Pinnatut renkaat

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Henna Makkonen
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19

Pinnatut renkaat

Viesti Kirjoittaja Henna Makkonen »

Hei! Mitä tarkoittaa pinnattu rengas? Lehteä katsellessa huomasin, että pinnattu talvirengas on paljon halvempi kuin ns. ei pinnattu vastaava. Mistä moinen johtuu? Eli kannattaisiko sitten ostaa talvikumeiksi pinnatut talvirenkaat? :D
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Käytetyistä hyväksi rungoltaan todetuista renkaista otetaan vanha kulutuspinta pois ja runkoon "liimataan" uusi kuvio joko talvi tai kesä kuviolla. Itse olen käyttänyt talvirenkaina ASSÄ merkkistä uusiorengasta jossa on Michelininrunko ja Nokia 2:sen kuvio. Ihan hyvät talvella kun nopeudet ovat toista ja täytyy muutenkin ajaa ns. varovaisemmin. Mutta toista kertaa en kesärenkaita 9-3:een uusioina osta vaikka monelle auton kayttäjistä ne kävisivät ihän hyvin.
9-3.1972
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Itse lopetin pinnoitettujen renkaiden käytön jo hieman Talvisodan jälkeen.

Kun minulta meni muutamasta pinnoitetusta renkaasta "balanssi" persiilleen, eli pinta irtos rungosta ja myyjä vetäytyi vastuusta, päätin ostaa vain uusia renkaita.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

http://www.ekoturbo.com

Nykyään väittävät, että pinta ei enää lähde irti. Pintaa ei liimata vaan se sulatetaan kiinni samalla menetelmällä kuin uudessakin renkaassa.

Paikallinen arvostettu rengasliikkeen omistaja suorastaan suositteli niitä, joten suostuin ottamaan. Itselläni reilun yhden talven kokemus ekoturbo encore2 talvirenkaista. Täytyy sanoa, että yllättivät positiivisesti. Nastan ääni ehkä hieman kovempi - varsinkin aluksi, ennen kuin ne istuutuvat renkaaseen. Mutta anturi, mihin nasta on upotettu on suurempi kuin hakkapeliitta 2:ssa.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

peinu kirjoitti:http://www.ekoturbo.com

Nykyään väittävät, että pinta ei enää lähde irti. Pintaa ei liimata vaan se sulatetaan kiinni samalla menetelmällä kuin uudessakin renkaassa.

Paikallinen arvostettu rengasliikkeen omistaja suorastaan suositteli niitä, joten suostuin ottamaan. Itselläni reilun yhden talven kokemus ekoturbo encore2 talvirenkaista. Täytyy sanoa, että yllättivät positiivisesti. Nastan ääni ehkä hieman kovempi - varsinkin aluksi, ennen kuin ne istuutuvat renkaaseen. Mutta anturi, mihin nasta on upotettu on suurempi kuin hakkapeliitta 2:ssa.
Joo ei irtoa enään on tekniikka parempaa jo ja on kokeiltu jo useamman vuoden ajan ja aina tuolla ÄSSÄ renkaalla. Ässän pintakin taitaa heille tulla ainakin talvirenkaissa Nokialta, en nyt ihan 100% varma , mutta muistaakseni nain on.
"liimaamalla" tarkoituksella kun en muistanut tekniikkaa. :oops:
Kesärenkaita en uusiona siksi kun en ole löytänyt ns. pitävää vesirengasta. Uutena ne menee ihan hyvin,mutta kun pinta kuluu niin pito lakkaa saattaa johtua kovemmasta pinnasta kun noissa mun Goodyeareissa, tosin ajotapoja on monia :lol:

http://www.assarengas.fi/
9-3.1972
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Oma kokemus

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Ensimmäiseen Saabiin piti hankkia molemmat rengaskerrat, ja kun rahat olivat tiukalla, niin pinnattuihan se meni. Ei hyvä, ajotuntuma ei muutenkaan ollut varmasti paras mahdollinen (alustassa uudet iskarit, mutta vanhat puslat jne), mutta pinnatuista ne eivät varmastikaan ainakaan parantuneet. Joku väitti, että pinnatut toimivat jos auto ei paina liikaa, mutta Saabin tyhjäpaino on yli 1300 kiloa karvalakkina. Joku Fiat 127 on eri asia. Lisäksi ainakin omalla kohdalla tasapainotuksessa oli hiukan ongelmia ja alkoihan se yksi sitten vuotamaan..

