Ilmavoimien uusin lelu CASA C-295M

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
TuPe
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 12:51
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TuPe »

Jeb HW:n G laskurin lukuja tullu laskettua arviolta 640 kertaa. Tuttu vehje :D
Porsche 944 turbo 2jz
Porsche Cayman
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

TuPe kirjoitti:Jeb HW:n G laskurin lukuja tullu laskettua arviolta 640 kertaa. Tuttu vehje :D
Täytyy tunnustaa että mulla ei ole edes hajua missä se siellä on, eturungossa kai... HW:n kanssa ei ole pahemmin joutunut painimaan niin se ei oikein ole koskaan tullut tutuksikaan.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Hieno konehan tuo on.

Kyllä "isonvihan" aikaan pojat rassasivat tähtimoottoreitaan herkeämättä. :wink: Tietyillä konetyypeillä varsinkin huollot olivat aikoinaan isoja ja hankalia toteuttaa ja vehkeet oli skeidana kaiken aikaa, mutta ihmekös tuo sen aikaisilla vehkeillä ja systeemeillä.

Itse olen ihmetellyt miten vähän nykypäivänä noita sotakoneita ylipäätään tippuu suhteessa lentomääriin. Nyt en tarkoita näitä rauhan ajan lentoja vaan ihan tositilanteita. Tosin eipä niitä kaikkia mullikassa kerrota.

Tuli aikoinaan käytyä ilmavoimien RUK Tikkakoskella ja siellä päästiin tutustumaan 1. persianlahden sodan statistiikkaan. Arvatkaapa muuten millä vehkeillä iraqit saivat eniten tuhottua liittouman koneita?
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Ässä »

9-3Tid kirjoitti:Arvatkaapa muuten millä vehkeillä iraqit saivat eniten tuhottua liittouman koneita?
Sergeillä tai Iglalla?
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

9-3Tid kirjoitti:Arvatkaapa muuten millä vehkeillä iraqit saivat eniten tuhottua liittouman koneita?
Ainakin Vietnamissa ja Afganistanissa eniten lentokalustoa tuhottiin kranaatinheittimillä... uskomatonta mutta totta, joten ehkäpä myös Irakissa.

Pieni heitin on helppo kuljettaa tukikohdan lähelle ja sirpaleet tekevät varsinkin pyöriväsiipisten seassa todella pahaa jälkeä. Paljon pientä reikää ja ruhjetta, hankalaa korjata varsinkin nykyisissä kompostirakenteisissa koneissa.

Toinen pätevä peli on .50BMG tai 12.7x99 tarkka-ampujakivääri, tiedä sitten onko se päässyt muiden kuin suurvalta-armeijoiden erikoisjoukkojen suosioon... puolestatoista kilometrista voi loikootella kentällä olevia koneita lentokelvottomiksi tyyliin laaki ja vainaa kun vain tietää mihin pitää tähdätä.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2142
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

Kuvasta huomaan, että kone on mahdollista tankata ilmassa. Kukas mikäs valtio/kone tuon tankaa :?: :wink:
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Ilmavoimat ja vinnairi vääntää parhaillaan jos sais tilattua yhteisen ilmatankkerin...

DK:ssa oli muuten se G-mittari eli juoru oikeessa päälaskutelinetilassa. Useampia kertoja on mielessä, kun eräs lentäjä tuli lennolta, niin heti meni koneen vastaava mekaanikko sinne pyörän juureen katsomaan, ja sieltä kuului monasti jotta "ei ...r... taas".... ja kone lähti tarkastukseen...
(Kyseisen lentäjän nimessä on löydettävissä suuri vesialue Suomen pohjoispuolella... )
:roll:
-------------------------8<----------->8--------
#1395
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

Mihinkähän Suomi tarvitsee ilmatankkeria kun on niin pienimaa ja pienet ilmavoimat. Hyvä jos mahtuu ilmatilassa kääntymään :D
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Olli Kinaret kirjoitti:Mihinkähän Suomi tarvitsee ilmatankkeria kun on niin pienimaa ja pienet ilmavoimat. Hyvä jos mahtuu ilmatilassa kääntymään :D
Kriisinhallintatehtävissä saattaa ilmatankkausmahdollisuus tulla ihan tarpeeseen.

Omaa tankkeria tuskin kukaan halajaa :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Ässälle pointsit. Sergeillä ja muilla kevyillä it-kuularuiskuilla saivat muistaakseni puolenkymmentä konetta alas. Enemmän koneita meni erilaisissa onnettomuuksissa. Muistaakseni yksi tornado tiputettiin jollain ip-ohjuksella, torjuntamenetelmät niitä vastaan ovat hyvät. Koptereita ei muistaakseni oltu siinä listattu, niitä lienee tippunut useampia.

