Päivää kaikki Saab-gurut.
Onko mahdollista, että turbon teho laskisi nollakelillä ja kostella ilmalla ? Semmoinen tunne tulee ainakin kun eilen highwaylla yritti kaasua polkea ja ilma oli kostea ja juuri tuossa nollan yläpuolella. Ei oikein kulkenut. Nyt taas tänä aamuna oli pakkasta ja kuiva ilma, taas tuntui olevan vääntöä enemmän. Edellisessä kaarassa (Mazda 6 turbodiesel) oli saman tuntuinen ongelma. Muuttuisiko ilmanputsarin virtausvastus ?
trv. Jone
93 SC 2.0t -06
Tehot vähenevät rapakelillä ?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
väljäähy kylmenee pakkasella huomattavasti enemmän, joten enemmän ilmaa, enemmän tehoa.
mutta radikaalimpi ero näkyisi, jos keli olisi +25 ja siitä sitten -25 hetkessä, niin ois kun autossa ois pykälää isompi steggi
mutta taas kostea ilmakin pitäisi olla hyvä, kosteus sitoo happea.
ja mopokin aikoinaan kulki kosteella kelillä liukkaasti
mutta radikaalimpi ero näkyisi, jos keli olisi +25 ja siitä sitten -25 hetkessä, niin ois kun autossa ois pykälää isompi steggi

mutta taas kostea ilmakin pitäisi olla hyvä, kosteus sitoo happea.
ja mopokin aikoinaan kulki kosteella kelillä liukkaasti

Ei pitäisi tehojen muuttua kelien mukaan juurikaan. Trionic yrittää kompensoida olosuhteiden muutokset muuttelemalla moottorin säätöjä (sytty, ahtopaine ja polttoaine). Toki mahdottomiin ei sekään pysty, eli kesähelteellä kaupunki ruuhkassa ei ole samat tehot käytössä kuin kuulaalla pakkaskelillä maantiellä ajellessa. Ja tuo johtuu välijäähdyttimen muuttumisesta "esilämmittimeksi".
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red