Sytytysennakon säätö 900c -90

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Sytytysennakon säätö 900c -90

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Sainpa viimeinkin ajoituslampun käyttööni ja pääsin säätämään sytkän ihan "oikein".
Alfamerin oppaasssa kerrottiin kaikkien vapareiden ennakoksi 20astetta EYKK vuodesta -82 eteenpäin. Varmistin tiedon vielä hakemalla täältä foorumilta ja säädinpä sitten tuohon,
Vaan nyt katsoin mitä auton oma ohjekirja sanoo ja siellä lukeepi näin:

"Sytytysennakko
900c 18astetta EYKK
900i 20astetta EYKK"

Katsoin vielä -84 vuotisen ohjekirjasta ja siellä on tuo 20astetta annettu arvoksi kaikille vapaastihengittäville. Miksi ihmeessä sitten vuonna -90 on eri säätöarvo? Mahtaako tuo olla siksi, että -90 oli 95OKT bensiini jo melkoisen suosittua, toisin kuin aiemmin?
Mahtaako kannattaa säätää jopa tuon -84 vuotisen sytkä 18asteeseen, jos aikoo ajaa 95 oktaanisella?

Miksiköhän tuo ei ole yleisessä tiedossa, että 900c onkin eri ennakko kuin 900i sekä vanhemmissa?

Mikä mahtaa olla idea tuossa, että ennakko on vaihdellut eri vuosina samoissa malleissa?
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Arvailua: Ainakin päästöarvoja tiukennettiin jossain vaiheessa 80-luvun loppupuoliskolla ja noissa loppupään kaasaripeleissä taitaa olla EGR mitä vanhemmissa ei ollut? Ja CO-säätöarvo taitaa olla myös eri.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Saako taloudellisuutta sitten lisättyä myöhäistämällä sytytystä? Eikös tehoissa ainakin menetetä silloin.

Entäpäs onko oktaaniluvulla vaikutusta auton kulkuun, jos sytkä on säädetty myöhäisemmälle 95 oktaanista varten? Itse en ole omassa autossa huomannut tehoissa eroa 98E ja 95E välillä, mutta 98 oktaanista kului aikaisemmin enemmän. Sytkän säädön jälkeen en ole kokeillut.
Ennen säätöä tuo oli siis 15astetta EYKK ja jos sen pitäisi "oikeassa" arvossa olla 18 astetta, niin hukkuiko tuo suuremman oktaaniluvun antama hyöty myöhäisen sytkän takia?
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

Mainitkaa näissä yhteyksissä myös ne kierrosluvut joille nuo arvot on annettu...
#2274
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

HM kirjoitti:Mainitkaa näissä yhteyksissä myös ne kierrosluvut joille nuo arvot on annettu...
Aivan, unohdin mainita. Kaikki kirjoittelemani arvot ovat 2000rpm ja alipaineletku tukittuna.
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Juha96 kirjoitti:Arvailua: Ainakin päästöarvoja tiukennettiin jossain vaiheessa 80-luvun loppupuoliskolla ja noissa loppupään kaasaripeleissä taitaa olla EGR mitä vanhemmissa ei ollut? Ja CO-säätöarvo taitaa olla myös eri.
CO-arvo näyttäis kaasariprujun mukaan olevan 1.75% Strömbergille ja 1.7% *burgerille, no onhan tuo eri arvo :) EGR kai pitäisi vaikutta juuri osakaasulla , mutta muistaakseni lähinnä typenoksidipäästöihin?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eipä noista ohjearvoista ole paljoakaan iloa, kun on itekin törmänny ton 99turbon kanssa pelatessa viallisiin virranjakajiin. Eräskin turbon jakaja antoi täyden ennakon jo 3000rpm:llä, vaikka se tulisi saavuttaa jossakin 5000rpm tienoolla. Elikkäs, tehdasarvoissahan oletetaan kaiken olevan ensinnäkin ehjää. Tommonen "löysä" jakaja tekee sen, että kun säätää sytkän ohjearvoon, niin se joko vetäsee ennakon liian isolle heti 3000rpm:ssä tai sitten jo aiemmin. Jos se vetää sen heti tappiin, niin säätötilanteessa 2000rpm:llä on jo menetetty osan matkaa säätövarasta ja sitäkautta yläkierroksilla ei enää ennakoa kasvateta tarpeeksi ja max tehot putoaa...

Toisekseen EGR-venttiilin vaikutusta ei monikaan ota huomioon. Toimiessaan se vaikuttaa palotapahtumaa hidastaen ja sytytysennakko on voitu tuon takia säätää paljon suuremmaksi esim. tuon alipainekellon avulla. Nyt jos EGR ei pelaa, ja palotapahtuma nopeutuu (ei ole pakokaasua seoksen seassa), voi palotapahtuma nopeutua niin paljon, että se alipaine-ennakko vetää ennakkoa liian suurelle. Moottori voi siis nakutella ja ennakko on näennäisesti aikaisella, vaikka perussäädöt olisi tehty ihan ohjekirjan mukaan.

Tähän kun vielä ynnätään kolmas tekijä, eli venynyt jakoketju. Siinähän nokka-akselin ajoitus siirtyy myöhäisemmälle ja toisaalta sytkää koitetaan saada kohdalleen. Eipä voisi soppa olla enää pahemmin sekaisin, kun nokan ajoitus on vähän pielessä ja kaupan tekijäisiksi sytty vähän metässä...

Summa summaarum. Toisinaan korvakuulolta säätäminen voi antaa parhaan tuloksen. Eritoten vapaastihengittävissä. Turbomalleissa on huomattavan riskaapelia touhua, mutta vaparissa ei. Säädetään kokeilemalla sytkää suuntaan ja toiseen siitä tehdasarvosta. Kokeillaan kiihtyvyyttä ja ajo-ominaisuuksia käytännössä. Voidaan saada kaikista paras kombinaatio näillä eväillä. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Boris
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Pe Touko 30, 2008 11:08

Re: Sytytysennakon säätö 900c -90

Viesti Kirjoittaja Boris »

Tommonen "löysä" jakaja tekee sen, että kun säätää sytkän ohjearvoon, niin se joko vetäsee ennakon liian isolle heti 3000rpm:ssä tai sitten jo aiemmin.
Kuulostaa tutulta. Joudun vääntämään sytkän todella myöhäiselle, että saan kärryyn edes jotenkin potkua yli 3000 kiekan. Saakohan noita virranjakajan jousia jostakin? Ei huvittaisi maksaa uudesta jakajasta yli auton hintaa.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7772
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Sytytysennakon säätö 900c -90

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Boris kirjoitti:
Tommonen "löysä" jakaja tekee sen, että kun säätää sytkän ohjearvoon, niin se joko vetäsee ennakon liian isolle heti 3000rpm:ssä tai sitten jo aiemmin.
Kuulostaa tutulta. Joudun vääntämään sytkän todella myöhäiselle, että saan kärryyn edes jotenkin potkua yli 3000 kiekan. Saakohan noita virranjakajan jousia jostakin? Ei huvittaisi maksaa uudesta jakajasta yli auton hintaa.
Kysy valtuutetusta BOSCH huollosta, kyllä pitäisi löytyä.
Esim täältä, virranjakajan käyttöakselin jousi.
http://www.aircooled.fi/shop/index.php?categoryID=247
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin