moottorin öljynpaine

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Zebe kirjoitti:Keston määrästä on hirveän hankala sanoa yhtikäs mitään. Riippuen käyttötavasta melko pitkälti, ajo loppuu varmasti kuin seinään jos laakeri pääsee leikkaamaan kiinni ja pahimmassa tapauksessa tulee täystuho.
minustakin selvästi tuntuu että reippaampi ajaminen ei tee yhtään hyvää sille koneelle. ns. normaali ajo tuntuu ihan hyvältä ja luontevalta, mutta kiihdytyksessä kierrättäminen tuonne neljäntuhannen korvilla alkaa raastamaan jo ikävästi. olenhan itse ajanut jo tuolla 16tkm enkä ainakaan vielä ole havainnut mitään oireiden voimistumista.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Mulla oli viime talvena *hieman* ongelmia öljynpaineiden kanssa
-> http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=35014

Siitäpä sitten yllättäen seurasi laakerivaurio,
kiertokankien laakerit ovat aivan loppu,
samoin lienee kampuran kaulatkin urilla.

Kone kolisee aivan älyttömästi kylmänä, lämmettyään ok,
öljynpaineet ovat hieman matalahkot lämpimänä ~2,8bar@2000rpm.
Öljynpainevalokaan ei kiilu tyhjäkäynnillä.
Öljyäkin kuluu mukavat määrät, vaihtovälillä menee 1,5 kertaa öljytilavuus :lol:
Johtunee perinteisessä kunnossa olevasta garretista.

Eipä sillä, hyvin on kestänyt koko viime kesän punarajalle polkemista ja sairasta rääkkiä, edelleenkin pelittää.
Eikä koneen kohtalo juuri enää jaksa kiinnostaa, uusi on jo varastossa. :twisted:

Eli kyllä ne aika hyvin näyttää kestävän vaikka rikki ovatkin,
toisaalta koneetkin ovat yksilöitä.

EDIT: paineelle oikea kierrosluku
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

petromies kirjoitti: Parhaiten tuon vian paikallistaa kun ajaa n. 3000 kierroksella vaikka kolmosella niin, että kone leijuu, eli ei vedätä eikä jarruta vaan menee keveästi. Jos tuolloin konepellin alta kuuluu miehekästä kovasävyistä murinaa, laakerikauppaan.
kokeiltu on. en tiedä oliko miehekäs ja kovaääninen murina, mutta kuitenkin ns. normaaliäänestä poikkeava. aloin juuri pohtimaan että se kylmänä kuuluva naputus muka-yläkerrasta taitaakin olla tuon samaisen kiertokangenlaakerin naputusta. ilmankos sain auton niin halvalla. ja ostin sen vielä moottorinluovuttajaksi :D, onneksi kori oli niin hyväkuntoinen etten koskaan raaskinut purkaa sitä :).
pysyköön vara-autona. tai jos joku haluaa ostaa sinisen siistin vähäruosteisen kaksiovisen ysiysin harrasteautoksi itselleen, niin yhteydenotot allekirjoittajaan.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin