hassua miten erilaisia kokemuksia voi olla. itselläni ympäri vuoden nesteen 10W30 öljyt laatikossa ja onhan kovilla pakkasilla toki ensimmäiset minuutit kuin hyytyvää sementtiä yrittäisi hämmentää, mutta siis vain ensimmäiset minuutit/kilometrit.V.J.S kirjoitti: "Uudessa" laatikossa Teboilin 10W-30 moniasteöljy. Oli pakkasilla kyllä niin penteleen jäykkää tavaraa, eikä notkistunut "normaaliksi" kuin ihan loppuvaiheissa karvan yli 40km työmatkalla.
Vaihteisto öljy
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Koittakaa jo hyvät toverit ymmärtää, että laatikoissa on isoja eroja ajomäärissä ja millaisella käytöllä ne on olleet. Samoin millaisia litkuja niissä on pidetty sisällä. Ei siis pysty vertaamaan niitä keskenään tuosta syystä. Itellä on esim. Ilmeisen paljon ajettu loota 99:ssä, kun vollottaa noi hammasrattaat kaikilla muilla pykälillä, paitsi vitosella. Laakerit on melko uudet (korkeintaan 100tkm ajetut). Tossakin alkuun pelasi Nesteen 75W oili ihan kivasti. Nyt kevään mittaan on alkanut takertelemaan vaihteiden meno päälle. Pitänee vaihtaa öljyt, kun niillä on kuiteskin ajettu jo 30tkm vuoden sisällä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ehjässä laatikossa toimii Nesteen 10W-30 ja täytettynä ½ senttiä yli maksimin. Tämän tiedon olen saanut sellaiselta taholta, joka ihan oikeasti asian tietää.Mertmi kirjoitti:Muuten, korjaamokirjassa neuvottiin, että ylitäytetty laatikko on kylmänä jäykempi, kuin oikeaan maksimimittaan täytetty laatikko.
900C -86
Mulla on laatikossa 80W90 öljyt niin tahtoo vaihteet vähän väliä rusahdella,täytyypä vaihtaa 10W30 öljyt jos rusahtelu loppuisi sillä konstilla,ei kyllä ole tietoa siitä milloin olisi laatikkoöljyt viimeksi vaihdettu tuohon minun autoon....mutta kannattaahan tuota konstia kokeilla niin ei välttämättä tarvitse ryhtyä laatikon vaihtoon 

Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Tai sitten sitä 75w.saba90 kirjoitti:Mulla on laatikossa 80W90 öljyt niin tahtoo vaihteet vähän väliä rusahdella,täytyypä vaihtaa 10W30 öljyt jos rusahtelu loppuisi sillä konstilla,ei kyllä ole tietoa siitä milloin olisi laatikkoöljyt viimeksi vaihdettu tuohon minun autoon....mutta kannattaahan tuota konstia kokeilla niin ei välttämättä tarvitse ryhtyä laatikon vaihtoon
VW transporter 2.5tdi vm.99
Onko kukaan saanut vollottavaa laatikkoa hiljenemään jollain öljylllä? Nopassa huutaa 3- ja 4-vaihteet vedon ollessa päällä, moottorijarrutuksella ääntä ei kuulu. Moottoriöljyt on siinäkin laatikossa, mutta öljynvaihto ei hiljentänyt. Seuraavaksi ajattelin kokeilla Hypoid 80w-90, paksumpi tavara ehkäpä hiljentäisi?
Öljyn tuhlaamista, arvailen..akyttala kirjoitti:Onko kukaan saanut vollottavaa laatikkoa hiljenemään jollain öljylllä? Nopassa huutaa 3- ja 4-vaihteet vedon ollessa päällä, moottorijarrutuksella ääntä ei kuulu. Moottoriöljyt on siinäkin laatikossa, mutta öljynvaihto ei hiljentänyt. Seuraavaksi ajattelin kokeilla Hypoid 80w-90, paksumpi tavara ehkäpä hiljentäisi?
Samaa mieltä, ei kannata tuhlata rahoja moisen, mikään lisäainekaan ei auta yhtään mitään.Tri-Lo kirjoitti:Öljyn tuhlaamista, arvailen..akyttala kirjoitti:Onko kukaan saanut vollottavaa laatikkoa hiljenemään jollain öljylllä? Nopassa huutaa 3- ja 4-vaihteet vedon ollessa päällä, moottorijarrutuksella ääntä ei kuulu. Moottoriöljyt on siinäkin laatikossa, mutta öljynvaihto ei hiljentänyt. Seuraavaksi ajattelin kokeilla Hypoid 80w-90, paksumpi tavara ehkäpä hiljentäisi?
Yksi vanhan kansan edustaja ehdotti autoni ujeltavaan lootaan (kolmonen ja nelonen jurnuttivat) sukkahousujen työntämistä lootaöljyn sekaan, kuulemma nailoni menee sinne laakerien väliin niin tiiviisti että hiljenee