Tuurilla voi löytää käytettyjä renkaita, joilla ajaa pari talvea, mutta itse ainakaan en välttämättä enää pinnattuihin koske. Tämä on siis täysin henk. kohtainen mielipide.
vuorpe
"Hirsch"
Viestit: 992
Liittynyt: Ti Loka 07, 2003 10:58
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja vuorpe »

Olisko kellään tietoa että saako noita täältä etelästa muuten kuin itselle tilattuna suoraan?
Eli saako noita jonkun rengasliikkeen kautta myös?
Saabiton saabisti
#1470
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Pinnattujen renkaiden suurin ongelma taitaa olla niiden maine, joka taas johtuu männävuosien kaikenkirjavista viritelmistä ja huonosta laadunvalvonnasta. Nykyään kait laadunvalvonta ja menetelmät on kunnossa ja pintamateriaalitkin asiallisia.

Maine painaa sen verran että vaikka kuinka itsellenikin järjellä perustelen että pinnattu olisi ok vaihtoehto ja 200 halvempi kuin uusi niin silti ostan aina uudet... ei mukamas ole varaa ottaa riskiä kun renkaat ovat kallis hankinta.

Raskaassa kalustossa ajellaan pinnatuilla kumeilla, lentokoneissa käytetään pinnattuja kumeja... olisi se nyt kumma juttu jos ei henkilöauton kumin pintaaminen onnistuisi.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

En ikinä osta pinnoitettuja renkaita, ikä se on kumillakin.
esim...jätä kumikengät ulos pariksi vuodeksi, kun seuraavan kerran nostat
kumikenkiä niin pelkäänpä että varret jäävät käteen.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Tuli tossa yx juttu eilen vastaan. Niitä kokoja mitä mä haluan ei ole pinnattuina talveksi eli ehkä niitä ei kannata tehdä "nopean" raskaan auton alle. Eli nuo 16" ja yli koot ovat sitten uutena ostettava. Joten uutena tähän autoon ja maksalaatikkoon pinnatut.
9-3.1972
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja samsikki »

Itsellä on kokemusta yksistä uusionastarenkaista. Olivat ihan kohtuu hyvät ajaa ja pitoakin löytyi jonkin aikaa. Eli näistä renkaista tippuivat nastat pikkuhiljaa, eikä keväästä ollut enää kuin ehkä puolet jäljellä.
Mitä noihin runkoihin ja pintoihin tulee, niin paikallinen rengasmyyjä sanoi että hänkin ruukasi aikaisemmin myydä vielä pinnattuja renkaita, mutta kun asiakkailta alkoi tulla ikäviä valituksia pilalle menneistä renkaista loppui niidenkin myynti. Ei voinut kuulemma myyjä ottaa niistä vastuuta. Kertoili myöskin, että ei uusiorengassarjassa kaikki ole välttämättä edes saman sarjan runkoja vaan sarjassa saattaa olla sekaisin erimerkkisiäkin runkoja... Tiedä sitten miten tarkasti esim. Ekoturbo nykyään noi valkkaa...
Niin ja semmoinen tuli vielä mieleen, että kuinkas moni teistä vaihtaa esim. 17" kumit uusiin kun niissä on vielä jonkinlainen pinta vai ajatteko ne melkein kankaalle? Nuoriso kun ainakin tahtoo ajaa melkeinpä kaikki kumit lähes kankaalle, eikä niistä ole sen jälkeen edes uusiorenkaiden rungoiksi.
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

