Pikkuveljelle Saab ensiautoksi

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Pikkuveljelle Saab ensiautoksi

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Haettiin sitten äsken pikkuveljelleni ensimmäinen oma auto ja merkkivalintakin osui oikeaan :D .

Auto on perus-900 vm. 88, yhdellä kaasarilla, nelivaihteisella lootalla ja ilman ohjaustehostimia tai muita hienouksia. Hienouksia korvaavina ominaisuuksina ovat sen sijaan varsin kohtuulliset ajokilometrit 183000 ja lähes niin täydellinen ruostevapaus kuin tuon ikäisessä ylipäänsä voi olla. Pohja ja kotelot nätissä ruostesuojamassassa, ei mitään etäisestikään epämääräisen näköisiä kohtia. Vetaritunneleita nyt ei päässyt tarkkaan syynäämään, kun ei ollut nosturia käsillä, mutta ainakin pyöränkotelon puolelta tunnelien ympäristö näyttää tasan tarkkaan samalta kuin uutena 8) . Päällyspinnassakaan ei ole kuin pari pientä kauneusvirhettä.

Lisäksi auto on ollut samalla omistajalla keväästä -89 alkaen ja sitä on hoidettu ja huollettu juuri niin kuin Saabia pitääkin hoitaa. Auton historia on hyvin tiedossa, koska entinen omistaja on kaverini isoisä, joka oli todennut iän alkavan painaa sen verran päälle, että autoilu saa jäädä. Ajeli siis kuitenkin viime vuosina vielä yli kahdeksankymppisenä, kunnioitettava saavutus :). Kaveri sitten soitti minulle, josko sattuisin tietämään jonkun kiinnostuneen ja velipoika kun oli jo jonkin aikaa autoa etsiskellyt, niin yhtälön ratkaisu oli varsin yksinkertainen.

Pikkuvikoina todettiin, ettei lämppärin säädin toiminut. Siitä oli kuitenkin vain tanko irrallaan ja se paikallaan laittamalla toimii taas. Auto oli seissyt nyt talven yli paikallaan ja hanakin oli hieman jumissa vähäisen käytön jäljiltä, mutta kun sen kerran sai liikkeelle niin taas toimii. Syynä siihen, että säädin oli päässyt irtoamaan tangosta, oli oikeasta reunastaan yläosasta irti oleva säädinpaneeli. Kiinnitysreiät lienevät revenneet, täytyy vaihtaa koko paneeli joskus tulevaisuudessa. Lisäksi bensamittari oli lakannut toimimasta, vaikka oli kuulemma toiminut vielä pari päivää sitten, kun autoa oli koeajettu ja putsattu myyntikuntoon. Voi olla, että se lähtee itsekseenkin toimimaan kun auto saa ajoa ja ehtii kuivua talven yli seisonnan jäljiltä. Muussa tapauksessa mittarin liitokset voi tarkistaa vaikka sitten joskus, kun paneelia ollaan vaihtamassa. Lisäksi kytkin oli hieman oudon tuntuinen, sitä painaessa oli polkimella melko pitkä vapaaliike ylhäällä. Muuten sekin toimi täysin ja nesteet olivat tallessa, joten välys on luultavasti polkimen ja pääsylinterin välisessä hässäkässä. Vika tutkitaan tarkemmin ja korjataan sitten, mikäli se joskus alkaa oikeasti haittaamaan menoa.

Kokonaisuutena olettaisin tällaisen yksilön olevan varsin hyvä ja luotettava ensiauto :P. Pientä ruuvaamista toki tulee olemaan, mutta sehän kuuluu aina asiaan...
#1970
Karjay
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Karjay »

Kuva

Varmasti hyvä valinta ensiautoksi. Luotettava, tyylikäs, turvallinen eikä liian tehokas aloittelevalle kuljettajalle.
GM 900 se 2.0t -97 RE85
Avatar
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1103
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Sitten jos kyllästyy ajamaan samalla autolla niin johonkin hyvään säilöön. Myydähän ei kannata kun kasarisatkujen hinnat ovat mitä ovat.

Sitten muutaman vuoden kuluttua helmi taas esille ja auto on entistä erikoisempi.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61, Corolla LB
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

