Vaihteisto öljy

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

V.J.S kirjoitti: "Uudessa" laatikossa Teboilin 10W-30 moniasteöljy. Oli pakkasilla kyllä niin penteleen jäykkää tavaraa, eikä notkistunut "normaaliksi" kuin ihan loppuvaiheissa karvan yli 40km työmatkalla.
hassua miten erilaisia kokemuksia voi olla. itselläni ympäri vuoden nesteen 10W30 öljyt laatikossa ja onhan kovilla pakkasilla toki ensimmäiset minuutit kuin hyytyvää sementtiä yrittäisi hämmentää, mutta siis vain ensimmäiset minuutit/kilometrit.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Taitaa pojilla olla hauiksessa vika. :lol:
Kannattaa aloittaa aamu kaurapuurolla, jos 10w-30 laatikossa tuntuu pakkasella kankealta.:D

Minun mielestäni Saabi on hyvin liukas vaihtaa vielä 35 asteen pakkasessakin, vaikka 10w-30 on laatikossa. 8)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Koittakaa jo hyvät toverit ymmärtää, että laatikoissa on isoja eroja ajomäärissä ja millaisella käytöllä ne on olleet. Samoin millaisia litkuja niissä on pidetty sisällä. Ei siis pysty vertaamaan niitä keskenään tuosta syystä. Itellä on esim. Ilmeisen paljon ajettu loota 99:ssä, kun vollottaa noi hammasrattaat kaikilla muilla pykälillä, paitsi vitosella. Laakerit on melko uudet (korkeintaan 100tkm ajetut). Tossakin alkuun pelasi Nesteen 75W oili ihan kivasti. Nyt kevään mittaan on alkanut takertelemaan vaihteiden meno päälle. Pitänee vaihtaa öljyt, kun niillä on kuiteskin ajettu jo 30tkm vuoden sisällä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Jep, taitaapi vähän ajettu laatikko olla niin kireä, että moottoriöljyt ovat pakkasella jäykät. Omalla autolla on rullattu yli 400tkm, joten eipähän siinä varmaan enää niin jäykkä laatikko ole, kun sisäänajo on jo ehtoopuolella.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Muuten, korjaamokirjassa neuvottiin, että ylitäytetty laatikko on kylmänä jäykempi, kuin oikeaan maksimimittaan täytetty laatikko.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Mertmi kirjoitti:Muuten, korjaamokirjassa neuvottiin, että ylitäytetty laatikko on kylmänä jäykempi, kuin oikeaan maksimimittaan täytetty laatikko.
Ehjässä laatikossa toimii Nesteen 10W-30 ja täytettynä ½ senttiä yli maksimin. Tämän tiedon olen saanut sellaiselta taholta, joka ihan oikeasti asian tietää.
900C -86
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3645
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Mulla on laatikossa 80W90 öljyt niin tahtoo vaihteet vähän väliä rusahdella,täytyypä vaihtaa 10W30 öljyt jos rusahtelu loppuisi sillä konstilla,ei kyllä ole tietoa siitä milloin olisi laatikkoöljyt viimeksi vaihdettu tuohon minun autoon....mutta kannattaahan tuota konstia kokeilla niin ei välttämättä tarvitse ryhtyä laatikon vaihtoon :D
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

saba90 kirjoitti:Mulla on laatikossa 80W90 öljyt niin tahtoo vaihteet vähän väliä rusahdella,täytyypä vaihtaa 10W30 öljyt jos rusahtelu loppuisi sillä konstilla,ei kyllä ole tietoa siitä milloin olisi laatikkoöljyt viimeksi vaihdettu tuohon minun autoon....mutta kannattaahan tuota konstia kokeilla niin ei välttämättä tarvitse ryhtyä laatikon vaihtoon :D
Tai sitten sitä 75w.
VW transporter 2.5tdi vm.99
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Onko kukaan saanut vollottavaa laatikkoa hiljenemään jollain öljylllä? Nopassa huutaa 3- ja 4-vaihteet vedon ollessa päällä, moottorijarrutuksella ääntä ei kuulu. Moottoriöljyt on siinäkin laatikossa, mutta öljynvaihto ei hiljentänyt. Seuraavaksi ajattelin kokeilla Hypoid 80w-90, paksumpi tavara ehkäpä hiljentäisi?
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

