Koskas niihin pultit on ilmestynyt mukaan....Ei ainakaan minulle tullut...Passi kirjoitti:Ihan tiedoks ja tuskaks niin noissa nivelissä saa olla max. millin välys. Tämä lukee saabin korjausoppaassa ja mielestäni tieto löytyy katsastusohjeista.
Ja saabilta noi pallonivelet kannattaa hakea. Varmasti oikeat pultit ja paras nivelkin. TRW. Hinta on sama kuin motonetin saksalaisella.
Ylätukivarren pallonivelestä.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Pallonivelen hinta on hiljattain pompsahtanut merkkiliikkeessä 33 eurosta noin 73 euroon. Ilmeisesti GM ei halua enää myydä vanhoja palloniveliä... Eli kannattaa ostaa tarvikeliikkeestä TRW:n palloniveliä, se lienee sama kuin orggis. Alkuperäisissä on aina ollut pultit mukana.
Eski
Eski
Viimeksi muokannut Eski, Ti Maalis 27, 2007 13:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Paitsi vanhemmassa tupliksessa jossa on kartiolaakerit, mukana tullut rasva oli aika kökköä enkä sitä kelpuuttanut vaan tilalla on kalliit synteettiset punaiset vaseliinit, vain paras on kyllin hyvää tuplikseenhimmee kirjoitti: Sama taitaa päteä pyöränlaakereihin. Kuivuuttaan kuluvat.

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Pilipalisarjoissa on ollu tavallisia pultteja mukana! Katsokaa siis, että pultissa tosiaan varsi on käypänen siihen pallonivelen reikään, eikä mikään millisotalla liian pieni.saabracing kirjoitti:osta semmonen missä tulee pultit mukana.
biltemastakin tais tulla mukana...
eri paksunen jenka kun ite pultin varsi...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Kyllähän uurempaakin saa vaihdettua rasvat, jos sitä tarkoitit?ng900aero kirjoitti:Paitsi vanhemmassa tupliksessa jossa on kartiolaakerit, mukana tullut rasva oli aika kökköä enkä sitä kelpuuttanut vaan tilalla on kalliit synteettiset punaiset vaseliinit, vain paras on kyllin hyvää tuplikseenhimmee kirjoitti: Sama taitaa päteä pyöränlaakereihin. Kuivuuttaan kuluvat.
VW transporter 2.5tdi vm.99
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Ei ole kyllä mulla ollut ongelmia, mutta en toki määrättömän montaa kertaa käytä samoja. Viimeksi palloniveltä vaihtaessa vaihdoin myös pultit, kun olin klubikaupasta tilannut nipun niitä.
Joistain tarvikeosista on joskus ollut sellaisia kokemuksia, että parempi kerran - pari käytetty orkkis kuin uusi tarvike. Esim. vetonivelen mukana tuli kerran niin surkean näköinen ja mitoitukseltaan epäilyttävä napamutteri, että vanha orkkis napamutteri meni napaan ja tarvikemutteri suosiolla peltipurkkikeräykseen.
Joistain tarvikeosista on joskus ollut sellaisia kokemuksia, että parempi kerran - pari käytetty orkkis kuin uusi tarvike. Esim. vetonivelen mukana tuli kerran niin surkean näköinen ja mitoitukseltaan epäilyttävä napamutteri, että vanha orkkis napamutteri meni napaan ja tarvikemutteri suosiolla peltipurkkikeräykseen.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Ne pultit kestää hemmetin hyvin, kun rasvaa ne vaseliinilla koko pultin pituudelta ja vieläpä senkin jälkeen, kun pultit on jo kiritty. Ulkopuolelle laitettuun vaseliiniin tarttuu pöly ja se pölyinen vaseliini pysyy yllättävän hyvin pulteissa. Sitten kun tarvii taas avata, niin teräsharjalla hemmettiin ne pölymoskat ja ruosteettomista pultin ja mutterin kannoista avattuna pultit aukeaa ilman ponnisteluja. Parhaimmillaan ei tarvitse edes vasaraa, kun voideltu pultti lähtee pois.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hirsch"
- Viestit: 964
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Ja kestää pultit ja mutterit huomattavasti paremmin ehjinä kun on kunnolliset avaimet käytössä. Tämä korostuu isommilla pulteilla ja etenkin alustan osissa (ei estä katkeamista mutta eipähän pyöristy mutterit turhaan).
Kannattaa näyttää teräsharjaa tms. kierteisiin ennen pulttien aukomista vaikkei olisikaan massan tai vaseliinin peitossa. Ja etenkin kasausvaiheessa kannattaa putsata kierteet kunnolla, saattaa säästää hienoilta hetkiltä jos/kun joutuu joskus uudestaan purkamaan!
Ei kannata kusta omille kintuille...
EDIT:
Joskus ollut huvittavaa hakea noita palloniveliä tarvikeliikkeestä, tuntuu olevan pakko tietää onko se ylä, ala, vasen vai oikea. Kaverin isukki aina naureskeleekin tuota "vasen yläpallonivel"-hommaa, joskus autoja työkseen laitellut.
Kannattaa näyttää teräsharjaa tms. kierteisiin ennen pulttien aukomista vaikkei olisikaan massan tai vaseliinin peitossa. Ja etenkin kasausvaiheessa kannattaa putsata kierteet kunnolla, saattaa säästää hienoilta hetkiltä jos/kun joutuu joskus uudestaan purkamaan!
Ei kannata kusta omille kintuille...
EDIT:
Joskus ollut huvittavaa hakea noita palloniveliä tarvikeliikkeestä, tuntuu olevan pakko tietää onko se ylä, ala, vasen vai oikea. Kaverin isukki aina naureskeleekin tuota "vasen yläpallonivel"-hommaa, joskus autoja työkseen laitellut.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Tuota TRW:tä saa Koivuseltakin.Passi kirjoitti:Ihan tiedoks ja tuskaks niin noissa nivelissä saa olla max. millin välys. Tämä lukee saabin korjausoppaassa ja mielestäni tieto löytyy katsastusohjeista.
Ja saabilta noi pallonivelet kannattaa hakea. Varmasti oikeat pultit ja paras nivelkin. TRW. Hinta on sama kuin motonetin saksalaisella.
Sitä paitsi ei Saabbia omia palloniveliä tee.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Eikös Passi tuossa juuri mainitse Saabin pallonivelten valmistajanTurbo16 kirjoitti:Tuota TRW:tä saa Koivuseltakin.Passi kirjoitti:Ja saabilta noi pallonivelet kannattaa hakea. Varmasti oikeat pultit ja paras nivelkin. TRW. Hinta on sama kuin motonetin saksalaisella.
Sitä paitsi ei Saabbia omia palloniveliä tee.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki