minustakin selvästi tuntuu että reippaampi ajaminen ei tee yhtään hyvää sille koneelle. ns. normaali ajo tuntuu ihan hyvältä ja luontevalta, mutta kiihdytyksessä kierrättäminen tuonne neljäntuhannen korvilla alkaa raastamaan jo ikävästi. olenhan itse ajanut jo tuolla 16tkm enkä ainakaan vielä ole havainnut mitään oireiden voimistumista.Zebe kirjoitti:Keston määrästä on hirveän hankala sanoa yhtikäs mitään. Riippuen käyttötavasta melko pitkälti, ajo loppuu varmasti kuin seinään jos laakeri pääsee leikkaamaan kiinni ja pahimmassa tapauksessa tulee täystuho.
moottorin öljynpaine
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Mulla oli viime talvena *hieman* ongelmia öljynpaineiden kanssa
-> http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=35014
Siitäpä sitten yllättäen seurasi laakerivaurio,
kiertokankien laakerit ovat aivan loppu,
samoin lienee kampuran kaulatkin urilla.
Kone kolisee aivan älyttömästi kylmänä, lämmettyään ok,
öljynpaineet ovat hieman matalahkot lämpimänä ~2,8bar@2000rpm.
Öljynpainevalokaan ei kiilu tyhjäkäynnillä.
Öljyäkin kuluu mukavat määrät, vaihtovälillä menee 1,5 kertaa öljytilavuus
Johtunee perinteisessä kunnossa olevasta garretista.
Eipä sillä, hyvin on kestänyt koko viime kesän punarajalle polkemista ja sairasta rääkkiä, edelleenkin pelittää.
Eikä koneen kohtalo juuri enää jaksa kiinnostaa, uusi on jo varastossa.
Eli kyllä ne aika hyvin näyttää kestävän vaikka rikki ovatkin,
toisaalta koneetkin ovat yksilöitä.
EDIT: paineelle oikea kierrosluku
-> http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=35014
Siitäpä sitten yllättäen seurasi laakerivaurio,
kiertokankien laakerit ovat aivan loppu,
samoin lienee kampuran kaulatkin urilla.
Kone kolisee aivan älyttömästi kylmänä, lämmettyään ok,
öljynpaineet ovat hieman matalahkot lämpimänä ~2,8bar@2000rpm.
Öljynpainevalokaan ei kiilu tyhjäkäynnillä.
Öljyäkin kuluu mukavat määrät, vaihtovälillä menee 1,5 kertaa öljytilavuus

Johtunee perinteisessä kunnossa olevasta garretista.
Eipä sillä, hyvin on kestänyt koko viime kesän punarajalle polkemista ja sairasta rääkkiä, edelleenkin pelittää.
Eikä koneen kohtalo juuri enää jaksa kiinnostaa, uusi on jo varastossa.

Eli kyllä ne aika hyvin näyttää kestävän vaikka rikki ovatkin,
toisaalta koneetkin ovat yksilöitä.
EDIT: paineelle oikea kierrosluku
kokeiltu on. en tiedä oliko miehekäs ja kovaääninen murina, mutta kuitenkin ns. normaaliäänestä poikkeava. aloin juuri pohtimaan että se kylmänä kuuluva naputus muka-yläkerrasta taitaakin olla tuon samaisen kiertokangenlaakerin naputusta. ilmankos sain auton niin halvalla. ja ostin sen vielä moottorinluovuttajaksipetromies kirjoitti: Parhaiten tuon vian paikallistaa kun ajaa n. 3000 kierroksella vaikka kolmosella niin, että kone leijuu, eli ei vedätä eikä jarruta vaan menee keveästi. Jos tuolloin konepellin alta kuuluu miehekästä kovasävyistä murinaa, laakerikauppaan.


pysyköön vara-autona. tai jos joku haluaa ostaa sinisen siistin vähäruosteisen kaksiovisen ysiysin harrasteautoksi itselleen, niin yhteydenotot allekirjoittajaan.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)