http://vacc.fi/df/viewtopic.php?t=5782

Firon
Onko kaikissa saapeissa pakokaasuahdinta ?Mimmi kirjoitti:Eikös lentokoneissa olekkaan suihkuturbiiniaJussi kirjoitti:Helikopterissa, laturissa ja sähkömoottorissa on roottori, lentokoneessa on potkuri
Lavat kääntyy tuohon asentoon kun ohjaussignaali tai ohjauspaine katoaa... eli aina sammutettuna ja vikatilanteissa.
Itse asiassa tuo naurukommentti lopussa hämää, tarkoitus oli vihjata mimmille että suihkumoottoriton kone on myös lentokone ja samaten turboton saappi on myös saappi turbon olemassa olosta riippumatta.Doomrider kirjoitti:Aika julmaa...9000cst kirjoitti: Onko kaikissa saapeissa pakokaasuahdinta ?
Asia on muuten lentokoneissa tasan päinvastoinajn kirjoitti:mutta onneksi militaariteknologia on yleensä varmempaa kuin kaupallinen.
ajn kirjoitti:Niin, jos ajattelee asiaa siltä kannalta, että kaupallinen lentokone on tositoimissa eli kuskaamassa ihmisenlihaa tahi muuta rahtia useita kymmeniä tuhansia tunteja, kun taas sotilaskoneen odotettu toiminta-aika tositilanteessa on joitain tunteja.
On se kumma, että kehitys kehittyy, mutta sotilaskoneiden odotettu toiminta-aika sotatilanteessa on laskenut toisen maailmansodan sadoista tunneista muutmaan tuntiin...no, silloin ei ollut ohjuksia...
Harjoituslennot on tietysti asia erikseen, ja onhan esimerkiksi hawkeilla lennetty jo tuhansia tunteja... tosin on ne rakennettukin sitten jo uudestaan...
HW:ssa ja monissa muissa koneissa, jotka on suunniteltu "safe life"-periaatteella on ns. G-laskuri, jonka perusteella lasketaan käyttöiän lyhentymiskerrointa sen mukaan miten kuski konetta rankaisee... eli esim 6000 FH käyttöikää ei ole sama kuin 6000 h ilmassa.TuPe kirjoitti:Käyttö ikä on laskettu koneen keskirungon väsymis hommien mukaan. Joka koostuu käytuntien lisäksi G-vetojen määrästä ja laskujen määrästä.