Kaasarisatku ei käynnisty *KÄYNNISTYI!*

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
werther
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 07:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja werther »

okaalto kirjoitti: Se nimenomaan on alipaineletku, eikä sieltä mun mielestä pitäis bensaa tulla. Siinähän on muistaakseni ihan näkyvillä sellainen pieni alipainekello, jonka kalvo liikuttaa sitä venttiiliä. Oliskohan tuosta kalvo puhki tms, ettei sulje ollenkaan? Systeemihän toimii niin, että alipaineen pitäis vetää tuo venttiili kiinni heti kun alipainetta yhtään on, eli kone käy.
Huonekalujen mukana oli tullut joskus 17mm peltiavain, jolla sitten sain tuon venttilin sittenkin irti. Hieman likainen se oli, mutta ei ollut jumissa ja kun siitä imi niin venttiili liikkui.

Toinen tekemäni havainto oli, että kaasuttimeen tulee kyllä bensaa. Siinä kaasuttimen läpän kohdalla sitä oli parin millin syvyydeltä, josta päästään seuraavaan kysymykseen; sen läpän kohdalla on joku alaspäin lähtevä aukko. Mikä sen funktio mahtaa olla?


EDIT. Itse itselleni vastaten; kyseinen aukko on Idling by-pass passage.
Saab 9-5 Wagon 2.0t -05
Saab 900S -96 (ex)
Saab 900c -89 (ex)
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Toinen tekemäni havainto oli, että kaasuttimeen tulee kyllä bensaa. Siinä kaasuttimen läpän kohdalla sitä oli parin millin syvyydeltä, josta päästään seuraavaan kysymykseen; sen läpän kohdalla on joku alaspäin lähtevä aukko. Mikä sen funktio mahtaa olla?
Menee muistinvaraiseksi, mutta tuo lienee tyhjäkäynnin ilmakanava (mikälie), eli jos kyse on siitä mikä on heti läpän jälkeen, eli läppä kiinni jää sen taakse.

Aloin tässä miettiä, että mistä mittasit tuon "bensan syvyyden"? Meinaan, että muistaakseni perusasetus kaasarin neulan suuttimelle, oli just joku 2,5mm :?: mitattuna kaasarin kurkun pohjasta alaspäin. Jotenkin epäilyttää, että bensan pinta olis kohokammiossa samalla korkeudella suuttimen yläreunan kanssa, meinaan että silloinhan kohokammio olis aivan täynnä bensaa...
werther
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 07:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja werther »

okaalto kirjoitti: Aloin tässä miettiä, että mistä mittasit tuon "bensan syvyyden"? Meinaan, että muistaakseni perusasetus kaasarin neulan suuttimelle, oli just joku 2,5mm :?: mitattuna kaasarin kurkun pohjasta alaspäin. Jotenkin epäilyttää, että bensan pinta olis kohokammiossa samalla korkeudella suuttimen yläreunan kanssa, meinaan että silloinhan kohokammio olis aivan täynnä bensaa...
Siis bensaa ei ollut suuttimen, vaan siinä läpän kohdalla jossa on se tyhjäkäynnin kanava.
Saab 9-5 Wagon 2.0t -05
Saab 900S -96 (ex)
Saab 900c -89 (ex)
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Onko sulla muuten se musta möykky siinä bensapumpun ja kaasarin välillä tallessa? Se semmonen bensansuodattimen näköinen, jokin bensan höyrystymisen estämiseen tarkoitettu juttu.
werther
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 07:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja werther »

akyttala kirjoitti:Onko sulla muuten se musta möykky siinä bensapumpun ja kaasarin välillä tallessa? Se semmonen bensansuodattimen näköinen, jokin bensan höyrystymisen estämiseen tarkoitettu juttu.
On tallella.
Saab 9-5 Wagon 2.0t -05
Saab 900S -96 (ex)
Saab 900c -89 (ex)
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

werther kirjoitti: Siis bensaa ei ollut suuttimen, vaan siinä läpän kohdalla jossa on se tyhjäkäynnin kanava.
Okei, tämä just tuntuu erikoiselta, kun en muista että olisin koskaan omassa *burgerissa tuollaista huomannut. Eli siis kaikki menovesi, mikä suuttimesta on tullut on kanssa mennyt imusarjaan (tai haihtunut..), ettei ainakaan tuossa paikassa kaasaria bensaa ole ollut huomioitavaksi asti. Voisko kaasari yksinkertaisesti tulvia, eli olis bensanpinta liian korkealla?
werther
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 07:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja werther »

Homma selvisi. Syynä oli karstoittuneet sytytystulpat. Ilmeisesti lyhyt kaupunkiajo erityisesti talvella lyhentää tulppien ikää.
Kiitokset kaikille, tulipahan taas opittua Saabista yhtä ja toista.
Saab 9-5 Wagon 2.0t -05
Saab 900S -96 (ex)
Saab 900c -89 (ex)
Vastaa Viestiin