Jussin hurjan heitinrambon seikkailut torjuttu lienee sillä, että pääosa hävittäjistähän lähti kauempaa lentotukialuksista ja Turkista, joten suolaaminen suoraan kentälle hieman vaikeaa. :) Stealhtit ja muut bommarithan tulivat vielä kauempaa maailman ääristä ja pudottivat pomminsa / ohjuksensa kuularuiskujen ulottumattomista.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

9-3Tid kirjoitti:Jussin hurjan heitinrambon seikkailut torjuttu lienee sillä, että pääosa hävittäjistähän lähti kauempaa lentotukialuksista ja Turkista, joten suolaaminen suoraan kentälle hieman vaikeaa. :) Stealhtit ja muut bommarithan tulivat vielä kauempaa maailman ääristä ja pudottivat pomminsa / ohjuksensa kuularuiskujen ulottumattomista.
Juu ei ne taida kiinteäsiipisillä paljon operoida paikanpäältä, juurikin sen vuoksi että tukikohtia on tuollaisella alueella mahdonton suojata riittävän hyvin muutaman kilometrin säteeltä. Helikoptereilla on pakko touhuta paikanpäällä, mutta aika visusti tuntuvat pitävän omana tietonaan sen paljonko koptereita menetetään.

Jos koptereiden vaurioitumistahti on sama kuin aikanaan Vietnamissa ja Afganistanissa niin ei ihme jos Bush:n pitää pyydellä senaatilta lisää rahaa vähän väliä :)

Jenkit ei muuten yleensä tarvitse vihulaisen apua siihen että saadaan koneet rikki... tämä juttu on eräänlainen klassikko:

http://news.bbc.co.uk/onthisday/hi/date ... 503899.stm
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Firon
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2003 11:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Firon »

TuPe kirjoitti:sen mukaan miten kuski konetta rankaisee... eli esim 6000 FH käyttöikää ei ole sama kuin 6000 h ilmassa.
Itse asiassa 6000 fh on sama kuin 6000 h ilmassa mutta 6000 bh on sitten jo eri juttu. flight hours vs block hours.

Firon
#1899
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Firon kirjoitti:
TuPe kirjoitti:sen mukaan miten kuski konetta rankaisee... eli esim 6000 FH käyttöikää ei ole sama kuin 6000 h ilmassa.
Itse asiassa 6000 fh on sama kuin 6000 h ilmassa mutta 6000 bh on sitten jo eri juttu. flight hours vs block hours.

Firon
Siis... 6000 BH on sama kuin 6000 h ilmassa (tai tarkemmin kone käynnissä, ilmassa tai ei), mutta 6000 FH:ssa on mukana yksittäisten tehtävien aiheuttamista kuormituksista johtuvat käyttöiänlyhentymiskertoimet... eli jos tehtävä kestää 2 h ja käyttöiänlyhentymiskerroin 2 niin tehtävässä kulutettu FH on 4, eli huolto on 4 tuntia lähempänä vaikka lennettiin vain kaksi.

EDIT: Iski epäilys että siviili-ilmailussa ei lasketa käyttöiänlyhentymiskertoimia... eli siellä FH=BH

EDIT2: Sekosinpa omaan näppäryyteeni, eli siis siviili-ilmailussa FH=tuntia ilmassa ja BH sisältää kaiken ajan kun kone käy ja miehistö on sisällä...
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

OT:

Aikoinaan kertauskoulu/tyyppilennoilla ihmettelin kovin huonoa lentokäsialaa suhteessa lentopäiväkirjaan merkittyhin lentotunteihin ultrakevytlentäjillä. Nehän pirut merkkaa kaiken pukkiaikana, joka malmin etsijöillä saattaa olla vartin lentoa kohti jopa kolme varttia :roll:

Mulla kun on monesti ollut toisin päin, lupakirjaa uusiessa pölhölästä on rekkuloitu tyyliin: Lentotunteja on lupakirjaa uusittaessa aina enemmän, kuin edellisessä hakemuksessa, ne eivät siis yleensä vähene eikä kulu vuosien aikana :oops:

Nykyisin on yleensä muistanut kirjata ne tunnit ja laskut, mitä kupongin lentokelpoisena pitämiseen vaaditaan, eli jenkkityyliin.
96 M75 i12 5-speed ;)
Firon
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2003 11:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Firon »

Ansis kirjoitti:OT:
Nykyisin on yleensä muistanut kirjata ne tunnit ja laskut, mitä kupongin lentokelpoisena pitämiseen vaaditaan, eli jenkkityyliin.

OT-linjalla jatkaen pitää todeta, että hieno harrastus sulla tuo ilmailu. Tunnit on niin kalliita, että kaikki minuutit ois varmaan otettava talteen ;)

Firon
#1899
Vastaa Viestiin