
Ilmavoimien uusin lelu CASA C-295M
Täytyy tunnustaa että mulla ei ole edes hajua missä se siellä on, eturungossa kai... HW:n kanssa ei ole pahemmin joutunut painimaan niin se ei oikein ole koskaan tullut tutuksikaan.TuPe kirjoitti:Jeb HW:n G laskurin lukuja tullu laskettua arviolta 640 kertaa. Tuttu vehje
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Hieno konehan tuo on.
Kyllä "isonvihan" aikaan pojat rassasivat tähtimoottoreitaan herkeämättä.
Tietyillä konetyypeillä varsinkin huollot olivat aikoinaan isoja ja hankalia toteuttaa ja vehkeet oli skeidana kaiken aikaa, mutta ihmekös tuo sen aikaisilla vehkeillä ja systeemeillä.
Itse olen ihmetellyt miten vähän nykypäivänä noita sotakoneita ylipäätään tippuu suhteessa lentomääriin. Nyt en tarkoita näitä rauhan ajan lentoja vaan ihan tositilanteita. Tosin eipä niitä kaikkia mullikassa kerrota.
Tuli aikoinaan käytyä ilmavoimien RUK Tikkakoskella ja siellä päästiin tutustumaan 1. persianlahden sodan statistiikkaan. Arvatkaapa muuten millä vehkeillä iraqit saivat eniten tuhottua liittouman koneita?
Kyllä "isonvihan" aikaan pojat rassasivat tähtimoottoreitaan herkeämättä.

Itse olen ihmetellyt miten vähän nykypäivänä noita sotakoneita ylipäätään tippuu suhteessa lentomääriin. Nyt en tarkoita näitä rauhan ajan lentoja vaan ihan tositilanteita. Tosin eipä niitä kaikkia mullikassa kerrota.
Tuli aikoinaan käytyä ilmavoimien RUK Tikkakoskella ja siellä päästiin tutustumaan 1. persianlahden sodan statistiikkaan. Arvatkaapa muuten millä vehkeillä iraqit saivat eniten tuhottua liittouman koneita?
Sergeillä tai Iglalla?9-3Tid kirjoitti:Arvatkaapa muuten millä vehkeillä iraqit saivat eniten tuhottua liittouman koneita?
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Ainakin Vietnamissa ja Afganistanissa eniten lentokalustoa tuhottiin kranaatinheittimillä... uskomatonta mutta totta, joten ehkäpä myös Irakissa.9-3Tid kirjoitti:Arvatkaapa muuten millä vehkeillä iraqit saivat eniten tuhottua liittouman koneita?
Pieni heitin on helppo kuljettaa tukikohdan lähelle ja sirpaleet tekevät varsinkin pyöriväsiipisten seassa todella pahaa jälkeä. Paljon pientä reikää ja ruhjetta, hankalaa korjata varsinkin nykyisissä kompostirakenteisissa koneissa.
Toinen pätevä peli on .50BMG tai 12.7x99 tarkka-ampujakivääri, tiedä sitten onko se päässyt muiden kuin suurvalta-armeijoiden erikoisjoukkojen suosioon... puolestatoista kilometrista voi loikootella kentällä olevia koneita lentokelvottomiksi tyyliin laaki ja vainaa kun vain tietää mihin pitää tähdätä.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Ilmavoimat ja vinnairi vääntää parhaillaan jos sais tilattua yhteisen ilmatankkerin...
DK:ssa oli muuten se G-mittari eli juoru oikeessa päälaskutelinetilassa. Useampia kertoja on mielessä, kun eräs lentäjä tuli lennolta, niin heti meni koneen vastaava mekaanikko sinne pyörän juureen katsomaan, ja sieltä kuului monasti jotta "ei ...r... taas".... ja kone lähti tarkastukseen...
(Kyseisen lentäjän nimessä on löydettävissä suuri vesialue Suomen pohjoispuolella... )

DK:ssa oli muuten se G-mittari eli juoru oikeessa päälaskutelinetilassa. Useampia kertoja on mielessä, kun eräs lentäjä tuli lennolta, niin heti meni koneen vastaava mekaanikko sinne pyörän juureen katsomaan, ja sieltä kuului monasti jotta "ei ...r... taas".... ja kone lähti tarkastukseen...
(Kyseisen lentäjän nimessä on löydettävissä suuri vesialue Suomen pohjoispuolella... )

-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
-
- "Hirsch"
- Viestit: 997
- Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
- Paikkakunta: Kalajoki
Kriisinhallintatehtävissä saattaa ilmatankkausmahdollisuus tulla ihan tarpeeseen.Olli Kinaret kirjoitti:Mihinkähän Suomi tarvitsee ilmatankkeria kun on niin pienimaa ja pienet ilmavoimat. Hyvä jos mahtuu ilmatilassa kääntymään
Omaa tankkeria tuskin kukaan halajaa

-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Ässälle pointsit. Sergeillä ja muilla kevyillä it-kuularuiskuilla saivat muistaakseni puolenkymmentä konetta alas. Enemmän koneita meni erilaisissa onnettomuuksissa. Muistaakseni yksi tornado tiputettiin jollain ip-ohjuksella, torjuntamenetelmät niitä vastaan ovat hyvät. Koptereita ei muistaakseni oltu siinä listattu, niitä lienee tippunut useampia.
Jussin hurjan heitinrambon seikkailut torjuttu lienee sillä, että pääosa hävittäjistähän lähti kauempaa lentotukialuksista ja Turkista, joten suolaaminen suoraan kentälle hieman vaikeaa.
Stealhtit ja muut bommarithan tulivat vielä kauempaa maailman ääristä ja pudottivat pomminsa / ohjuksensa kuularuiskujen ulottumattomista.
Jussin hurjan heitinrambon seikkailut torjuttu lienee sillä, että pääosa hävittäjistähän lähti kauempaa lentotukialuksista ja Turkista, joten suolaaminen suoraan kentälle hieman vaikeaa.

Juu ei ne taida kiinteäsiipisillä paljon operoida paikanpäältä, juurikin sen vuoksi että tukikohtia on tuollaisella alueella mahdonton suojata riittävän hyvin muutaman kilometrin säteeltä. Helikoptereilla on pakko touhuta paikanpäällä, mutta aika visusti tuntuvat pitävän omana tietonaan sen paljonko koptereita menetetään.9-3Tid kirjoitti:Jussin hurjan heitinrambon seikkailut torjuttu lienee sillä, että pääosa hävittäjistähän lähti kauempaa lentotukialuksista ja Turkista, joten suolaaminen suoraan kentälle hieman vaikeaa.Stealhtit ja muut bommarithan tulivat vielä kauempaa maailman ääristä ja pudottivat pomminsa / ohjuksensa kuularuiskujen ulottumattomista.
Jos koptereiden vaurioitumistahti on sama kuin aikanaan Vietnamissa ja Afganistanissa niin ei ihme jos Bush:n pitää pyydellä senaatilta lisää rahaa vähän väliä

Jenkit ei muuten yleensä tarvitse vihulaisen apua siihen että saadaan koneet rikki... tämä juttu on eräänlainen klassikko:
http://news.bbc.co.uk/onthisday/hi/date ... 503899.stm
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Siis... 6000 BH on sama kuin 6000 h ilmassa (tai tarkemmin kone käynnissä, ilmassa tai ei), mutta 6000 FH:ssa on mukana yksittäisten tehtävien aiheuttamista kuormituksista johtuvat käyttöiänlyhentymiskertoimet... eli jos tehtävä kestää 2 h ja käyttöiänlyhentymiskerroin 2 niin tehtävässä kulutettu FH on 4, eli huolto on 4 tuntia lähempänä vaikka lennettiin vain kaksi.Firon kirjoitti:Itse asiassa 6000 fh on sama kuin 6000 h ilmassa mutta 6000 bh on sitten jo eri juttu. flight hours vs block hours.TuPe kirjoitti:sen mukaan miten kuski konetta rankaisee... eli esim 6000 FH käyttöikää ei ole sama kuin 6000 h ilmassa.
Firon
EDIT: Iski epäilys että siviili-ilmailussa ei lasketa käyttöiänlyhentymiskertoimia... eli siellä FH=BH
EDIT2: Sekosinpa omaan näppäryyteeni, eli siis siviili-ilmailussa FH=tuntia ilmassa ja BH sisältää kaiken ajan kun kone käy ja miehistö on sisällä...
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
OT:
Aikoinaan kertauskoulu/tyyppilennoilla ihmettelin kovin huonoa lentokäsialaa suhteessa lentopäiväkirjaan merkittyhin lentotunteihin ultrakevytlentäjillä. Nehän pirut merkkaa kaiken pukkiaikana, joka malmin etsijöillä saattaa olla vartin lentoa kohti jopa kolme varttia
Mulla kun on monesti ollut toisin päin, lupakirjaa uusiessa pölhölästä on rekkuloitu tyyliin: Lentotunteja on lupakirjaa uusittaessa aina enemmän, kuin edellisessä hakemuksessa, ne eivät siis yleensä vähene eikä kulu vuosien aikana
Nykyisin on yleensä muistanut kirjata ne tunnit ja laskut, mitä kupongin lentokelpoisena pitämiseen vaaditaan, eli jenkkityyliin.
Aikoinaan kertauskoulu/tyyppilennoilla ihmettelin kovin huonoa lentokäsialaa suhteessa lentopäiväkirjaan merkittyhin lentotunteihin ultrakevytlentäjillä. Nehän pirut merkkaa kaiken pukkiaikana, joka malmin etsijöillä saattaa olla vartin lentoa kohti jopa kolme varttia

Mulla kun on monesti ollut toisin päin, lupakirjaa uusiessa pölhölästä on rekkuloitu tyyliin: Lentotunteja on lupakirjaa uusittaessa aina enemmän, kuin edellisessä hakemuksessa, ne eivät siis yleensä vähene eikä kulu vuosien aikana

Nykyisin on yleensä muistanut kirjata ne tunnit ja laskut, mitä kupongin lentokelpoisena pitämiseen vaaditaan, eli jenkkityyliin.
96 M75 i12 5-speed 

Ansis kirjoitti:OT:
Nykyisin on yleensä muistanut kirjata ne tunnit ja laskut, mitä kupongin lentokelpoisena pitämiseen vaaditaan, eli jenkkityyliin.
OT-linjalla jatkaen pitää todeta, että hieno harrastus sulla tuo ilmailu. Tunnit on niin kalliita, että kaikki minuutit ois varmaan otettava talteen

Firon
#1899