Garretista Mitsuun!

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
trisuh
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: La Tammi 01, 2005 19:15
Paikkakunta: Uusikaupunki

Viesti Kirjoittaja trisuh »

Mutta sulla on uudempaa vuosimallia. ;) Onkohan nuo muuttuneet mitenkään esimerkiksi moottorinohjauksen kannalta? Mistä hankit tuon Aeron ohjelman?
trisuh
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: La Tammi 01, 2005 19:15
Paikkakunta: Uusikaupunki

Viesti Kirjoittaja trisuh »

Eipä ne sovikkaan yhteen. Siis vm. -98 2.3LPT ja Aeron ohjelma. Aerossa on kaksi happianturia kun ensimmäisessä on vain yksi => moottorin vikavalo palaa.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Saiskos tuota Aeron prommin sisältöä mitenkään sähköisenä?

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
barum
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 13:50

Viesti Kirjoittaja barum »

9-5 2,3t kirjoitti:Moottorin erot ovat vähäiset ja Frostgreyn tavoin omanikin on toiminut hienosti (koputtaa puuta) Mitsun ahtimella ja Hirschin Aeron virityssoftalla.
Mistäs hommasit boxin (kai koko boxi vaihdettiin eikä vain softaa downloadattu?), ja paljonkos teki hintaa? Vaihdoitko kaikki öljy- ja vesiputket turbolle samalla? Vm ´02 näyttää olevan samat banjopultitkin, joten ehkäpä putkien vaihto ei tässä threadissa kerrotun mukaan olisi omalla kohdalla edes tarpeen...

-barum
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

V-M kirjoitti:
se93tbo kirjoitti:Mitkäs pakopesät noissa garreteissa (GT17) on?
Tässäpä mitat:

IMU: A/R 0.47 siipi 44/52mm
Pako: A/R 0.53 siipi 37/44mm

V-M
Kiitos.
9-3.1972
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Nyt on saapumassa vihdoin Ruotsista Mitsun turbo 9-5:een, mr. Frostgrey siitä jotain kirjoittelikin, eli että putkien banjot olisi erikokoiset, ovatkos ne Mitsussa isommat vai pienemmät? Jos ovat isommat niin eikös nuo banjot saisi pylväsporakoneessa kätevästi isommiksi, jos on kyse vain muutaman millin heitosta?
Ja jos ovat pienemmät niin eikö niihin saisi tehtyä joitain kupariprikkoja joilla saisi tiiviin?

No jos pitää vaihtaa putkiin uudet banjopäät niin missäs tuo operaatio onnistusi, eikös siinä riitä kun on vaikka rosvopullot ja niillä "eldaa" uudet päät vanhoihin putkiin? Kaverilla on jotkin muutaman kilon pullot, voisi harjoitella pitkästä aikaa kaasuhitsausta :)
Teräspunosletkut ei kiinnosta, vaikkakin varmasti olisivat ihan asialliset, mutta orkkikset niiden olla pitää ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Banjot ovat pienemmät mitsussa, kokoja en enää muista, olisiko Garretissa ollut 12mm ja mitsussa 10mm :roll: . Toinen vesireikä on myös hieman eri kohdissa joten pelkkä banjon vaihto ei auta. Itse tein isukin kanssa siten että alkupää koneen juuresta on alkuperäistä ja turbon päästä n.15cm on uudestaan taivutettua hapokasta 8mm putkea mihin on laitettu uusi banjo, nämä liitokset tehtiin hopealla juottamalla. Se lyhyempi mikä lähtee suoraan vesipumpulta sopi muistaakseni suoraan palkän banjon vaihdon jälkeen :roll:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tattis, Frostgrey, täytyy tehdä jokin ranetus ja ihmetellä kauanko kestää 8)
Ja kaikki jotka ovat autostani kiinnostuneita, taas lukevat tämänkin viestini ja muistavat tiedustella asiasta myöhemmin ;)

Onkos tietoa missäs tuollaisen juotoshomman voisi teettää, luulisi että jollain syylärikorjaamolla onnistuisi? Tosin pitäisi mennä sinne bussilla :?
Viimeksi muokannut ng900aero, Ke Tammi 25, 2006 23:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Ilmeisesti porukka on aika paljon teettänyt noihin metallikudos letkuja esim. HI-flexilla, jolloin hintaa on tullut n.50€. Itsellä maksoi banjot muistaaksen n.3€ :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja TD04 »

Teräspunos letkut 3kpl makso lahden Hi-flexillä 30€.
Ja on paljon helpompi asentaa turbo takas letkujen kanssa. :wink:
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
siffonen
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 13:06
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja siffonen »

missähän on vika kun saabissa ei ole välillä kaikkia tehoja? Ahtopainemittari näyttää n. 0,7 bar ja autossa on bsr steg 3, luultavasti paineiden pitäsi olla suuremmat. turbo on varmaankin finaalissa, kun pölläyttelee välillä. Teho ero on välillä huomattava verrattuna miten se lähtee parhaimmillaan. Voiko turbo olla silleen hajalla että se ei vain ahda aina niinkuin pitäs?
Saab 9-5 2.3t 1998
Saab 9-3ss 1.8t 2008
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Eli kertoisitteko vielä hitaammallekin yksilölle, mitä tarvitaan Garrett-->Mitsu konversion tekemiseksi :D Auto kun ei saisi seisoa enää aamulla hallissa, jossa silloin on oikeitakin töitä, niin kaikki pitäisi olla valmiina jo illalla, jolloin esim Hi-Flex ei ole enään auki :?


Uskon, että joku muukin on selkeän ohjeen ja osalistan tarpeessa :)
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

2.3i-16 kirjoitti:Eli kertoisitteko vielä hitaammallekin yksilölle, mitä tarvitaan Garrett-->Mitsu konversion tekemiseksi :D Auto kun ei saisi seisoa enää aamulla hallissa, jossa silloin on oikeitakin töitä, niin kaikki pitäisi olla valmiina jo illalla, jolloin esim Hi-Flex ei ole enään auki :?


Uskon, että joku muukin on selkeän ohjeen ja osalistan tarpeessa :)
Aika kireä aikataulu. Hitto kun en enää muista kumminpäin se oli, olikohan niin että öljyputket sopi suoraan ja vesiputkia piti modifioida (vai toisinpäin).
Teetin yhden putken joustavasta matskusta. Yksi banjoliitos oli ainakin erikokoinen mutta sen saa pitäväksi vähän isommilla kupariprikoilla.
Kuvia olisi mutta ovat kätsysti hajonneella kovalevyllä.
Helpoiten homma menee tietty jos ostat Aeron öljy/vesiputket samalla niin ei tarvitse ranettaa.

Ei se ihan heittämällä mene kuitenkaan
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja pamppu »

ng900aero kirjoitti:Eli kertoisitteko vielä hitaammallekin yksilölle, mitä tarvitaan Garrett-->Mitsu konversion tekemiseksi :D Auto kun ei saisi seisoa enää aamulla hallissa, jossa silloin on oikeitakin töitä, niin kaikki pitäisi olla valmiina jo illalla, jolloin esim Hi-Flex ei ole enään auki :?


Uskon, että joku muukin on selkeän ohjeen ja osalistan tarpeessa :)
Se voi olla, että kiinnostusta löytyy. PCS:stä itse ajattelin hankkia valmiin letkusatsin, mutta jos jollakulla on tarkat ohjeet, joiden kanssa tyhmempikin osaa ostaa Hiflexistä oikeat osat, niin sekin olisi jees.
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Noniin, eli uusi TD04 on nyt sitten matkahuollolla tulossa, ja kysynkin, mitä "rekvisiittaa" tarvitsen sen vaihtamiseksi vanhan GT17:n tilalle 2002-malliseen 9-5:een, jotta mahdollisimman paljon osista olisi valmiina.

Tässä EPC:n kuva:
[img=http://img232.imageshack.us/img232/710/ ... lw0.th.jpg]



Kerrataanpa vielä, mitkä ne noista putkista nyt ovat kun menevät vaihtoon?

Entä mitä banjoja tarvitaan? Ilmeisesti Vesiputkiin tulee sitten erilaiset turbon puolelle eli nuo M12?
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Vastaa Viestiin