samsikki kirjoitti:Itsellä on kokemusta yksistä uusionastarenkaista. Olivat ihan kohtuu hyvät ajaa ja pitoakin löytyi jonkin aikaa. Eli näistä renkaista tippuivat nastat pikkuhiljaa, eikä keväästä ollut enää kuin ehkä puolet jäljellä.
Mitä noihin runkoihin ja pintoihin tulee, niin paikallinen rengasmyyjä sanoi että hänkin ruukasi aikaisemmin myydä vielä pinnattuja renkaita, mutta kun asiakkailta alkoi tulla ikäviä valituksia pilalle menneistä renkaista loppui niidenkin myynti. Ei voinut kuulemma myyjä ottaa niistä vastuuta. Kertoili myöskin, että ei uusiorengassarjassa kaikki ole välttämättä edes saman sarjan runkoja vaan sarjassa saattaa olla sekaisin erimerkkisiäkin runkoja... Tiedä sitten miten tarkasti esim. Ekoturbo nykyään noi valkkaa...
Niin ja semmoinen tuli vielä mieleen, että kuinkas moni teistä vaihtaa esim. 17" kumit uusiin kun niissä on vielä jonkinlainen pinta vai ajatteko ne melkein kankaalle? Nuoriso kun ainakin tahtoo ajaa melkeinpä kaikki kumit lähes kankaalle, eikä niistä ole sen jälkeen edes uusiorenkaiden rungoiksi.
Olen huomannut saman nastaongelman tosin vetävissä pyörissä. Joten ostin 2kpl uutta taakse ja takanakit eteen, tosin tohon maksalaatikkoon.

p.s. Mä en aja koskaan renkaita ihan loppuun. Mutta en taida enään kuulua nuorisoon.
9-3.1972
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Paljonko maksaa kesärenkaiden pinnoitus tai paljonko maksaa pinnatut kesärenkaat "uutena"? Minulla on tuollaiset juuri pinnatut 185/60x15 ja mietin, että onko niillä myynti-/vaihtoarvoa? Ne kun on tupliksen vanteilla ja kumit pitäisi saada tonnariin...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

jariha kirjoitti:Paljonko maksaa kesärenkaiden pinnoitus tai paljonko maksaa pinnatut kesärenkaat "uutena"? Minulla on tuollaiset juuri pinnatut 185/60x15 ja mietin, että onko niillä myynti-/vaihtoarvoa? Ne kun on tupliksen vanteilla ja kumit pitäisi saada tonnariin...
Ei taida onnistua missään että pinnotettaisiin omat renkaat kun ei tuo kumminkaan ihan yksinkertainen operaatio ole.

Jos sulla on noi jo ollut tupliksessa niin varmaan jo tiedät kannattaako niitä siirtää toisille vanteille. Pintaa olisi syytä olla reilusti tai ainakin halpa rengastyöntekijä tiedossa. Karkeesti arvioiden käytetyistä pinnatuista maksetaan puolta vähempi kuin vastaavan kuntoisista merkkirenkaista.

Juttua pinnatuista löytyy runsaasti tältäkin foorumilta.
Jutut halpisrenkaista kannattaa myös tsekata

Lisäksi toi koko on vähän turhan pieni tonnariin.

Nyttenhän on runsaasti käytettyjä renkaita myös myynnissä jopa valmiiksi sopivilla vanteilla.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

tetammi kirjoitti:Jos sulla on noi jo ollut tupliksessa niin varmaan jo tiedät kannattaako niitä siirtää toisille vanteille. Pintaa olisi syytä olla reilusti tai ainakin halpa rengastyöntekijä tiedossa. Karkeesti arvioiden käytetyistä pinnatuista maksetaan puolta vähempi kuin vastaavan kuntoisista merkkirenkaista.
Renkaissahan on pintaa enemmän kuin uusissa. En ole tosin mitannut, joten siksi tämä kalavale, mutta sitä on reippaasti. Ajattelin vain, että mikä noiden vaihto- tai myyntiarvo olisi, kun samalla rahalla pitäisi saada hyvät kumit tonnariin, kun ei se vaihtotyökään ihan ilmaista ole ja...
tetammi kirjoitti:Lisäksi toi koko on vähän turhan pieni tonnariin.
... tämän vuoksi voin joutua nuo pinnatut myymään joka tapauksessa. Tai sitten jätän varastoon odottamaan tulevia vuosia. Etenkin, jos ei niistä rahaa vastineeksi saa.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Vastaa Viestiin