Mikä ruiskujärjestelmä luotettavin?
Mikä ruiskujärjestelmä luotettavin?
Olen siis ostamassa saabia ja haluaisin tietoa, mikä ruiskujärjestelmä on luotettavin käytössä. Tarkoitan 80-luvun lopun autoja. Itsellä kokemusta ainoastaan kaasaripeleistä ja pelottaa lukea täältä kaiken näköisiä check engine- valo keskusteluita
. Vai laitanko suosiolla sen kaasaripelin
? syökö ruisku enemmän kuin kaasutinkone?
-
antti.hakamaa
- "Hölösuu"
- Viestit: 2094
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Ruisku syö vähemmän polttoainetta ja varsinkin nuo 16 venttiilisellä moottorilla olevat. itsellä on 1989 vuoden 900i 16v vie seka-ajossa noin 8,5l/100km.
'
eikä ne ruiskunkaan viat kovin yleisiä ole ja pienellä perehtymisellä ne kyllä saa kuntoon kun pysyy yleismittari kourassa eikä vaihda vaan osia kokeeks vaan etsii sen oikea vian.
'
eikä ne ruiskunkaan viat kovin yleisiä ole ja pienellä perehtymisellä ne kyllä saa kuntoon kun pysyy yleismittari kourassa eikä vaihda vaan osia kokeeks vaan etsii sen oikea vian.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Tässä omia kokemuksia eri polttoainejärjestelmistä:
-8-venttiilinen k-jet ruisku on ainakin pomminvarma laite, toimii luotettavasti, eikä syö sen enempää bensaa kuin kaasarikaan.
-Kaasareiden kanssa on joutunut aina tekemään säädöt erikseen katsastusta ja ajoa varten.
-Puoli vuotta tuli ajeltua myös 16-venttiilisellä ruiskulla. Siinä CE-valo käyttäytyi täysin normaalisti, eikä muitakaan ongelmia ollut. Mutta autothan on aina yksilöitä...
-8-venttiilinen k-jet ruisku on ainakin pomminvarma laite, toimii luotettavasti, eikä syö sen enempää bensaa kuin kaasarikaan.
-Kaasareiden kanssa on joutunut aina tekemään säädöt erikseen katsastusta ja ajoa varten.
-Puoli vuotta tuli ajeltua myös 16-venttiilisellä ruiskulla. Siinä CE-valo käyttäytyi täysin normaalisti, eikä muitakaan ongelmia ollut. Mutta autothan on aina yksilöitä...
-
lordofgreed
- "Hirsch"
- Viestit: 964
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Toisaalta "huoltamaton" k-jetti osaa olla helvetillinen viritys, ollen törmännyt useampaankin vehkeeseen jossa seoksia ei saa kohdalleen kuin korkeintaan katsastuksen ajaksi. Eipä päin persettä säädetty kaasarikaan mikään mukava ole, varsinkaan jos osat ovat kuluneet. Ruiskun kyllä pitäisi kuluttaa kaasaria vähemmän...?
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Minä kannatan ehdottomasti elektronista ruiskua. Itse tappelin koko talven k-jetin kanssa enkä oikeen enää pidä sitä varmana. Onhan K-jetti niin pitkään hyvä kun se toimii. Sitten kun rupeaa vittuilemaan niin ei meinaa vika löytyä millään. Onneksi viimeisellä löytyi vika omasta autosta. Kyllä se tuskaa tuotti ja paljon osien vaihtelua ja kokeilua. Mutta ei siitä sen enempää.
Itse kannatan elektronisia ruiskuja. Vaikka osaa nekin vittuilla..
Itse kannatan elektronisia ruiskuja. Vaikka osaa nekin vittuilla..
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
LH-Jetronic on ihan soiva peli. Ainut huono puoli on, että näistä vanhoista välillä on mennyt Ilmamassamittari rikki, joka on uutena kallis.
Mutta, vanhoja toimivia varaosia saa alle satasellakin ja taas matka jatkuu.
Ei-katti peleissä on LH2.2, kattillisissa LH2.4.2 tai LH2.4. Turboissa on Lucas johon ei ole niin hyvin varaosia tarjolla kuin aikaisemmin mainitsemiini.
Mutta, vanhoja toimivia varaosia saa alle satasellakin ja taas matka jatkuu.
Ei-katti peleissä on LH2.2, kattillisissa LH2.4.2 tai LH2.4. Turboissa on Lucas johon ei ole niin hyvin varaosia tarjolla kuin aikaisemmin mainitsemiini.
99T-museopeli
meille tyhmille
eli minulle voisi valaista asiaa että mikäs se ero on noilla ruiskuilla ja missä vm niitä on.
kokemusta ei ole kuin 85i jossa oli se iso lautamen
ja sit toi 89 16v missä on lähinnä tonnarista tuttu mötikkä ilmanputsarissa melkein kiinni äh mikä lieneekään. kun sen irrotti niin sisällä möllötti pappatunturista tuttu verkko suodatin ilman itikoita ja havunneuloja ja männärenkaanpätkiä.
kokemusta ei ole kuin 85i jossa oli se iso lautamen
ja sit toi 89 16v missä on lähinnä tonnarista tuttu mötikkä ilmanputsarissa melkein kiinni äh mikä lieneekään. kun sen irrotti niin sisällä möllötti pappatunturista tuttu verkko suodatin ilman itikoita ja havunneuloja ja männärenkaanpätkiä.
Kaasutinmalli,jos aiot ajaa luotettavasti,pienellä bensalla,sekä jos autoon tulee vika tienpäällä kaasuttimeen,niin useimmissa tapauksissa sen pystyy korjaamaan siellä.
Pidä hanskalokerossa kaasuttimen kalvoa ja ruuvimeisseliä.
Jos jotain pitää karttaa,niin k-jettiä.
Pidä hanskalokerossa kaasuttimen kalvoa ja ruuvimeisseliä.
Jos jotain pitää karttaa,niin k-jettiä.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Väitän vastaan kokemuksen syvällä rintaäänellä.Suppari kirjoitti:Kaasutinmalli,jos aiot ajaa luotettavasti,pienellä bensalla,sekä jos autoon tulee vika tienpäällä kaasuttimeen,niin useimmissa tapauksissa sen pystyy korjaamaan siellä.
Jos jotain pitää karttaa,niin k-jettiä.
K-jet on luotettavampi ja pieniruokaisempi, kuin kaasutin. Kuinka moni kaasutin-99 menee keskikulutukseltaan alle 9 litran?
(Tuo 9.6 litran keskikulutus syyskuussa selittyy syyskokouksella
K-jettien perusongelma on lähinnä se, että uusimmatkin alkavat olla jo 15 vuotta käytettyjä. Kuin myös kaasuttimetkin.
Kaasutinta on toki helpompi korjata tien päällä. Lisäksi kaasutin toimii jotenkuten puolikuntoisenakin.
Vuodesta -84 lähtien itseltäni matka on katkennut jäätyneen tms. tukossa olleen kaasuttimen takia ehkä puolenkymmentä kertaa. Vikaantuneen ruiskutusjärjestelmän takia en kertaakaan. Kokemusta on mm. D-, K- ja LH-Jetroniceista, Marelli, Lucas ja TCCS järjestelmistä. Ilman huoltoa ei toimi kaasutin eikä ruisku.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
eipä sitä oikeen näin vanhoista voi sanoa mikä olisi paras, kaikki toimivat hyvin huollettuna ja säädettyny hyvin, ilman huoltoa ja säätöä on kaikkien kanssa ongelmia...
kaikkiin nyt ainakin toistaiseksi saa vielä suht hyvin osia, niin käytettyjä hyviä kuin uusia..
kaikkiin nyt ainakin toistaiseksi saa vielä suht hyvin osia, niin käytettyjä hyviä kuin uusia..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
-
Pekka Valtanen
- "Hirsch"
- Viestit: 788
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
5:llä eri saabilla joissa lh-jet on nyt tullut ajeltua jotain reilut 200tkm yhteensä, 2 tonnaria ja 3 satkua, 2 lh-jet 2.4.2:ta ja loput 2.2:ia.
2.4.2:lla varustettu satku ostettiin viallisena, imm oli paskana ja bonuksena bensapumpun vaihtanut urpo oli laittanut ei-paineenkestävää letkua joka sitten haljettuaan aiheutti hämmennystä kun immun vaihdon jälkeen toimi pari minuuttia ja alkoi sitten taas reistaamaan..
Lopuista ei sitten olekaan hajonnut yksikään lh-jetin osa
k-jetistä on hyvin lyhyt, mutta suhteellisen huono kokemus omassa kalustossa(*) ja kaasaria ei ole koskaan edes harkittu.
*) isällä tosin joskus i8 oli ~20-250tkm välin ja matkan loppupuolella kannettiin huoltoon ämpärikaupalla rahaa k-jetin reistailun ja kannen halkeamisen takia.
2.4.2:lla varustettu satku ostettiin viallisena, imm oli paskana ja bonuksena bensapumpun vaihtanut urpo oli laittanut ei-paineenkestävää letkua joka sitten haljettuaan aiheutti hämmennystä kun immun vaihdon jälkeen toimi pari minuuttia ja alkoi sitten taas reistaamaan..
Lopuista ei sitten olekaan hajonnut yksikään lh-jetin osa
k-jetistä on hyvin lyhyt, mutta suhteellisen huono kokemus omassa kalustossa(*) ja kaasaria ei ole koskaan edes harkittu.
*) isällä tosin joskus i8 oli ~20-250tkm välin ja matkan loppupuolella kannettiin huoltoon ämpärikaupalla rahaa k-jetin reistailun ja kannen halkeamisen takia.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Sähköruisku paras ja toimivin. Toimii hyvin. Vikaantuminen epätodennäköistä ja vianetsintä+korjaaminen suht helppoa.
Kaasutin saattaa olla idioottivarmempi. En osaa varmuudella sanoa kun en halua kokea. Ehkä, mutta vaatii ainakin säätöä, ja syö bensaa+sekin voi mennä rikki.
K-jetti toimii, tai ei toimi.
Pihassa on yksi Saabin LH-jetti. Ongelmaton (ruiskun osalta vain).
Toimimaton K-jetti, Saab sekin.
VW Golf kaasari. Kaasarin takia ei ole jääty tielle, mutta on muuten "rikki" eikä ainakaan vielä ole saatu korjattua.
Nämä nyt vain tälläisenä otoksena. Ihan näiden esimerkkien varaan en sentään liikaa perusta
Kaasutin saattaa olla idioottivarmempi. En osaa varmuudella sanoa kun en halua kokea. Ehkä, mutta vaatii ainakin säätöä, ja syö bensaa+sekin voi mennä rikki.
K-jetti toimii, tai ei toimi.
Pihassa on yksi Saabin LH-jetti. Ongelmaton (ruiskun osalta vain).
Toimimaton K-jetti, Saab sekin.
VW Golf kaasari. Kaasarin takia ei ole jääty tielle, mutta on muuten "rikki" eikä ainakaan vielä ole saatu korjattua.
Nämä nyt vain tälläisenä otoksena. Ihan näiden esimerkkien varaan en sentään liikaa perusta
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84