istuimen lämmitys, säätövipu/ synkr. akselin jousi, OG900 91

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

istuimen lämmitys, säätövipu/ synkr. akselin jousi, OG900 91

Viesti Kirjoittaja stara »

mulla on hyväkuntoinen vara- jakkara, ja nimenomaan reostaattisäätöinen, oon tässä jo muutaman tovin haaveillut sen laittamisesta ton vanhan termariohjatun tilalle. Säätimellehän on valmis johtopistoke paneelissa.
Vanha on vähän lässähtänyt ja korkeussäätö ei toimi , 91- malli ja sen lämmitys kovin aneeminen termarilla. ( taitaa olla niiden tyyppivika, että termarit katkaisevat sähkön ennenaikojaan vanhemmiten)
tehdyt hommat:
- lisätty 3 paria jousia. Ristiselän tukeen (1) ja istuinosan takapäähän (2) ( panin 2 jousta samaan runkoreikään ja ihan takimmaiseksi porasin reiän kehikon reunataiveeseen, tuli juuri sopiva sille pidemmälle jouselle. jakkarassahan on monen pituuksisia/ jäykkyyksisiä jousia.
- sähköpuoli mitattu ja toimivaksi todettu
- istuimen nostovipu hitsattu, koska tukirauta oli revennyt
- nostovipu pantu paikoilleen. Se iso vääntöjousi, joka on sen synkronointiakselin päällä on tosi kettumainen. Taisin lopultakin hokata sen sielunelämän. Se toimii tasaajana, ettei sille "kitkapidätteiselle ??" nostovivulle jäisi liikaa kuormaa. Eli jos repsahtanut jousi jätetään virittämättä, niin jakkara ei ehkä pysy ylhäällä. Kannattaa testata kun jakkara on irti.
Se vipu on tosi v---mäinen laittaa ura- akselille , jos jousi on jännitetyssä tilassa. Samanaikaisesti pitäisi molempien puolten istuimen kiskot olla samassa vaiheessa ja vipukin laittaa oikeaan kulmaan. Keksin , jotta kannattaa löysätä se vieteri sovinnolla ja ottaa se keskisokka pois. Sitten viimeiseksi virittää sen jousen siitä keskeltä jollain sopivalla koukulla.
Oliskohan toi ny sit oikeaoppinen metoodi.??? ainakin tuntui inhimilliselle.
Olis varmaan pitäny jotain lukitetta laittaa niille vivun kiinnityspulteille, ne kun aukee, niin saa repiä taas jakkaran ulos.
Homma jää nyt vaiheeseen, kesemmällä vexlaan sitten jakkaran kankaan ja asennan autoon. Ens talvena sit grillataan....

Käytännöllisiä nää yhdistetyt harraste/ käyttöautot, ei tarvii montaa bilikaa, yhdessäkin saa ajan ihan hyvin kulumaan. Bensaakaan ei juurikaan kulu, kun ollaan jatkuvasti "pukilla".
:lol: :lol:
Viimeksi muokannut stara, To Maalis 08, 2007 10:52. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

Mimmi kirjoitti:Muista muuttaa penkin alla oleva liitin oikeaksi.
Selvennän vielä:: uusi jakkara on siis originaali reostaattiversion jakkara, jossa on NTC vastus ja jakkaran piuhasarjan liitin siinä on.
Tarkoitatko jakkaran johtosarjan liittimen vastaliitintä. Jakkaran syöttöpiuhassa ei liene valmista vaihtoehtoista vastaliitintä vaikka paneelin puolella on valmis tökkeli reostaattiversion kytkimelle, niinkö?

Toisaalta luulisi sen saman vastaliittimen käyvän molemmille versioille, reostaattiversio vain käyttäisi kolmatta piuhaa lisäksi?? eikö olekaan siten??

Reostaattiversio toimii 3 piuhalla ja termariversio 2 piuhalla.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
salomi
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:27
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja salomi »

stara kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Muista muuttaa penkin alla oleva liitin oikeaksi.
Selvennän vielä:: uusi jakkara on siis originaali reostaattiversion jakkara, jossa on NTC vastus ja jakkaran piuhasarjan liitin siinä on.
Tarkoitatko jakkaran johtosarjan liittimen vastaliitintä. Jakkaran syöttöpiuhassa ei liene valmista vaihtoehtoista vastaliitintä vaikka paneelin puolella on valmis tökkeli reostaattiversion kytkimelle, niinkö?

Toisaalta luulisi sen saman vastaliittimen käyvän molemmille versioille, reostaattiversio vain käyttäisi kolmatta piuhaa lisäksi?? eikö olekaan siten??

Reostaattiversio toimii 3 piuhalla ja termariversio 2 piuhalla.
Minähän en asiasta mitään tiedä, mutta vastaan silti. Vm. -90 asti tarvitaan pikkupätkä eri numeroisia piuhoja, jotta saadaan vaihdettua termariversion penkki reostaattiversioksi jos ei halua vaihdella liittimiä. EPC:n ja Bentleyn manuaalin kytkiksen selaamisen jälkeen näyttäisi olevan mahdollista, että vm. -91 eteenpäin koko piuhotus olisi samanlainen. Jossakin takapenkin alla olevan sulakerasian lähettyvillä pitäisi olla 10-napainen liitin. Tähän tökkäämällä erilaisia vastinkappaleita vaihdetaan reostaattiohjaus tarpeen mukaan RHD jakkaraan tai LHD jakkaraan. LHD tapauksessa pitäisi liittää reostaatilta kakkosnapaan tuleva sininen piuha kutosnapaan penkkiin lähtevään siniseen piuhaan. Korjatkaa nyt ihmeessä, jos olen tulkinnut kytkiksiä väärin. Vai onko termariversiossakin sininen ohjauspiuha "elossa" penkkiin asti jo valmiiksi ilman mitään piuhojen yhdistelyjä? Reostaattisäädin vain paikalleen ja homma valmis?
#1633
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

Tarkoitatko että 91 mallissakin jotain pitää tehdä sinne takapenkin alla olevalle liittimelle, vai nimenomaan vain aikaisemmille malleille??


Noilla vinkeillä mennään taas kummasti eteenpäin projektissa. Pitää katsoa onko se sininen piuha tosiaan jakkaralle tulevassa vastaliittimessä oikealla paikalla.
Kerran jo testasin uutta jakkaraa, mutta tuntui siltä, että se oli päällä koko ajan eli ei totellut ohjausta ( NTC ainakin antoi oikeaa vastusta 1070 ohmia 20 °c lämpötilassa, reostaattikytkimessäkin oli ihan järkevää elämää akkulaturilla kun syötin jakkaraa). Varmaan se sininen piuha puuttuu tai on väärässä reiässä tms....
tainneet tehdä vähän hölmösti noi sähköt ensalkuun.
Kiittää ja kumartaa
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
salomi
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:27
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja salomi »

stara kirjoitti:Tarkoitatko että 91 mallissakin jotain pitää tehdä sinne takapenkin alla olevalle liittimelle, vai nimenomaan vain aikaisemmille malleille??
Nimenomaan -91 ->
Koska kytkiksessäni ei ole ollenkaan tuota termostaattiohjattua versiota, joudun vähän arpomaan, mitä siellä nyt on. Mutta jos tosiaan lämpiää koko ajan niin tarttis varmaan tehdä jotain. Eli sininen kuskin siniseen (2 -> 6) mutta myös virtapiuha pitänee muuttaa. (kelta-valkoinen 1 -> kelta-valkoinen 7). Jokohan nyt pelittäisi? Nyt siellä lienee keltainen 3 -> kelta-valkoinen 7.
stara kirjoitti:Varmaan se sininen piuha puuttuu tai on väärässä reiässä tms....
tainneet tehdä vähän hölmösti noi sähköt ensalkuun.
91 -> on tehty toisaalta vähemmillä variaatioilla kuin <-91. Sama johtosarja näyttää olevan kaikissa, vaihdetaan vain pieni liittimenpää hyppylankoineen tilanteen mukaan (LHD, RHD, reostaattiohjaus, termari eli näiden kaikki mahdolliset yhdistelmät)
#1633
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

Elikkäs ne piuhat käynevät siis takapenkinkin alla. No oikeastaan nuo mainitut muutokset voipi olla kätevämpi laitella vaikka abikoilla siellä.
Jääpähän istuimen piuhat ennalleen. Niitä tökkeleissä olevia liittimiä on aika paha saada ehjänä pois , joten niiden siirto arvelluttaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
salomi
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:27
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja salomi »

stara kirjoitti:Elikkäs ne piuhat käynevät siis takapenkinkin alla. No oikeastaan nuo mainitut muutokset voipi olla kätevämpi laitella vaikka abikoilla siellä.
Jääpähän istuimen piuhat ennalleen. Niitä tökkeleissä olevia liittimiä on aika paha saada ehjänä pois , joten niiden siirto arvelluttaa.
Taannoin tein boschilaiseen vikakoodinlukulaitetta. Täysin vastaavanlainen liitin siihenkin tarvittiin. Lähtökohdassani oli onneksi piuhoja oikeillakin kohdilla niin ei tarvinnut siirrellä mitään. Nyt ei tarvi aina miettiä, että mihinkäs napoihin niitä piuhoja pitikään kytkeä.

Monta kertaluokkaa helpommalla tietysti selviät, jos löydät jostakin reostaatillisen elimenluovuttajan.
#1633
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
Vastaa Viestiin