900c:n lampunpesijä ei toimi

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

900c:n lampunpesijä ei toimi

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Irrottelinpa eilen tuon kuskinpuolen lampunpesijän 900c:stä, kun se ei pelaa. Jotenkin omituisesti sen takakansi on auennut ja ilmeisesti jotain hiluja on pudonnut pois, kun varsi ei liiku vaikka moottori pitääkin ääntä.

Löytyyköhän jostain mahdollisesti tuommosen moottorin hajoituskuvaa tai tietääkö joku, mitä kaikkea siellä takakannen alla pitäisi olla piilossa?

Kyseessä siis 900c -90, eli viistokeulahan tuo on.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Kukaan ei ole kurkannut sinne takakannen sisään?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24629
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

eihän siellä ole ku moottori , akseli ja se "lämpölevy"
se toimimattomuus johtuu siitä kun se takakansi on pulahtanut ulos.
muut korjatkoon ...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

nalleolut kirjoitti:eihän siellä ole ku moottori , akseli ja se "lämpölevy"
se toimimattomuus johtuu siitä kun se takakansi on pulahtanut ulos.
muut korjatkoon ...
Alkaako se toimia jos takakannen tuuppaa paikoilleen, ettei sieltä olisikaan mitään pudonnut pois? 8O
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24629
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kokeile ,syy usein jos vanha rasva on kerännyt kosteutta ja turvonnut.eli purku "pesu" ja kasaus.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Mimmi kirjoitti:
akyttala kirjoitti:Kukaan ei ole kurkannut sinne takakannen sisään?
Juu, en ole kurkanut sinun moottorisi takakannen sisään.
En minä sitä hakenutkaan takaa, vaan että onko kukaan kurkannut tuollaisen samanlaisen moottorin sisään.

Vai oletko sitämieltä, että minun autossani on jonkinlainen uniikkikappale ja samanlaista ei kenenkään muun autossa ole?
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

joo

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Aattelin tässä ite kanssa kurkistella sinne kannen sisään, koska ei toimi enää kummatkaan pyyhkimet tossa käyttiksessä.

Joo käyttis on pystykeula. Oon muuten aatellut että ajovalonpyyhkimet olis pitkäaikäsemmät noissa viistokeulamalleissa.
SAAB
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Oon kurkannut omaani, viistokeula myöskin - tosin käsittääkseni moottori on sisuskaluiltaan ihan samanlainen pystärissäkin, vain akselin pituus on eri.

Kannattaa se koko yksikkö ottaa irti sieltä (vaatii umpion irrotuksen) ja sisätiloissa (autotalli / keittiönpöytä tms.), putsailla hiekat yms. pois, herkistellä ja öljytä hyvin. Jokin varsi tai ratas siellä on saattanut siirtyä pois paikaltaan, laitat paikalleen ja testailet toiminnan. Sitten kuumaliimalla tms. kiinni ja takaisin paikalleen.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

Poistettu
Viimeksi muokannut tUrpoEinari, Ti Maalis 20, 2007 11:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Pyyhkijän moottori toki on irrotettu jo, onnistui muuten ihan hienosti umpiota ja vilkkua irrottamattakin. ;)

Akseli ei jumita, mutta ei siellä mitään isoa hammaspyörää kyllä näy.

Takakannen alta näkyy siis pyyhkijän akselin pää ja siinä pieni hammaspyörä, joku metallinen, ehkäpä 7 hammasta sisältävä osa, joka liikkuu hieman edestakaisin liikuteltaessa sekä iso muovinen "pyörä" jossa on reikä "epäkeskosti". Muovinen pyörä on takakannen alla olevan kotelon pohjan tasalla.

Vaan siellä pitäisi siis olla jonkinnäköinen iso hammaspyörä vielä lisäks? Mahtaneeko tuo sitten olla pudonnut pois, kun takakansi on auennut.. Minkä kokoinen ja näköinen se on suunnilleen? Jospa sitä vielä onnistuisi löytämään jostain sieltä ilmanputsarin alapuolelta..
Kuuluuko tuolla takakannen alla olla vielä jotain muuta?
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

No ota nyt hyvä mies vaikka se toisen umpion moottori irti ja vertaa.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

tomaatti kirjoitti:No ota nyt hyvä mies vaikka se toisen umpion moottori irti ja vertaa.
Yritin jo, mutta en saa siitä toimivasta takakantta aukeamaan kohtuullisella voimakäytöllä. Rikkoa en halua, joten en viitsi väkisin alkaa puukottamaan irti. xD

Ilmeisesti nämä aukeavat aina silloin tällöin itsestään, mutta muuten niitä ei saa auki..
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24629
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

saa ne auki. ja nippusiteillä kasaan....heh varovasti nurkista avittaa...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Kolmas vika voi olla se pienen pieni sähkömoottori. Isäukolle vasta korjasin moottorin ja sen moottorin laakerirasva ja hiilipöly oli tehnyt sähköä johtavan seoksen ja kollektorin ravot oli täynnä sitä sotkua ja moottori ikään kuin oikosessa. Putsaus ja kasaus niin pelas. Ja se on tosiaankin pieni moottori...
Se miksi se hammaspyörä turpoaa johtuu siitä että se muovilaatu ei kestä koneistossa käytettävää rasvalaatua turpoamatta.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

Kuva poistettu turhana.
Viimeksi muokannut tUrpoEinari, Ti Maalis 20, 2007 11:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Vastaa Viestiin