Kitkarenkaat kesäksi - iskarien kesto

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Peter Finn
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
Paikkakunta: Turku

Kitkarenkaat kesäksi - iskarien kesto

Viesti Kirjoittaja Peter Finn »

Mulle on siunaantunut käytetyt Michelin 225-60-15, 96H M+S 330 renkaat. Pintaa on kohtuullisesti. Rengas-Centerin kaveri vahvasti neuvoo olemaan laittamatta alle, ovat kuulemma kovat ja liukkaat sateella. Onko kokemuksia.
(Taloudellisena miehenä toinen kysymys samaan syssyyn : )
Kuinka kauan iskareilla yleensä ajettu ilman trubelia.
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Samansuuntaisia kommentteja oon kuullut ja lukenut aikaisemminkin, joten ei savua ilman tulta.
Jos ovat vanteilla , niin siinä sulla renkaat loppukevään varovaiseen ajeluun.Säästäväiset kuulemma pyörittää kolmea rengaskertaa alla. Huonoin rengaskerta pyörii lumien sulattua , kun asvaltti on karkea.
Itse oon vaihtanut iskarit n.200 000 km:n välein. Katsastuksessa ei tuolloin ole vielä tullut moitteita.
Auton ajettavuus on parantunut merkittävästi vaihdon jälkeen.
Peter Finn
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Peter Finn »

Kiitos vastauksista.
Tällaisilla renkailla ne ajelee Saksassa vuodet ympäri mun tietääkseni.
Mulla on 188.000 mittarissa, mutta ei oireita. Kai se alkaa sitten niiata kun käy vanhaksi.
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Peter Finn:Kai se alkaa sitten niiata kun käy vanhaksi.

Niin alkaakin , mutta sinä et sitä huomaa. Muuttuminen tapahtuu pikku hiljaa ja siihen tottuu!
Saabistiuki
"Aero"
Viestit: 437
Liittynyt: To Loka 14, 2004 21:32
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Saabistiuki »

AnttiR kirjoitti:Peter Finn:Kai se alkaa sitten niiata kun käy vanhaksi.

Niin alkaakin , mutta sinä et sitä huomaa. Muuttuminen tapahtuu pikku hiljaa ja siihen tottuu!
Tuo on totta. Mutta sitten kun itsekin jo huomaa niiaukset, niin silloin on jo kiire iskarikaupoille.
Juurikin vaihdettu koko kierros iskareita/jousia, mittarissa 275tkm
Muukkonen

Bmw 523 Touring
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Peter Finn kirjoitti:Kiitos vastauksista.
Tällaisilla renkailla ne ajelee Saksassa vuodet ympäri mun tietääkseni.
Nuukat saksalaiset omistavat tosiaan vain yhden vannesarjan, jolle vaihdattavat kitkat tai kesärenkaat vuodenajan mukaan. Tämän olen itse todennut saksalaisissa rengasliikkeissä käydessäni.

Tapa on yleinen myös eestissä ja muissa baltianmaissa.

Ilmeisesti työ on halvempaa, kuin toinen vannesarja.
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Ja autolla ajetaan hieman useampia vuosia kuin Saksalaiset tekevät.
MarkusJ
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: To Elo 28, 2003 19:09
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja MarkusJ »

Pohjois-saksalaisissa autovuokraamoissa on läpi talven useimmiten kesärenkaat alla, silloin tällöin "all seasons" -renkaat. Jos haluaa kitkarenkaat alle, täytyy muistaa varatessa ilmottaa ja maksaa lisämaksu.

Kitkarenkailla voi ajaa ympäri vuoden. Ovat tietysti uutena kesärenkaita veltommat. Ilmeisesti myös mahdollista että kuuma kesä heikentää talviominaisuuksia. Dunlopin kitkat kestivät 40 tkm ympärivuotista ajoa kunnes pinta oli kolmessa millissä. Tässä vaiheessa olivat jo liian liukkaat talvikäyttöön mutta meni kesärenkaina. Kannattaa selvittää renkaan merkinnöistä valmistusvuosi, jos ovat yli 5 vuotta vanhat niin varmasti kovettuneet.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

kumia polttaen, niin ei kestä kauaa :lol:

lämpenee ja sitten alkaa lentää jo lämpäreitä kitkoista.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4247
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Kannattaa muuten muistaa että talvirenkaissa pitää lain mukaan olla kesäkelilläkin se 3mm pintaa :wink:
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Mimmi kirjoitti:Minä uskon AKEa ennemmin kuin katsastus.fi:tä, koska AKE tekee määräykset.
Minä taasen uskon Suomen lakiin .Asiasta säädetään asetuksessa ajoneuvon käytöstä tiellä 3. luvun 16 § 1. ja 2. momentissa.
Tarkoittaa , että ajoneuvossa pitää olla renkaat , joissa kulutuspintaa pääurien kohdalla 1, 6 mm . 2. momentti kertoo , että joulu-,tammi- ja helmikuussa on käytettävä talvirenkaita , joissa urasyvyys vähintään 3.0 mm.
Summa summarum : kesällä voi ajaa talvirenkailla ( nastattomilla) , joiden urasyvyys on alle 3 mm , mutta kuitenkin 1,6 mm.
Vastaa Viestiin