetin puolan suurjännitepuolella, kun check engine ei palanut mutta meno ontui.

Vanha kasetti toimi lopuillaan siten, että kun auton käynnisti kylmänä, niin käynti oli huonoa. Kun käytti lämpimäksi, antoi seistä 15 minuuttia ja käynnisti uudelleen, vika oli poissa.
Vastaa Viestiin