akyttala kirjoitti:Onko kukaan saanut vollottavaa laatikkoa hiljenemään jollain öljylllä? Nopassa huutaa 3- ja 4-vaihteet vedon ollessa päällä, moottorijarrutuksella ääntä ei kuulu. Moottoriöljyt on siinäkin laatikossa, mutta öljynvaihto ei hiljentänyt. Seuraavaksi ajattelin kokeilla Hypoid 80w-90, paksumpi tavara ehkäpä hiljentäisi?
Öljyn tuhlaamista, arvailen..
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tri-Lo kirjoitti:
akyttala kirjoitti:Onko kukaan saanut vollottavaa laatikkoa hiljenemään jollain öljylllä? Nopassa huutaa 3- ja 4-vaihteet vedon ollessa päällä, moottorijarrutuksella ääntä ei kuulu. Moottoriöljyt on siinäkin laatikossa, mutta öljynvaihto ei hiljentänyt. Seuraavaksi ajattelin kokeilla Hypoid 80w-90, paksumpi tavara ehkäpä hiljentäisi?
Öljyn tuhlaamista, arvailen..
Samaa mieltä, ei kannata tuhlata rahoja moisen, mikään lisäainekaan ei auta yhtään mitään.
Yksi vanhan kansan edustaja ehdotti autoni ujeltavaan lootaan (kolmonen ja nelonen jurnuttivat) sukkahousujen työntämistä lootaöljyn sekaan, kuulemma nailoni menee sinne laakerien väliin niin tiiviisti että hiljenee 8)
Harmi etten kokeillut moista kikkaa. Vanha lodju pitäisi avata ja tutkia mikä siellä isommilla vaihteilla oikein jurnutti, perän otin ulos ja se näytti aivan ehjältä ja kulumattomalta.
Varmaan laakerit ovat finaalissa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Taidanpa tunkea nailonsukan öljyntäyttöputkesta sisään. Kahtootaan mitä tapahtuu..

Satkun loota muuten paranee paranemistaan, kun on tuhannen verran nyt Mobilin 10w-30:llä takana. Alkaa lähes joka kerta jo oikein imemään vaihteita sisään vaihtaessa ja satunnaiset rusahdukset ovat loppuneet. Pakkikaan ei taida enää rusahdella..;)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Saabin laatikko on ihan ok, jos synkat ei hirveesti kiroile ja suurimmalla vaihteella ei vollota. Muut vaihteet on tupannu ulisemaan tai viheltämään melkein kaikissa, mitä on tullut koeajettua tai mitä kalustoa on ollu käytössä.

Ostin tossa Halvinta mineraalimoottoriöljyä mitä löytyi ja meinaan laittaa ne sisään 99:n vaihdelaatikkoon kesäksi. Talvella toi 75W laatikkoöljy pelasi hienosti. Nyt vaan kelien lämmetessä ja 30tkm ajomäärällä on jo 1- ja 2- vaihde alkaneet mennä nihkeämmin päälle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Mertmi kirjoitti:Saabin laatikko on ihan ok, jos synkat ei hirveesti kiroile ja suurimmalla vaihteella ei vollota. Muut vaihteet on tupannu ulisemaan tai viheltämään melkein kaikissa, mitä on tullut koeajettua tai mitä kalustoa on ollu käytössä.

Ostin tossa Halvinta mineraalimoottoriöljyä mitä löytyi ja meinaan laittaa ne sisään 99:n vaihdelaatikkoon kesäksi. Talvella toi 75W laatikkoöljy pelasi hienosti. Nyt vaan kelien lämmetessä ja 30tkm ajomäärällä on jo 1- ja 2- vaihde alkaneet mennä nihkeämmin päälle.
Mulla oli täysin uusitussa laatikossa kerran jotkin "huippuasiantuntijan" valitsemat kalliit laatikkoöljyt ratasaabissa. Laatikko meinasi hajota ensimmäisessä kisalähdössä. Park ferméssä jäi kakkonen päälle. Myöhemmin lähti lyömällä irti. Johtui siitä, että öljyt meni laatikossa vaahdoksi ja voitelu sitä kautta loppui monesta paikkaa.

Edellä mainitsemani moottoriöljy tilalle eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia, ei ennen eikä jälkeen. Yksi kokeilu välissä riitti, enkä koskaan enää laita ko. laatikoihin vaihteistoöljyä.

Ja se puoli senttiä yli maksimin varmistaa pääakselin laakerien voitelun heti liikkeelle lähdössä. Voiteluhan perustuu roiskevoiteluun.
900C -86
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Itse aikanaan ajelin teboilin mineraaliöljyillä silverillä 10/30 .. satatuhatta km huolettomasti 99:llä.
Nykyinen silver on kai osasynteettistä öljyä...
Vastaa Viestiin