CS 2.3T tukehtuu

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Giggsy
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ma Loka 30, 2006 17:41
Paikkakunta: Tampere

CS 2.3T tukehtuu

Viesti Kirjoittaja Giggsy »

CS-tonnari vm95 jätti tielle ja CE vilkutti lambdaa. Vaihdoin lambdan mutta oireet pysyvät samana. Eli kone kyllä käynnistyy mutta muutaman sekunnin tasaisen tyhjäkäynnin jälkeen tukehtuu. Kaasua painettaessa meinaa ihan aluksi ensin tukehtua kunnes ottaa kierroksia, heti kun nostaa jalan kaasulta kierrokset laskevat kunnes kone tukehtuu. Kierroksia ottaessaan kone käy ihan normaalin kuuloisesti. Muuten "röpöttää".

Mikä vikana? Alipaineletkut? Kampiakselin asentoanturi? Tyhjäkäyntivena? Kaasuläpän anturi ainakin näytti lineaarisesti muuttuvia lukemia. Bensapumppu on tuore ja sulakkeet ehjiä.

EDIT: olen kokeillut uutta DI-kasettia, ei apua.
EDIT2: Otin akun irti 30 minuutiksi, ei vilku CE-valo enää.

EDIT3: Käynnistin äsken enkä koskenut kaasuun. Annoin käydä tyhjäkäyntiä n. 3 minuuttia, sitten nostin kierroksia ja kaasun päästettyäni kierrokset laski ja kone sammui.
En osaa, olen saabisti
Giggsy
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ma Loka 30, 2006 17:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Giggsy »

Oireet erittäin samanlaiset kuin tässä: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... nti#384509

Eli kampiakselin asentoanturi on todenäköisin syyllinen. Huomenna motonetin kautta.
En osaa, olen saabisti
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Tarkistappas By-Pass venttiilin kunto, että myös AIC-tyhjäkäynnin säätävä moottori imusarjan luona.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Giggsy
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ma Loka 30, 2006 17:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Giggsy »

9000cst kirjoitti:Tarkistappas By-Pass venttiilin kunto, että myös AIC-tyhjäkäynnin säätävä moottori imusarjan luona.
Kiitoksia, näin teen. Minkä paksuista By-passille tuleva ilmaletku on?
En osaa, olen saabisti
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Giggsy kirjoitti:
9000cst kirjoitti:Tarkistappas By-Pass venttiilin kunto, että myös AIC-tyhjäkäynnin säätävä moottori imusarjan luona.
Kiitoksia, näin teen. Minkä paksuista By-passille tuleva ilmaletku on?
Jaa-a, pahan kyssärin heitit. Itse olen vaihellut orkkiksen kokoisia, onkohan ne n3mm sisähalkaisija.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Giggsy
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ma Loka 30, 2006 17:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Giggsy »

Nyt on vaihdettu letkut, samoin kampiakselin asentoanturi sekä tulpat. Olin huomaavinani että tulppien vaihdon jälkeen käynti parani aavistuksen. Tyhjäkäyntiä käy "ok", mutta kun nostaa kierroksia, alkaa pätkiä.
En osaa, olen saabisti
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Giggsy kirjoitti:Nyt on vaihdettu letkut, samoin kampiakselin asentoanturi sekä tulpat. Olin huomaavinani että tulppien vaihdon jälkeen käynti parani aavistuksen. Tyhjäkäyntiä käy "ok", mutta kun nostaa kierroksia, alkaa pätkiä.
Bensapumppukin on joskus aiheuttanut kuvailemaasi vikaa.
Giggsy
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ma Loka 30, 2006 17:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Giggsy »

JouniCSE kirjoitti:
Giggsy kirjoitti:Nyt on vaihdettu letkut, samoin kampiakselin asentoanturi sekä tulpat. Olin huomaavinani että tulppien vaihdon jälkeen käynti parani aavistuksen. Tyhjäkäyntiä käy "ok", mutta kun nostaa kierroksia, alkaa pätkiä.
Bensapumppukin on joskus aiheuttanut kuvailemaasi vikaa.
Jep. Tuossa on n. 2kk sitten vaihdettu pumppu, ei kai vika siinä...(?) Polttoainesuodattimen ajattelin vaihtaa tänään ja putsailla/testata tyhjäkäyntiventtiilin ja bypassin.
En osaa, olen saabisti
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Kullostais Bypässi vialta eli kalvo rikki. Tyhjäkäynti moottori ei tuommosta aiheuta. Bensa pumppu/suodatin seuraava vian aiheittaja jos tuo pässi on kunnossa.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Giggsy
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ma Loka 30, 2006 17:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Giggsy »

V-M kirjoitti:Kullostais Bypässi vialta eli kalvo rikki. Tyhjäkäynti moottori ei tuommosta aiheuta. Bensa pumppu/suodatin seuraava vian aiheittaja jos tuo pässi on kunnossa.

V-M
Kiitos näistä neuvoista! Jounille ja 9000cst:lle myös.

EDIT: Voiko bypassin testata imemällä sen letkua ? :oops:
E2: voi :)
En osaa, olen saabisti
Giggsy
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ma Loka 30, 2006 17:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Giggsy »

Nyt auto on seissyt koko päivän auringonpaisteessa, eikä lähde käymään. Tai ikäänkuin lähtee muttei käy puolta sekuntia kauempaa. Kaasupolkimeen en koskenut. Bensaa ainakin tuloletkussa on.
En osaa, olen saabisti
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Pässi kunnossa? Se että kiskossa on bensaa ei tarkoita että pumppu toimis.

Mutta sen verran pitää ottaa sanoja takas kun luin uudemman kerran tuota tarinaa. Jos auto käynnistyy ja käy kun läppää on hieman avattu niin kyllä vika voi olla tyhjäkäynti moottorissakin tai sitten imu vuoto jossakin kaasuläpän ja kannen välillä. :oops:

V-M
Viimeksi muokannut V-M, Ti Maalis 27, 2007 14:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Giggsy
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ma Loka 30, 2006 17:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Giggsy »

V-M kirjoitti:Pässi kunnossa? Se että kiskossa on bensaa ei tarkoita että pumppu toimis.

V-M
Pässi vastusti huikeaa imukykyäni päättäväisesti. Pumpun toiminnan testaan seuraavaksi.
En osaa, olen saabisti
Giggsy
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ma Loka 30, 2006 17:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Giggsy »

Lähti käyntiin kun avitin kaasulla. Rauhallisesti vähensin kierroksia. Jaksoi käydä tyhjä käyntiä n. 30 sek. Loppuun asti yrittää kovasti käydä mutta ei auta.
En osaa, olen saabisti
Giggsy
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ma Loka 30, 2006 17:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Giggsy »

Bensapumppu toimii ok. Kyllä tää seosongelmalta vaikuttaa. Jos painaa liikaa kaasua vehje tukehtuu. Eli moottori saa joko liian paljon bensaa suhteessa ilmaan tai liikaa ilmaa suhteessa bensaan. Seuraavaksi vaihdan polttoainesuodattimen.
En osaa, olen saabisti
Vastaa Viestiin