Harmi etten kokeillut moista kikkaa. Vanha lodju pitäisi avata ja tutkia mikä siellä isommilla vaihteilla oikein jurnutti, perän otin ulos ja se näytti aivan ehjältä ja kulumattomalta.
Varmaan laakerit ovat finaalissa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Taidanpa tunkea nailonsukan öljyntäyttöputkesta sisään. Kahtootaan mitä tapahtuu..
Satkun loota muuten paranee paranemistaan, kun on tuhannen verran nyt Mobilin 10w-30:llä takana. Alkaa lähes joka kerta jo oikein imemään vaihteita sisään vaihtaessa ja satunnaiset rusahdukset ovat loppuneet. Pakkikaan ei taida enää rusahdella..
Satkun loota muuten paranee paranemistaan, kun on tuhannen verran nyt Mobilin 10w-30:llä takana. Alkaa lähes joka kerta jo oikein imemään vaihteita sisään vaihtaessa ja satunnaiset rusahdukset ovat loppuneet. Pakkikaan ei taida enää rusahdella..

Saabin laatikko on ihan ok, jos synkat ei hirveesti kiroile ja suurimmalla vaihteella ei vollota. Muut vaihteet on tupannu ulisemaan tai viheltämään melkein kaikissa, mitä on tullut koeajettua tai mitä kalustoa on ollu käytössä.
Ostin tossa Halvinta mineraalimoottoriöljyä mitä löytyi ja meinaan laittaa ne sisään 99:n vaihdelaatikkoon kesäksi. Talvella toi 75W laatikkoöljy pelasi hienosti. Nyt vaan kelien lämmetessä ja 30tkm ajomäärällä on jo 1- ja 2- vaihde alkaneet mennä nihkeämmin päälle.
Ostin tossa Halvinta mineraalimoottoriöljyä mitä löytyi ja meinaan laittaa ne sisään 99:n vaihdelaatikkoon kesäksi. Talvella toi 75W laatikkoöljy pelasi hienosti. Nyt vaan kelien lämmetessä ja 30tkm ajomäärällä on jo 1- ja 2- vaihde alkaneet mennä nihkeämmin päälle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Mulla oli täysin uusitussa laatikossa kerran jotkin "huippuasiantuntijan" valitsemat kalliit laatikkoöljyt ratasaabissa. Laatikko meinasi hajota ensimmäisessä kisalähdössä. Park ferméssä jäi kakkonen päälle. Myöhemmin lähti lyömällä irti. Johtui siitä, että öljyt meni laatikossa vaahdoksi ja voitelu sitä kautta loppui monesta paikkaa.Mertmi kirjoitti:Saabin laatikko on ihan ok, jos synkat ei hirveesti kiroile ja suurimmalla vaihteella ei vollota. Muut vaihteet on tupannu ulisemaan tai viheltämään melkein kaikissa, mitä on tullut koeajettua tai mitä kalustoa on ollu käytössä.
Ostin tossa Halvinta mineraalimoottoriöljyä mitä löytyi ja meinaan laittaa ne sisään 99:n vaihdelaatikkoon kesäksi. Talvella toi 75W laatikkoöljy pelasi hienosti. Nyt vaan kelien lämmetessä ja 30tkm ajomäärällä on jo 1- ja 2- vaihde alkaneet mennä nihkeämmin päälle.
Edellä mainitsemani moottoriöljy tilalle eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia, ei ennen eikä jälkeen. Yksi kokeilu välissä riitti, enkä koskaan enää laita ko. laatikoihin vaihteistoöljyä.
Ja se puoli senttiä yli maksimin varmistaa pääakselin laakerien voitelun heti liikkeelle lähdössä. Voiteluhan perustuu roiskevoiteluun.
900C -86
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä