Ilmavoimien uusin lelu CASA C-295M

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Firon
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2003 11:00
Paikkakunta: Helsinki

Ilmavoimien uusin lelu CASA C-295M

Viesti Kirjoittaja Firon »

Hieman kotimaista ilmailujuttua...

http://vacc.fi/df/viewtopic.php?t=5782

Kuva

Firon
#1899
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Työkalu. Lentokone ei ole koskaan leikkikalu, sanoi edesmennyt Riekin Olli. Silti sillä voi nautiskella.
96 M75 i12 5-speed ;)
paxte
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 18:07
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja paxte »

jotenkin kiinnitin heti huomiota noihin lapoihin.. aika ohkasen näköset :roll:
Viimeksi muokannut paxte, Ti Maalis 06, 2007 20:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1975
*Saab 900 Aero vm.96 (käyttöpeli) *Saab 9000 CD 2.3i vm.91 USA (purkupommi)
api
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Ti Loka 31, 2006 23:02
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja api »

jotenkin kiinnitin heti huomiota noihin roottoreihin.. aika ohkasen näköset
olin juuri sanomassa ihan samaa että aika veikeän näköiset...
Yamaha FZ1-N -08
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

jotenkin kiinnitin heti huomiota noihin roottoreihin.. aika ohkasen näköset
Oisikohan säätölapapotkurit lepuutettu, ettei tuuli suotta pyörittele turbiineja...
Katsokaapa muut kuvat :wink:
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Helikopterissa, laturissa ja sähkömoottorissa on roottori, lentokoneessa on potkuri :)

Lavat kääntyy tuohon asentoon kun ohjaussignaali tai ohjauspaine katoaa... eli aina sammutettuna ja vikatilanteissa.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Mimmi kirjoitti:
Jussi kirjoitti:Helikopterissa, laturissa ja sähkömoottorissa on roottori, lentokoneessa on potkuri :)

Lavat kääntyy tuohon asentoon kun ohjaussignaali tai ohjauspaine katoaa... eli aina sammutettuna ja vikatilanteissa.
Eikös lentokoneissa olekkaan suihkuturbiinia :lol:
Onko kaikissa saapeissa pakokaasuahdinta ? :idea:
Viimeksi muokannut 9000cst, To Maalis 08, 2007 08:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Doomrider
"Hirsch"
Viestit: 738
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2005 19:08
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Doomrider »

9000cst kirjoitti: Onko kaikissa saapeissa pakokaasuahdinta ? :lol:
Aika julmaa... :!:
#3769 - Janne Kirjavainen. 0414472687
(ex)-88 musta 900,(ex)-89 valkoinen 900iA Ex-poliisi,(ex)-91 met. harmaa 9000 CD, -91 punainen 900i 16v, -98 met. vihreä 9-5 2.3t, -05 punainen 9-5 2.3T "DIY Aero" Combi
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

mate-in-Spain... ihan niinku mun mersu... toivottavasti laatu on parempaa...

Noi muut käyttäjämaat ei oikeen vakuuttanu talviolosuhteissa toimivuuden suhteen, mutta onneksi militaariteknologia on yleensä varmempaa kuin kaupallinen.

:roll:
-------------------------8<----------->8--------
#1395
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Doomrider kirjoitti:
9000cst kirjoitti: Onko kaikissa saapeissa pakokaasuahdinta ? :lol:
Aika julmaa... :!:
Itse asiassa tuo naurukommentti lopussa hämää, tarkoitus oli vihjata mimmille että suihkumoottoriton kone on myös lentokone ja samaten turboton saappi on myös saappi turbon olemassa olosta riippumatta. :)
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

ajn kirjoitti:mutta onneksi militaariteknologia on yleensä varmempaa kuin kaupallinen.
Asia on muuten lentokoneissa tasan päinvastoin :)

Matkustajakone kun seisoo niin kokoajan heitellään rahaa kottikärrykaupalla hukkaan. Sotakoneiden seisomisesta ei isojen maiden ilmavoimissa välitetä, joten laatu on sen mukaista.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Maximus
"Viggen"
Viestit: 513
Liittynyt: To Marras 10, 2005 18:18
Paikkakunta: Lodz, Poland

Viesti Kirjoittaja Maximus »

Onhan se komean näköinen, ei siitä pääse mihinkään. Jotenkin vaan tuntuu hassulle, että Suomella on tuonnäköinen/oloinen vehje :)
BMW 530XD -08
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Niin, jos ajattelee asiaa siltä kannalta, että kaupallinen lentokone on tositoimissa eli kuskaamassa ihmisenlihaa tahi muuta rahtia useita kymmeniä tuhansia tunteja, kun taas sotilaskoneen odotettu toiminta-aika tositilanteessa on joitain tunteja.
On se kumma, että kehitys kehittyy, mutta sotilaskoneiden odotettu toiminta-aika sotatilanteessa on laskenut toisen maailmansodan sadoista tunneista muutmaan tuntiin... 8O no, silloin ei ollut ohjuksia... :roll:

Harjoituslennot on tietysti asia erikseen, ja onhan esimerkiksi hawkeilla lennetty jo tuhansia tunteja... tosin on ne rakennettukin sitten jo uudestaan...
-------------------------8<----------->8--------
#1395
TuPe
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 12:51
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TuPe »

ajn kirjoitti:Niin, jos ajattelee asiaa siltä kannalta, että kaupallinen lentokone on tositoimissa eli kuskaamassa ihmisenlihaa tahi muuta rahtia useita kymmeniä tuhansia tunteja, kun taas sotilaskoneen odotettu toiminta-aika tositilanteessa on joitain tunteja.
On se kumma, että kehitys kehittyy, mutta sotilaskoneiden odotettu toiminta-aika sotatilanteessa on laskenut toisen maailmansodan sadoista tunneista muutmaan tuntiin... 8O no, silloin ei ollut ohjuksia... :roll:

Harjoituslennot on tietysti asia erikseen, ja onhan esimerkiksi hawkeilla lennetty jo tuhansia tunteja... tosin on ne rakennettukin sitten jo uudestaan...

Casan tekniikkaa sen kummemmin tuntematta vanhempaa kalustoa jonkinverran ihmetelleenä. Voin veikata, että suunniteltu käyttöikä on noilla kuljetuskoneille vähintään kymmeniä tuhansia tunteja kun taas esim. hawkilla 6000tuntia.

Hw:n 6000 tuntia sisältää joo monta aika massiivista huoltoa F- huollossa kone käy aika paloina, mutta kyllähän se samoista osista kootaan uudelleen. Käyttö ikä on laskettu koneen keskirungon väsymis hommien mukaan. Joka koostuu käytuntien lisäksi G-vetojen määrästä ja laskujen määrästä. Casalla tuskin vedetään usein 7g:n vetoja...
:roll:
Porsche 944 turbo 2jz
Porsche Cayman
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

TuPe kirjoitti:Käyttö ikä on laskettu koneen keskirungon väsymis hommien mukaan. Joka koostuu käytuntien lisäksi G-vetojen määrästä ja laskujen määrästä.
HW:ssa ja monissa muissa koneissa, jotka on suunniteltu "safe life"-periaatteella on ns. G-laskuri, jonka perusteella lasketaan käyttöiän lyhentymiskerrointa sen mukaan miten kuski konetta rankaisee... eli esim 6000 FH käyttöikää ei ole sama kuin 6000 h ilmassa.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Vastaa Viestiin