
Auto on perus-900 vm. 88, yhdellä kaasarilla, nelivaihteisella lootalla ja ilman ohjaustehostimia tai muita hienouksia. Hienouksia korvaavina ominaisuuksina ovat sen sijaan varsin kohtuulliset ajokilometrit 183000 ja lähes niin täydellinen ruostevapaus kuin tuon ikäisessä ylipäänsä voi olla. Pohja ja kotelot nätissä ruostesuojamassassa, ei mitään etäisestikään epämääräisen näköisiä kohtia. Vetaritunneleita nyt ei päässyt tarkkaan syynäämään, kun ei ollut nosturia käsillä, mutta ainakin pyöränkotelon puolelta tunnelien ympäristö näyttää tasan tarkkaan samalta kuin uutena

Lisäksi auto on ollut samalla omistajalla keväästä -89 alkaen ja sitä on hoidettu ja huollettu juuri niin kuin Saabia pitääkin hoitaa. Auton historia on hyvin tiedossa, koska entinen omistaja on kaverini isoisä, joka oli todennut iän alkavan painaa sen verran päälle, että autoilu saa jäädä. Ajeli siis kuitenkin viime vuosina vielä yli kahdeksankymppisenä, kunnioitettava saavutus

Pikkuvikoina todettiin, ettei lämppärin säädin toiminut. Siitä oli kuitenkin vain tanko irrallaan ja se paikallaan laittamalla toimii taas. Auto oli seissyt nyt talven yli paikallaan ja hanakin oli hieman jumissa vähäisen käytön jäljiltä, mutta kun sen kerran sai liikkeelle niin taas toimii. Syynä siihen, että säädin oli päässyt irtoamaan tangosta, oli oikeasta reunastaan yläosasta irti oleva säädinpaneeli. Kiinnitysreiät lienevät revenneet, täytyy vaihtaa koko paneeli joskus tulevaisuudessa. Lisäksi bensamittari oli lakannut toimimasta, vaikka oli kuulemma toiminut vielä pari päivää sitten, kun autoa oli koeajettu ja putsattu myyntikuntoon. Voi olla, että se lähtee itsekseenkin toimimaan kun auto saa ajoa ja ehtii kuivua talven yli seisonnan jäljiltä. Muussa tapauksessa mittarin liitokset voi tarkistaa vaikka sitten joskus, kun paneelia ollaan vaihtamassa. Lisäksi kytkin oli hieman oudon tuntuinen, sitä painaessa oli polkimella melko pitkä vapaaliike ylhäällä. Muuten sekin toimi täysin ja nesteet olivat tallessa, joten välys on luultavasti polkimen ja pääsylinterin välisessä hässäkässä. Vika tutkitaan tarkemmin ja korjataan sitten, mikäli se joskus alkaa oikeasti haittaamaan menoa.
Kokonaisuutena olettaisin tällaisen yksilön olevan varsin hyvä ja luotettava ensiauto
