45-minuttia eilen

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
93se.tj
Matalapaineturbo
Viestit: 175
Liittynyt: Ti Maalis 16, 2004 17:59

45-minuttia eilen

Viesti Kirjoittaja 93se.tj »

oli juttua autojen ruoste ongelmista, sai siinä mazda,mes, ford ja monet muut merkit "oikeaa" mainosta. sit kerran sanotiin merkkejä joissa ei "keke"onkelmia ole SAAB :D :D :D
tnt
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:11

Viesti Kirjoittaja tnt »

Haulla löytyy todsteita ettei saabbikaan ole immuni ruostetta vastaan ..plussaa että saabit kyllä suojataan tehtaalla keskimääräistä paremmin..

Omastakin sai jo kolmivuotiaasta putsata pintaruosteita helmamuovien alta :evil:
9-3Aero-01
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Mielenkiintoista tässä on, että kuinka yllätyksenä ihmisille on tullut se, että rauta ei todellakaan ole viime vuosina lopettanut ruostumista, vaikka taitavalla markkinoinnilla sellainen mielikuva on ehkä ihmisten päähän saatu iskostumaan.

Muutenkin hienoja nämä takuut: Ensin annetaan kaikenkattavalta kuulostava jopa 30 vuotta kattava takuu, sitten rajataan takuuehdoissa kaikki ruostumisen aiheuttavat syyt pois, niin ettei käytännössä jää jäljelle kuin pellin sisältä alkanut ruostuminen, joka lienee aika harvinainen ilmiö :lol:
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tami »

Vähän jännittää, että mitä kaikkea mukavaa löytyy, kun alkuperäiset sivuhelmat pitäisi vaihtaa uusiin Aeron helmoihin. MY99 -vuoden 9-5:sta saattaa jo helmojen alta rapeaa ehkä löytyä??? :evil:
Muualla korissa ei missään ruostetta vielä havaittavissa päällepäin (poislukien pari kiveniskemää konepellissä), alusta on ruostesuojattukäsitelty.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Nii-in. Varmaan näissä uusissakin autoissa isoa osaa ruostumisen kanssa näyttelee ajo-olosuhteet ja auton pito. Viimekesänä kun möin pois 13v ikäisen tonnarin 99% ilman ruostetta, oli autoa katsomassa käyneiden kommentit yllättyneitä. Nimenomaan ikä huomioon ottaen. Auto oli tuotu eteläruotsista.

Peskää edes niitä autoja, niin eivät heti lahoa prkl! :lol: Enkä puhu mistään (hioma)konepesusta...
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Meni tuo ohjelma ohi sitten. Onkohan netissä jossain katseltavissa?
Edit löytyy ohjelma kuukauden verran 45min omilta sivuilta..
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Oli Tuplasuojauksen seinällä taulukko vähiten ruostuvista autoista . Ykkösenä oli Saab 9000 vm 96-98. Taulukon ikä ei tullut selville , mutta kuitenkin :P
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

AnttiR kirjoitti:Oli Tuplasuojauksen seinällä taulukko vähiten ruostuvista autoista . Ykkösenä oli Saab 9000 vm 96-98. Taulukon ikä ei tullut selville , mutta kuitenkin :P
Paikallisella katsastusasemalla oli myöskin joskus lista, jossa ykkösenä oli Audi (en muista mallia), toisena Volvo (mikälie) ja kolmantena oli tonnariSaabi.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
jsuomi
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:17
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jsuomi »

Hipit aiheuttaa ruostumista. Perustelut hipien takia on kielletty kaikki kunnon myrkyt, jos vois yhdistää kunnon myrkky pohjaiset maalit ja nykysen ruostesuojaus tekniikka autot ei ruostuis koskaan.
Saab 9000 CS 2.3 vm.92
http://www.garaget.org/?car=21212
966
"Turbo"
Viestit: 256
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 18:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja 966 »

Tarkoitat "hipeillä" varmaankin virheitä(vihreitä),mutta ei autot nykyaineillakaan helposti ruostu,mikäli aineita vaan käytettäisiin.Nykyisin suojaus on vaan teetettävä omalla rahalla,kun ekonomistit määrää autotehtailla "marssijärjestyksen".Ajoin oman SC:ni suoraan liikkeestä korroosionestoon ja otin Finikor Diamond täyssuojauksen (750€), tarkastus+lisäsuojaus 2 tai 3:n vuoden välein (ajokilometreistä riippuen) n.200€ kerta.Artisti maksaa,näin se on vaan nykyisin ja jos ei heti niin myöhemmin,mikäli pitää autoa vähän kauemmin.
966
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

966 kirjoitti:Ajoin oman SC:ni suoraan liikkeestä korroosionestoon ja otin Finikor Diamond täyssuojauksen
Onko tietoa mikä on Saabin/jälleenmyyjän kanta näihin omistajan teettämiin ruostesuojauksiin, jotkut valmistajathan sanovat poikki kaiken "takuunsa" jos autoon kajotaan?

Järki kyllä käskee luottamaan tosiaan valtuutetun ruostesuojaajan tekemään käsittelyyn enemmän kuin minkään valmistajan, nykyään merkistä riippumatta.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Mimmi kirjoitti:Ei kielletä, eikä poista takuuta, jos teetetään SFS-sertifioidun liikkeen toimesta sertifioiduilla aineilla.
Tämä uutta tietoa. Syksyllä kun auto ostettiin, kyseinen huoltoesimies sanoi tarkastaneensa asian jostain Saabilta, ja jälkikäteen lisättävät ruosteenestot poistaa takuun. Mistään tietyistä aineista ei ollut puhetta?

Näin siis mulle vain suullisesti kerrottiin. Sama löytyy muistaakseni myös auton käsiksestä ihan kirjallisesti. Mutta varmaan tuossa asiassa on hieman maalaisjärjen ja soveltamisen mahdollisuutta?! Ehkä..
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Ettei olis tarkoitettu takuun poistamisella sitä että jos reikiä porataan koteloihin niin takuut menee pois. Mutta sanokaapa mitä helvettiä sillä koritakuulla tekee. Miettikää esim mersun 30vuoden takuuta. Katsokaa uudehkojen mersujen pohjia joskus ja ihmetelkää. JA eipä luulisi suojauksen poistavan enimmillään kuin koritakuun (millä ei edes mitään tee)
Tuttuni dinitrolin mies kertoi että paljon tehdään myös tehdas takuun lisäturvakäsittelyjä (jokin kevyempi käsittely). Jossa ei porata mitään reikiä. Autoissa on reikiä koteloissa aina josta päästään tekemään suojaukset eri mallisilla suuttimilla. Esim ovet voidaan käsitellä omista veden poisto reistä koteloaineella. Jolloin ei airbag painetunnistimet kärsi.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

No lopputuloshan on se, ja mihin meitä kohtapuoliin verotuksellisin ja muin rangaistuskeinoin ohjataan, että auto on uutena ostettava enimmillään kolme vuotta kestävä kertakulutushyödyke. Ei tarvitse enää miettiä ruostumisia. (Ehkä Fordin kohdalla kuitenkin..)
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

Tuostahan oli vastikää jossakin juttua, että nuo ruostumattomuus takuut eivät korvaa käytännössä mitään. Ainoastaan valmistusvirheestä johtuvat korjataan. Yleensähän ruostuminen lähtee jostain kiveniskemästä tms, niitä takuut eivät kuulemma korvaa. - Harmi, kun en muista missä tämä juttu oli alunperin.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Vastaa Viestiin