900 GLS

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

99_GL_77 kirjoitti:Tuo kyseinen APJ-741 oli viime kesänä Ylivieskassa kesän erään kerrostalon parkkiksella jossa kanssa kuvasin sen.
Kuvasitko/syynasitko sitä tarkemmin?
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

tturku kirjoitti:eikös sen saa museokilpiin kun se täyttää tänävuonna juuri 25 vuotta. Muistaakseni ensivuodesta lähtien auton pitää olla 30 vuotta vanha. Joten jos ko. yksilön haluaisi museoida niin se pitäisi tehdä tämän vuoden aikana, muuten joutuu odottamaan 5 vuotta lisää.
Muistelisin lukeneeni, että museo-ikä nousisi portaattomasti ja pysyisi kokoajan jossain vuosimallissa. Olisko ollut -78/79 aina siihen asti että toi 30-vuotis rajapyykki on saavutettu.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Ja vielä; onko se siis sillä jo selvä että tuo mahtuisi vielä tänä vuonna museorekisteriin, että on rekisteröity "00.00.82" vai pitääkö todistaa että valmistusvuosi on -81? JOS on.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Hah..! :) Ei muuten ollutkaan "oikea" auto vaikka olisin voinut jo vannoakin.. Ja kaikki pitikin paikkaansa paitsi rekkari, jonka olisi pitänyt olla APP-321. Kertokaa ihmeessä jos tunnette tämän kohtaloa.

(säästyihän tuossakin nyt muutama euro.. :D )
matti sallinen
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: Su Elo 15, 2004 18:04
Paikkakunta: Hki/Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja matti sallinen »

1.Mobilistista luin(, ja muistelen ennestään oppineeni), että kun valmistumisvuoden PÄÄTTYMISESTÄ on kulunut 25 vuotta,voi yrittää kepillä jäätä..eli käytännössä jos kärry on valmistunut 1981,
->25vuotta=2006, eli tuossa tapauksessa 1.1.2007 olisi aikaisintaan voinut yrittää vm. 81 kärryä MR-kilpiin, ja viimeistään tietty vuoden lopussa.

2.nyt kun käytäntö muuttuu ensi vuonna, on "tuorein" kärry ensi vuonna minkä saat museokilpiin (2008-(30+1v)=vm. 1977???)
Näin minä ainakin tuon olen uudessa systeemissä olevan ymmärtänyt, jos ei sanamuoto ole muuttunut (mutta tuo ensiksi mainittu on ainakin tosiasiaa nykykäytännöllä)
Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä..
saab 99 -83 GL"S"
stento-z
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: To Huhti 06, 2006 10:58

Viesti Kirjoittaja stento-z »

Onko siitä muuta etua kuin se että saa ajaa museo autolla :?
Saabismi on sairaus.Osta Saab niin paranet
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

stento-z kirjoitti:Onko siitä muuta etua kuin se että saa ajaa museo autolla :?
Niin! Siis tämän tulossa olevan muutoksen jälkeen, käsittääkseni ei..? :?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tri-Lo kirjoitti:
stento-z kirjoitti:Onko siitä muuta etua kuin se että saa ajaa museo autolla :?
Niin! Siis tämän tulossa olevan muutoksen jälkeen, käsittääkseni ei..? :?
Eikös museoautoissa ole halvemmat nuo kiinteät kulut? Liikennevakuutus, käyttömaksu (se hemmetin vero) ja katsastaakaan ei tarvii joka vuosi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Mertmi kirjoitti:
Tri-Lo kirjoitti:
stento-z kirjoitti:Onko siitä muuta etua kuin se että saa ajaa museo autolla :?
Niin! Siis tämän tulossa olevan muutoksen jälkeen, käsittääkseni ei..? :?
Eikös museoautoissa ole halvemmat nuo kiinteät kulut? Liikennevakuutus, käyttömaksu (se hemmetin vero) ja katsastaakaan ei tarvii joka vuosi.
Niin, mutta nyhän on tulossa tuo mahdollisuus seisottaa autoja. Siis kunnolla, siten ettei verot eikä vakuutukset juokse. Ja sen yhteydessä olen KUULLUT että museoajoneuvot menee saman systeemin alle, siis että käytön ajasta joutuu maksamaan maksuja normaalin verran.

Mutta pitääkö tämä paikkaansa.. :?:
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Eikös museoautolla ole myös se käyttörajoitus, että ajossa saa olla vain 60 vuorokautta vuodessa?
Jädemies
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ke Helmi 28, 2007 12:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jädemies »

Tuo seisottaminen ilman veroja ei onnistu vielä huhtikuun alusta niinkuin tarkoitus oli. Katsastuskonttorin täti sanoi että se pykälä astuu voimaan vasta marraskuussa.
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

akyttala kirjoitti:Eikös museoautolla ole myös se käyttörajoitus, että ajossa saa olla vain 60 vuorokautta vuodessa?
30 vuorokautta / vuosi.
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Olisiko tuossakin potentiaalinen helmi..? ->http://www.nettiauto.com/1205003
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

Tri-Lo kirjoitti:Olisiko tuossakin potentiaalinen helmi..? ->http://www.nettiauto.com/1205003
Ah, ensimmäisiä og-sedaneja. M81 ja rekisteröity jo loppuvuodesta -80. Jos lukema pitää paikkansa, niin on vähän ajettu. Saattaisi pellitkin olla keskimääräistä paremmat. Nämä alkavat käydä vähiin, joten mielestäni säilyttämisen arvoinen. :wink:
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

museorekisteristeröinnistä

Viesti Kirjoittaja a9000 »

matti sallinen kirjoitti:1.Mobilistista luin(, ja muistelen ennestään oppineeni), että kun valmistumisvuoden PÄÄTTYMISESTÄ on kulunut 25 vuotta,voi yrittää kepillä jäätä..eli käytännössä jos kärry on valmistunut 1981,
->25vuotta=2006, eli tuossa tapauksessa 1.1.2007 olisi aikaisintaan voinut yrittää vm. 81 kärryä MR-kilpiin, ja viimeistään tietty vuoden lopussa.

2.nyt kun käytäntö muuttuu ensi vuonna, on "tuorein" kärry ensi vuonna minkä saat museokilpiin (2008-(30+1v)=vm. 1977???)
Näin minä ainakin tuon olen uudessa systeemissä olevan ymmärtänyt, jos ei sanamuoto ole muuttunut (mutta tuo ensiksi mainittu on ainakin tosiasiaa nykykäytännöllä)
Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä..
mites tämän asian tulkinta noin käytännössä menee..? AKE:n sivuilla lukee että "..museoajoneuvoksi hyväksytty ajoneuvo, jonka valmistusvuoden päättymisestä on kulunut vähintään 30 vuotta.." ELI tarkoittaako tämä sitä että jos esim. pystykeulaista ysisatasta on valmistettu vielä vuonna 1987 niin vuoden 1985 pystykeulankin saa museorekisteriin vasta 1987+30+1= vuonna 2018 :?:

noinkin asiaa voisi kai nihilistisesti tulkita. vai onko kyse siitä, että tuo mainittu 30 vuotta lasketaan museorekisteröitävän auton OMASTA valmistusvuodesta?
Vastaa Viestiin