9-5 versus A6

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Pikkasta päivitystä tähänkin topicciin. En sitten sortunut Audiin enkä vaihtanut 9-5:een. Joten sorry...

Pidän nykyisen kolkin, mahtuu ne kaksosemmaljungat sinne takakonttiin. Aikamoinen homma olisi alkaa rakentamaan taas alusta lähtien kun pikkuhiljaa palikat alkaa olemaan kolkissa kohdallaan (alusta, jarrut, popit ja muut releet). Tosin siitä 400hv:stä en luovu, on tulossa jo...
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Juusokas kirjoitti:Pidän nykyisen kolkin, mahtuu ne kaksosemmaljungat sinne takakonttiin..
Vaunujen nostelu 900/9-3:sta on selälle yhtä juhlaa. Samoin 900/9-3:sen pitkät turvavyöt ovat todella mukavat turvaistuimien asenteluun. No onneksi sitä varten on vaimo. ;) Kyllä hän ymmärtää että 400Hp on tärkeämpi asia perheen kannalta.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

jaa, no mun selässä ei ole mitään vikaa, nousee hitusen isommatkin painot (jos sekään ei riitä niin trenataan isommilla punteilla)... Samallahan se nousee kolkin perään kuin ysivitskun konttiin, vai? Mitä tulee pitkiin vöihin, niin tuleviin vauvan istuimiin ei niitä tarvita, kaksiosaiset Gracot. Toi 400+ hv on muuten vain mua varten, muu perhe ei pääse siitä nauttimaan, noh, ehkä ohituksissa...
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Juusokas kirjoitti:jaa, no mun selässä ei ole mitään vikaa, nousee hitusen isommatkin painot... Samallahan se nousee kolkin perään kuin ysivitskun konttiin, vai?.
Jostain syystä meidän taloudessa kun vaimo lähtee lasten kanssa liikenteeseen, niin farmari on suosiossa sen takia että takaluukkuun on helpompi laittaa vaunut. Pitää varmaan alkaa käyttämään vaimoa useammin salilla, niin nousee kärrytkin kevyemmin ;)
Juusokas kirjoitti:Mitä tulee pitkiin vöihin, niin tuleviin vauvan istuimiin ei niitä tarvita, kaksiosaiset Gracot.
Olet varmaan lukenut juttuja siitä että Gracotin istuimia on hylätty törmäysteisteissä, koska ne eivät ole pysyneet penkeissä kiinni (mm. Ruotsin liikenneministeriö).
Toinen huomioitava fakta on että kaverit kasvavat, joten kaukalot mene vaihtoon. 900/9-3:sen turvavöiden lyhyys tulee väistämättä vastaan.
Juusokas kirjoitti: Toi 400+ hv on muuten vain mua varten, muu perhe ei pääse siitä nauttimaan, noh, ehkä ohituksissa...
Mitäpä sitä ei tekisi perheensä eteen. Meilläkin vaimo oli hurmiossa Aeron Stage 3 päivityksestä ja sen tarpeellisuudesta. :)
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

eklunto1 kirjoitti: Jostain syystä meidän taloudessa kun vaimo lähtee lasten kanssa liikenteeseen, niin farmari on suosiossa sen takia että takaluukkuun on helpompi laittaa vaunut. Pitää varmaan alkaa käyttämään vaimoa useammin salilla, niin nousee kärrytkin kevyemmin ;).
No meillä ei vaimo juuri autoa aja, paitsi ehkä mun krapulan tilanteissa. Aika harvassa on ne tilanteet jossa voin kuvitella vaimon olevan yksin liikenteessä auton kanssa
eklunto1 kirjoitti:Olet varmaan lukenut juttuja siitä että Gracotin istuimia on hylätty törmäysteisteissä, koska ne eivät ole pysyneet penkeissä kiinni (mm. Ruotsin liikenneministeriö).
Toinen huomioitava fakta on että kaverit kasvavat, joten kaukalot mene vaihtoon. 900/9-3:sen turvavöiden lyhyys tulee väistämättä vastaan..
Jaa tuota testiä en olekkaan huomannut, kiitti vinkistä. Noh jokatapauksessa istuimet on jalustalla (oli sitten mikä merkki tahansa) ja menee vaihtoon kun kasvavat niistä yli.
eklunto1 kirjoitti:Mitäpä sitä ei tekisi perheensä eteen. Meilläkin vaimo oli hurmiossa Aeron Stage 3 päivityksestä ja sen tarpeellisuudesta. :)
Noh mä en paljoa kysele noista hurmioista, joko tykkää tai sitten ei...
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

eklunto1 kirjoitti: Jostain syystä meidän taloudessa kun vaimo lähtee lasten kanssa liikenteeseen, niin farmari on suosiossa sen takia että takaluukkuun on helpompi laittaa vaunut. Pitää varmaan alkaa käyttämään vaimoa useammin salilla, niin nousee kärrytkin kevyemmin ;).
Juusokas kirjoitti:No meillä ei vaimo juuri autoa aja, paitsi ehkä mun krapulan tilanteissa. Aika harvassa on ne tilanteet jossa voin kuvitella vaimon olevan yksin liikenteessä auton kanssa
Tiukka kuri tiellä. Lyödäänkö vetoa että vuoden sisällä 9-3:nen on vaihdettu pois tai tilalle on tullut käytännöllisempi kakkosauto.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

eklunto1 kirjoitti:Tiukka kuri tiellä. Lyödäänkö vetoa että vuoden sisällä 9-3:nen on vaihdettu pois tai tilalle on tullut käytännöllisempi kakkosauto.
Noh vetoahan en lähde vetämään. Kun ton kolkin saan rakennettua sellaiseksi kun sen pitää olla, niin tuskin sitä vuodessa (tai kolmessa) myyn pois. Mitä suosittelet tilalle tuossa 400+hv luokassa? Mikäs sitten kakkosautoksi, viistokeula og combi satku, ehkä. Toisaalta mikä on "käytännöllisyys"???????

Mun ekaa poikaa kuskasin monta vuotta bajamajan kokoisella ibizalla, jossa oli toki viritetty 1.5 system bullshit kone. Tuosta aikaa on jo 15 vuotta ja tasapainoinen kaverihan hänestä on kasvanut.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

Juusokas kirjoitti:...
Tosin siitä 400hv:stä en luovu, on tulossa jo...
Saahan sitä immeinen rahansa haaskata mihin tykkää, mutta järkeäkin on soveliasta käyttää 8)

IMO mitään tolkkua virittää 2 litraista turboahdettua etuvetovessaa 400 hepan lukemille. Hauskuusmomentti mutkapätkillä on nolla, eikä sillä kuitenkaan suorillakaan pääse pätemään 100-150 heppaa heikoimmille takavetoisille peltilaatikoille.

Ehkä se 100-200km/h on tärkeä kiihdytysaika, mutta onhan se noloa jäädä normiliikenteessä jalkoihin stage 1 9-5 lpt:lle :lol:
Viimeksi muokannut Termos, To Huhti 05, 2007 23:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Ottamatta hevosvoimiin kantaa kysyn, kun en oikein osaa hahmottaa, millä lailla lastenvaunujen käsittely on helpompaa farmarikorisessa autossa kuin 5-ov. Saabissa (esim. ketjun aloittajan og 9-3, tai 9000 CC/CS, 900 combi tms.)?

Sen ymmärrän, että monen sedanin takatila asettaa rajoituksia.

Vaikkei lastenvaunuasia itselle ole ajankohtainen, olisi silti hauska tietää.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Termos kirjoitti:Ehkä se 100-200km/h on tärkeä kiihdytysaika, mutta onhan se noloa jäädä normiliikenteessä jalkoihin stage 1 9-5 lpt:lle :lol:
Noh nykyään mun kolkki irtoaa viivalta 0-100 km/h alle 6.5 seguntia, millä 9-5 stage 1:llä ajattelit jätellä?

Mutkatiellä uskoisin pärjäävän vallan mainiosti, konit hitusen tiukemmalle, muutenkin alusta kunnossa. Jaa että mitä siihen on laitettu, ööö... kaikki... KonisportKit, urepuslat, clamppi, takavakaaja, lisäetutuki. Tosiaankin taituu mutkaan melkoisen nätisti.

Ja kyllä, pääsee helpostikkin pätemään kaiken maailman alfa ja biimeri kuskeille, nykyäänkin niitä kun lähinnä tulee kattottua taustapeilistä kun niillä loppuu hönkä kesken.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Juha96 kirjoitti:Ottamatta hevosvoimiin kantaa kysyn, kun en oikein osaa hahmottaa, millä lailla lastenvaunujen käsittely on helpompaa farmarikorisessa autossa kuin 5-ov. Saabissa (esim. ketjun aloittajan og 9-3, tai 9000 CC/CS, 900 combi tms.)?
9-5 Wagonissa kontin pohja on puskurin tasalla (kuten OG900 viistoperässä) Kuvassa näkyy myös tavaratilan liukulattia ja cargotracks-kiskot:

Kuva

Vanhemmassa viistoperä 9-3:ssa on kontin pohja alemapana kuin puskuri, jolloin painavien ja isojen tavaroiden pois saaminen on hankalampaa:

Kuva

Eski
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Juha96 kirjoitti:Ottamatta hevosvoimiin kantaa kysyn, kun en oikein osaa hahmottaa, millä lailla lastenvaunujen käsittely on helpompaa farmarikorisessa autossa kuin 5-ov. Saabissa (esim. ketjun aloittajan og 9-3, tai 9000 CC/CS, 900 combi tms.)?
Eski ehtikin jo kommentoimaan asiaa.

Meidän suvun naisissa on muutamia yhteisiä nimittäjiä. Lyhyys ja että he ajavat Saab merkkisillä autoilla. :) Se että onko tavaratilan lattia ja syöttöaukko puskurin tasolla vai ei ovat oleellisia asioita kun käytännöllisyyttä mietitään. Käytännössä asian voi myös todeta katsomalla missä kunnossa takaluukun alatiiviste on. NG-900/9-3:ssa nostettaessa esim. lastenvaunuja auton takaluukku ei ole kovinkaan käytännöllinen.

Ettei tule vääriä käsityksiä niin 9000CC ja 900/9-3:ssa on erinomaiset takaluukut tilojen puolesta.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Juusokas kirjoitti:Mitä suosittelet tilalle tuossa 400+hv luokassa? Mikäs sitten kakkosautoksi, viistokeula og combi satku, ehkä. Toisaalta mikä on "käytännöllisyys"???????
Käytännöllisyyteen varmaan vaikuttaa elämäntilanne ja kukkaro. Perheen kuljettamiseen 9-5 Wagon on aika järkevä auto. Jos tykkää harrastaa ja radalla ajella, niin mikä ettei viritetty Saabi, mutta jos itse valitsisin rata-autoa, niin ei se kyllä mikään etuvetoinen laite olisi.

400+ luokassa. Mainitsemasi A6:nen ei varmastikkaan ole huono. Hinta on kyllä suolainen.

OT.

Itse olen "leikki" autoksi haaveillut Porche 911 turboa. ;)
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Mä en taas "haaveile", mä rakennan...

Pidän tota kolkkia käytännöllisenä pirssinä, hyvinhän tohonkin perhe mahtuu.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kahden pienen lapsen kanssa mahtuu ysikolkkiin, kokemusta on. Ahtain vaihde on, kun on kaksi turvaistuinta viritettävä selkä menosuuntaan. Turvaistuimia on kuitenkin erilaisia, joten istuinten valinnassa kannattaa olla tarkkana. Konttikin riittää useimpiin tarpeisiin, eikä 9-5 Wagonin tavaratilakaan paljon isompi ole...

Eski
Vastaa Viestiin