Tehot vähenevät rapakelillä ?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Jones I
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 12:43

Tehot vähenevät rapakelillä ?

Viesti Kirjoittaja Jones I »

Päivää kaikki Saab-gurut.

Onko mahdollista, että turbon teho laskisi nollakelillä ja kostella ilmalla ? Semmoinen tunne tulee ainakin kun eilen highwaylla yritti kaasua polkea ja ilma oli kostea ja juuri tuossa nollan yläpuolella. Ei oikein kulkenut. Nyt taas tänä aamuna oli pakkasta ja kuiva ilma, taas tuntui olevan vääntöä enemmän. Edellisessä kaarassa (Mazda 6 turbodiesel) oli saman tuntuinen ongelma. Muuttuisiko ilmanputsarin virtausvastus ?

trv. Jone

93 SC 2.0t -06
miSa
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 13:08
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja miSa »

Kylmässä ilmassa on enemmän happea, mutta mahtaakohan tuo tässä tapauksessa vaikuttaa kun lämpötilaero ollut kuitenkin suht pieni.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

väljäähy kylmenee pakkasella huomattavasti enemmän, joten enemmän ilmaa, enemmän tehoa.

mutta radikaalimpi ero näkyisi, jos keli olisi +25 ja siitä sitten -25 hetkessä, niin ois kun autossa ois pykälää isompi steggi :lol:

mutta taas kostea ilmakin pitäisi olla hyvä, kosteus sitoo happea.

ja mopokin aikoinaan kulki kosteella kelillä liukkaasti :D
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Poy »

saabracing kirjoitti: mutta taas kostea ilmakin pitäisi olla hyvä, kosteus sitoo happea.
Mutta taas itse olen ymmärtänyt, että huonolla ilmalla (sateella) on matalapaine, jolloin ahtopaine olisi pienempi. Tiedä sitten.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Ei pitäisi tehojen muuttua kelien mukaan juurikaan. Trionic yrittää kompensoida olosuhteiden muutokset muuttelemalla moottorin säätöjä (sytty, ahtopaine ja polttoaine). Toki mahdottomiin ei sekään pysty, eli kesähelteellä kaupunki ruuhkassa ei ole samat tehot käytössä kuin kuulaalla pakkaskelillä maantiellä ajellessa. Ja tuo johtuu välijäähdyttimen muuttumisesta "esilämmittimeksi".
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Vastaa Viestiin