Ylätukivarren pallonivelestä.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Passi kirjoitti:Ihan tiedoks ja tuskaks niin noissa nivelissä saa olla max. millin välys. Tämä lukee saabin korjausoppaassa ja mielestäni tieto löytyy katsastusohjeista.

Ja saabilta noi pallonivelet kannattaa hakea. Varmasti oikeat pultit ja paras nivelkin. TRW. Hinta on sama kuin motonetin saksalaisella.
Koskas niihin pultit on ilmestynyt mukaan....Ei ainakaan minulle tullut...
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Pallonivelen hinta on hiljattain pompsahtanut merkkiliikkeessä 33 eurosta noin 73 euroon. Ilmeisesti GM ei halua enää myydä vanhoja palloniveliä... Eli kannattaa ostaa tarvikeliikkeestä TRW:n palloniveliä, se lienee sama kuin orggis. Alkuperäisissä on aina ollut pultit mukana.

Eski
Viimeksi muokannut Eski, Ti Maalis 27, 2007 13:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9412
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Oli saksalainen tai ei niin niihin kannattaa joko laittaa nipat tai ainakin avata suojakumit ja laittaa kunnolla rasvaa sisälle, ovat alunperin melkoisen kuivat.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

ng900aero kirjoitti:Oli saksalainen tai ei niin niihin kannattaa joko laittaa nipat tai ainakin avata suojakumit ja laittaa kunnolla rasvaa sisälle, ovat alunperin melkoisen kuivat.
Sama taitaa päteä pyöränlaakereihin. Kuivuuttaan kuluvat.
VW transporter 2.5tdi vm.99
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9412
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

himmee kirjoitti: Sama taitaa päteä pyöränlaakereihin. Kuivuuttaan kuluvat.
Paitsi vanhemmassa tupliksessa jossa on kartiolaakerit, mukana tullut rasva oli aika kökköä enkä sitä kelpuuttanut vaan tilalla on kalliit synteettiset punaiset vaseliinit, vain paras on kyllin hyvää tuplikseen :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

saabracing kirjoitti:osta semmonen missä tulee pultit mukana.

biltemastakin tais tulla mukana...

eri paksunen jenka kun ite pultin varsi...
Pilipalisarjoissa on ollu tavallisia pultteja mukana! Katsokaa siis, että pultissa tosiaan varsi on käypänen siihen pallonivelen reikään, eikä mikään millisotalla liian pieni.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Mä oon yleensä kelpuuttanut vanhat pultit.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

ng900aero kirjoitti:
himmee kirjoitti: Sama taitaa päteä pyöränlaakereihin. Kuivuuttaan kuluvat.
Paitsi vanhemmassa tupliksessa jossa on kartiolaakerit, mukana tullut rasva oli aika kökköä enkä sitä kelpuuttanut vaan tilalla on kalliit synteettiset punaiset vaseliinit, vain paras on kyllin hyvää tuplikseen :D
Kyllähän uurempaakin saa vaihdettua rasvat, jos sitä tarkoitit?
VW transporter 2.5tdi vm.99
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Juha96 kirjoitti:Mä oon yleensä kelpuuttanut vanhat pultit.
useesti vaan korkkaa ne jo 2 kertaa kirityt pultit :?

toki niitä voi käyttää jos hyväkuntoset.

ja ne pallonivelet voi prässätä väljistä uudenveroisiksi :wink:

sopiva prässäys ja vassut sisään, niin taas mennään :twisted:

jos oikeen haluaa säästää 8O
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Ei ole kyllä mulla ollut ongelmia, mutta en toki määrättömän montaa kertaa käytä samoja. Viimeksi palloniveltä vaihtaessa vaihdoin myös pultit, kun olin klubikaupasta tilannut nipun niitä.

Joistain tarvikeosista on joskus ollut sellaisia kokemuksia, että parempi kerran - pari käytetty orkkis kuin uusi tarvike. Esim. vetonivelen mukana tuli kerran niin surkean näköinen ja mitoitukseltaan epäilyttävä napamutteri, että vanha orkkis napamutteri meni napaan ja tarvikemutteri suosiolla peltipurkkikeräykseen.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ne pultit kestää hemmetin hyvin, kun rasvaa ne vaseliinilla koko pultin pituudelta ja vieläpä senkin jälkeen, kun pultit on jo kiritty. Ulkopuolelle laitettuun vaseliiniin tarttuu pöly ja se pölyinen vaseliini pysyy yllättävän hyvin pulteissa. Sitten kun tarvii taas avata, niin teräsharjalla hemmettiin ne pölymoskat ja ruosteettomista pultin ja mutterin kannoista avattuna pultit aukeaa ilman ponnisteluja. Parhaimmillaan ei tarvitse edes vasaraa, kun voideltu pultti lähtee pois.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Mä olen tuollaisissa paikoissa tehnyt kuten Mertmikin, paitsi, että käyttäny ulkopuolelle vaseliinin sijaan alustamassaa. Estää hyvin kierteiden ruostumista -> helpottaa avaamista tulevaisuudessa.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Ja kestää pultit ja mutterit huomattavasti paremmin ehjinä kun on kunnolliset avaimet käytössä. Tämä korostuu isommilla pulteilla ja etenkin alustan osissa (ei estä katkeamista mutta eipähän pyöristy mutterit turhaan).
Kannattaa näyttää teräsharjaa tms. kierteisiin ennen pulttien aukomista vaikkei olisikaan massan tai vaseliinin peitossa. Ja etenkin kasausvaiheessa kannattaa putsata kierteet kunnolla, saattaa säästää hienoilta hetkiltä jos/kun joutuu joskus uudestaan purkamaan!
Ei kannata kusta omille kintuille...

EDIT:
Joskus ollut huvittavaa hakea noita palloniveliä tarvikeliikkeestä, tuntuu olevan pakko tietää onko se ylä, ala, vasen vai oikea. Kaverin isukki aina naureskeleekin tuota "vasen yläpallonivel"-hommaa, joskus autoja työkseen laitellut.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Passi kirjoitti:Ihan tiedoks ja tuskaks niin noissa nivelissä saa olla max. millin välys. Tämä lukee saabin korjausoppaassa ja mielestäni tieto löytyy katsastusohjeista.

Ja saabilta noi pallonivelet kannattaa hakea. Varmasti oikeat pultit ja paras nivelkin. TRW. Hinta on sama kuin motonetin saksalaisella.
Tuota TRW:tä saa Koivuseltakin.

Sitä paitsi ei Saabbia omia palloniveliä tee.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Turbo16 kirjoitti:
Passi kirjoitti:Ja saabilta noi pallonivelet kannattaa hakea. Varmasti oikeat pultit ja paras nivelkin. TRW. Hinta on sama kuin motonetin saksalaisella.
Tuota TRW:tä saa Koivuseltakin.

Sitä paitsi ei Saabbia omia palloniveliä tee.
Eikös Passi tuossa juuri mainitse Saabin pallonivelten valmistajan :wink:.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Vastaa Viestiin