Stage1:stä Sporttiin

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Vaikuttaa se kylmä piristävästi autoonkin :)
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

93t sport kirjoitti:Vaikuttaa se kylmä piristävästi autoonkin :)
Mutta mihin asti? :roll: Joku -10 asteeseen ainakin itsellä auton kulku on parantunut, mutta näin yli 20 miinuasteen lämpötiloissa on arvattavasti kulku aika tahmeaa. :?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

juhokare kirjoitti:
93t sport kirjoitti:Vaikuttaa se kylmä piristävästi autoonkin :)
Mutta mihin asti? :roll: Joku -10 asteeseen ainakin itsellä auton kulku on parantunut, mutta näin yli 20 miinuasteen lämpötiloissa on arvattavasti kulku aika tahmeaa. :?
En oo suoraan sanoen uskaltannu kokeilla "kunnolla" kun piti tosa syssyllä tehdä täys-remppa koneeseen pikaseen (ettei leviä ainakaan talvella), mutta aika hyvin huomaa että "herkkyys" kasvaa (lagisessa paskassa sen huomaa aika selkeesti, max ahot 4500 rpm), se kuinka pal vaikuttaa kun mennään kovaa tosissaan on vaikea sanoa...
Eli "esson-baarin juttuja" mitä höpisen, ei perustu mihinkään faktaan :)
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

93t sport kirjoitti:
juhokare kirjoitti:
93t sport kirjoitti:Vaikuttaa se kylmä piristävästi autoonkin :)
Mutta mihin asti? :roll: Joku -10 asteeseen ainakin itsellä auton kulku on parantunut, mutta näin yli 20 miinuasteen lämpötiloissa on arvattavasti kulku aika tahmeaa. :?
En oo suoraan sanoen uskaltannu kokeilla "kunnolla" kun piti tosa syssyllä tehdä täys-remppa koneeseen pikaseen (ettei leviä ainakaan talvella), mutta aika hyvin huomaa että "herkkyys" kasvaa (lagisessa paskassa sen huomaa aika selkeesti, max ahot 4500 rpm), se kuinka pal vaikuttaa kun mennään kovaa tosissaan on vaikea sanoa...
Eli "esson-baarin juttuja" mitä höpisen, ei perustu mihinkään faktaan :)
Niin epäilinkin :)
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Eli todennäköisesti vika on minulla acussa. Jousi on liian löysä syystä tai toisesta. Onko yleistä tai jollakin toisella kokemusta Forgen acusta ja vakiosta sellaisesta? Olisiko jousi antanut periksi, ja kannattaisi vaihtaa se ja mieluummin jäykempään?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Minulla on mielikuva :idea: , että olisin kuullut jostain, että joskus olisi joltakin mennyt vuodessa-parissa mennyt jousi entiseksi, ettei jaksa pitää ahtoja ylhäällä. Uusi jousi on korjannut tilanteen.
Samoin taitaa olla kalvot hajoavia osia noissa, mutta silloin ilmiö on päinvastainen, että ahdot karkaa, kun paine kellossa ei saakkaan hukkista aukeamaan...

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Kiitos Hook!

Itse olen miettinyt juuri samaa. Ostinpa vielä uuden by-pass-venttiilin ja vaihdoinkin sen. Ajo muuttu vakaammaksi, mutta ahdot eivät tahdo pysyä päällä edelleenkin samanlailla mitä grafiikka osoittaa.

Voisi kuvitella, että kun tuote on alle vuoden vanha ja sentään Forge, että saisin takuuseen uuden vastaavan edes testattavaksi. Riku kyllä väitti, että actu on ehjä ... mutta miten lienee.

Jos jousi on ehjä, niin senhän voisi vaihtaa/vaihdattaa jäykempään. :roll:
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

juhokare kirjoitti:Kiitos Hook!

Itse olen miettinyt juuri samaa. Ostinpa vielä uuden by-pass-venttiilin ja vaihdoinkin sen. Ajo muuttu vakaammaksi, mutta ahdot eivät tahdo pysyä päällä edelleenkin samanlailla mitä grafiikka osoittaa.

Voisi kuvitella, että kun tuote on alle vuoden vanha ja sentään Forge, että saisin takuuseen uuden vastaavan edes testattavaksi. Riku kyllä väitti, että actu on ehjä ... mutta miten lienee.

Jos jousi on ehjä, niin senhän voisi vaihtaa/vaihdattaa jäykempään. :roll:
Mulla on iskemätön aku 1,5bar peruspaine, sillähän se ongelma ratkeis ;)
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Uusi jousi hankittu. Entiseen verrattuna jäykempää versiota. Peruspaineet tällä hetkellä 0,8 bar, ja tietystikin paineet alkoivat pysymään kasassa. 5000 rpm :n kierroksissa paineet siellä noin 0,85 bar eli kait ihan ok. Liekkö peruspaineet liian suuret? Uskon tuon laskevan varmaankin jonnekin 0,7 bar ajan myötä. Jousi oli selvästi jäykempi kuin entinen.

Asennukseen meni noin kaikkinensa 30-45 minuuttia.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

juhokare kirjoitti:Uusi jousi hankittu. Entiseen verrattuna jäykempää versiota. Peruspaineet tällä hetkellä 0,8 bar, ja tietystikin paineet alkoivat pysymään kasassa. 5000 rpm :n kierroksissa paineet siellä noin 0,85 bar eli kait ihan ok. Liekkö peruspaineet liian suuret? Uskon tuon laskevan varmaankin jonnekin 0,7 bar ajan myötä. Jousi oli selvästi jäykempi kuin entinen.

Asennukseen meni noin kaikkinensa 30-45 minuuttia.

Peruspainehan pitäisi olla abaut 0.45 eli 0.8 on reippaasti yläkanttiin. :lol: Eli ilman mankkuvenan piuhaa paineet noin suuret? 8O
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Jep, näin itsekin olen käsittänyt, että peruspaineet pitäisi olla siellä 0,45 bar suunnilleen puoleen tai toiseen. Tosin 93t sport suositteli 0,65-0,80 bar aktua; hänen mukaansa se voisi olla sopiva. Ja entinen jousi ei jaksanut pidellä ahtoja kuin vuoden, joten päätin kokeilla tuota. Jos tuo kuitenkin on vääränlainen, niin sehän pitää vaihtaa pienempi peruspaineiseen jouseen. :)

Uuden jousen paketissa luki paineiksi 9-15 psi ... paljonko sitten lienee bareissa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

9-15 psi jousi on bareissa 0,62 - 1,03.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Juusokas kirjoitti:9-15 psi jousi on bareissa 0,62 - 1,03.
Katsoin juuri samat tulokset.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Dynotin nykyisen paketin. Bensana E98. Vääntö laski niihin lukemiin kuten epäilinkin, mutta teho hieman nousi. Eli jäykempi aktu ilmeisesti mahdollisti auton käyttäytymisen oikeampaan suuntaan. 365,7 Nm @ 3410 rpm ja 183,6 kW @ 5900 rpm.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Vastaa Viestiin