OT: Minun pikkuveljeni saa myös pian kortin ja olen vähän koittanut tuota omaa ensiautoani tyrkyttää. Kyseessä siis on 900 GL -84, täysin karvalakkihan tuokin on, mutta oikein hyvässä kunnossa ja liikkuu kuin ajatus. Vaan eipä se sille varmaan kelpaa..
Ainoa Saabeihin viittaava mitä häneltä usein saa kuulla on "Mee sinne paskaan Saappiis".
Makarooniautojen kannattajahan siitä on jostain mystisestä syystä tullut.
Vaan osaakos joku antaa vinkkiä, miten käännytän veljen oikealle polulle? :lol:
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Daword »

akyttala kirjoitti:OT: Minun pikkuveljeni saa myös pian kortin ja olen vähän koittanut tuota omaa ensiautoani tyrkyttää. Kyseessä siis on 900 GL -84, täysin karvalakkihan tuokin on, mutta oikein hyvässä kunnossa ja liikkuu kuin ajatus. Vaan eipä se sille varmaan kelpaa..
Ainoa Saabeihin viittaava mitä häneltä usein saa kuulla on "Mee sinne paskaan Saappiis".
Makarooniautojen kannattajahan siitä on jostain mystisestä syystä tullut.
Vaan osaakos joku antaa vinkkiä, miten käännytän veljen oikealle polulle? :lol:

jokanen ajakoon millä tykkää...

ei saapilla ajamiseen tarvi käännytys työtä tehdä

itse en ollut edes saappia harkinnut vielä viimevuonna miksikään vaihtoehdoksi.

Saapistiksi kasvetaan ja se voi tulla monen monituisen mutkan kautta kuten kohdallanikin tuli
Nyt! Saab 900i 5ov Combi Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88
Avatar
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1103
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

akyttala kirjoitti:OT: Minun pikkuveljeni saa myös pian kortin ja olen vähän koittanut tuota omaa ensiautoani tyrkyttää. Kyseessä siis on 900 GL -84, täysin karvalakkihan tuokin on, mutta oikein hyvässä kunnossa ja liikkuu kuin ajatus. Vaan eipä se sille varmaan kelpaa..
Ainoa Saabeihin viittaava mitä häneltä usein saa kuulla on "Mee sinne paskaan Saappiis".
Makarooniautojen kannattajahan siitä on jostain mystisestä syystä tullut.
Vaan osaakos joku antaa vinkkiä, miten käännytän veljen oikealle polulle? :lol:
Sitten kun italianihme näyttää todellisen luontonsa, pää kääntyy. Se on eri asia sitten että innostuuko Saabeista.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61, Corolla LB
Pampula
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 00:31
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Pampula »

Kyllä se tosiaan käännytys tapahtuu omalla painollaan. Sen verran nähnyt tuota tapahtuvan.

-Eräskin saabin vihaaja lähipiiristä osti minulta ysiysin väkisin pois, kun tauti tarttui tosissaan.

-Serkku teki elämänsä järkevimmän päätöksen ja vaihtoi uudehkon oopeelin vanhaan satkuun. Suusta tulee ainoastaan satkun ylistystä.

Ei ole muuten kukaan saabin vihaaja osanut perustella kantaansa hyvin. Saa aika helposti puhuttua järkeä päähän.
Sauli.M #1562
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5874
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tturku »

todii. Ei muuta kun tallille näyttämään autoa muillekin.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

tturku kirjoitti:todii. Ei muuta kun tallille näyttämään autoa muillekin.
Kyllä se jossakin välissä täytyy pikku öljynvaihtohuoltoon tuoda, kunhan ehditään...

Bensamittarikin heräsi henkiin ilman toimenpiteitä, toivottavasti nyt pysyykin kunnossa :).
#1970
runtu
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ke Syys 06, 2006 02:56
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja runtu »

akyttala kirjoitti:OT: Minun pikkuveljeni saa myös pian kortin ja olen vähän koittanut tuota omaa ensiautoani tyrkyttää. Kyseessä siis on 900 GL -84, täysin karvalakkihan tuokin on, mutta oikein hyvässä kunnossa ja liikkuu kuin ajatus. Vaan eipä se sille varmaan kelpaa..
Ainoa Saabeihin viittaava mitä häneltä usein saa kuulla on "Mee sinne paskaan Saappiis".
Makarooniautojen kannattajahan siitä on jostain mystisestä syystä tullut.
Vaan osaakos joku antaa vinkkiä, miten käännytän veljen oikealle polulle? :lol:
Kyllä se pikkuveljen mieli muuttuu, kun istutat sen täysverisen turbon puikkoihin... :twisted:
EX 9-5 2.3t -98
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Nämä kuvat varmaan kertovat yksilöstä jotain:


Kuva
Kuva

Pientä iän merkkiä on sentään jossain havaittavissa, mutta on tämän ikäisissä Saabeissa huonompipeltisempiäkin nähty. Päällyspinnasta voin laittaa kuvia sitten, kun auto on joskus saatu vahattua :lol:.
#1970
saab87
"Hölösuu"
Viestit: 3273
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:26
Paikkakunta: Rautjärvi

Viesti Kirjoittaja saab87 »

kyl oon ainaki henkilökohtasesti tykänny satkusta ekana autona, ei pelota nii paljoo ku tietää ettei oo iha pärekori jos sattuis jotai kokemattomuuttaan ryssimään :oops:
Rouva JuAn
#2311
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70
Vastaa Viestiin