Auto heikko lähtemään käyntiin..

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Olmo
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 19:15
Paikkakunta: Kuopio

Auto heikko lähtemään käyntiin..

Viesti Kirjoittaja Olmo »

Autoni on 900i 16valve vm.90 ja ajettu 280tkm.
Eli autoni on heikko lähtemään käyntiin (mutta lähtee kuitenkin aina käyntiin), mutta kun on lähtenyt käyntiin niin käy nätisti ja check engine valo palaa satunnaisesti.
Voisiko vika olla bensapumpussa?
Djjules
"Turbo"
Viestit: 270
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 15:11
Paikkakunta: UK

Viesti Kirjoittaja Djjules »

Hmmm saattaa olla myös takaiskuventtiilissä, että päästää aineet takasin tankkiin niin aina käynnistäessä pumppu sitten joutuu ne taas sieltä asti imasemaan järjestelmään.
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7773
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Kannattaa tarkastaa ne maadoitus johtimet..!!
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Anthuan
"Hirsch"
Viestit: 874
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 23:08
Paikkakunta: Toisaalla

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

Kannattaa katsoa myös vika koodit, tuolla ohjeita: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=11553

Näissähän on "pitkä vieteri" ihan ominaisuus, mutta viepi sitten pitemmällekkin. :wink: ... ja akku, tulpat, virran jakaja, ynnä tulpan johdot on kunnossa ja bensan suodatin vaihdettu?
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7773
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Lämpöaikakytkin on joskus kenkkuillut myös, ja K.jeteissä on
myös piiripaineen säädin temppuillut.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

SIIS kysyjä kysyy 16v saab.

Lämöaikakytkin ?????

Akku huono,tai sit pensapumppu vetelee viimesiään.

Jos se ei pyöri yli 400rm niin ei lähe.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7773
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Kuva

Osa 13. alempi 9
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

9000CD23T kirjoitti:Osa 13. alempi 9
Kuten kuvasta huomataan, ainoastaan K-jetissä on osa nimeltään lämpöaikakytkin (ylemmän kuvan 13).

Sähköruiskuissa LH ja Lucas on osa nimeltään lämpöanturi (alemman kuvan 9), jonka nimi ei ole lämpöaikakytkin.

Lämpöaikakytkin sisältää sähkölämmitteisellä bi-metallijousella toimivan lämpötilasta riippuvan aikaviivekytkimen. Kylmässä päästää virtaa läpi max 9 sekunnin ajan, lämpimänä lyhyemmän ajan ja kuumana (yli ~+45C) ei enää ollenkaan. K-jetissä lämpöaikakytkimellä ohjataan kylmäkäynnistyssuutinta silloin kun starttimoottori pyörii.

Lämpöanturi on NTC-vastus, jonka vastusarvo muuttuu lämpötilan mukaan. Ei mitään aikaan liittyvää, vastusarvo ja virranjohtavuus riippuu pelkästään lämpötilasta.

Kysymys koski 16-venttiilistä autoa, jossa Saabissa ei koskaan ole tehtaan jäljiltä ollut K-jettiä. Siinä ei siis ole lämpöaikakytkintä eikä piiripaineensäädintä (ohjauspaineventtiiliä).
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

jatketaan nyt samaan topicciin mallina i8 täällä, onkelma sama.

joskus saa oikeen kunnola sahata että lähtee käyntiin, sitten kun lähtee niin käy hyvin.
sytkä osat vaihdettu, tarkistettu ettei lautanen jumita, aluksi otti vähän kiinni ja luulin jo että vika löytyi muttei auttanut, eikä auta vaikka antaa parikin pumppausta bensaa...
tk suutin vielä tarkastamatta. voika lämpöaikakytkin toimia joskus vai onko laakista vainaa kun väliin lähti -20 todella hyvin, joskus ei mutta lähti kumminkin..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

mikkoimp kirjoitti:voika lämpöaikakytkin toimia joskus vai onko laakista vainaa
En tiedä, mutta se selviää kun vedät kylmäkäynnistyssuuttimelta johdot ohjaamoon ja kytket siihen ledin (+ etuvastuksen). Siitä pystyt joka startissa seuraamaan miten pitkään ja missä lämpötilassa kylmäkäynnistyssuuttimelle annetaan ohjausta.

Minulla tuollainen ledi on kohta ollut vuoden kytkettynä, eikä tuo mitään tunnu ainakaan haittaavan.

Kehittyneemmässä versiossa laitat tuolle välille vielä kolmannen johdon ja sopivan vaihtokytkimen asennoilla "automaattiryyppy"/"ei ryyppyä"/"manuaaliryyppy".
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin