Kampuran stefan vaihto; onko paha nakki?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

ari_viitanen kirjoitti:Ei juuri mitään, ei tarvi päästää öljyjä pois.
Kiitoksia. :)
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Ja pieni lisäys,Kampiakselin stefat eivät ole koskaan että öljy
olisi stefan takana,että kun stefan ottaa pois niin öljy tulisi ulos
sitä kautta,estää sen roiske öljyn tulemisen koneesta pois.
Öljyn pinta aina alempana kuin stefat.
Ari 1622
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Mites muuten automaattivaihteisen kanssa saa parhaiten tuon hihnapyörän pultin auki? Tein jo "erikoistyökalun" 3x25 latasta (hitsasin pari latanpätkää päällekkäin), mutta oli liian heikko, koska latta katkes varaosahihnapyörää irroittaessa --> teen paksummasta tässä jahka.
Kokeillaanko rouheesti startilla, vai pitääkö yrittää onkia hammaskehä esille ja pitää siitä jotenkin vastaan? Varaosahihnapyörän irroituksessa oli kyseessä irtomoottori+manuaalivaihteistopaketti, josta sai kytkimen paineasetelmasta kivasti pidettyä sorkkaraudalla vastaan, mutta ei tossa oikein vihtis momentinmuunninta murjoa??? Vink Vink vinkit otetaan vastaan ikäänkuin suurta kiitollisuutta potien :)
Hommaan inspiroi hihnapyörän porsiminen (väpättää niin ettei pysy tehostimen hihna paikoillaan), samalla kai sen kuseksivan steeffanin ja öp:n O-renkaan vois vaihdella...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

jotain minimissään (6)---8 x 40--(50) lattaa sais olla ( liian ohut vetää ittensä propeliksi metrisellä varrella), toiseen päähän kun hitsaa pitkän pyöränmutterihylsyn niin on monikäyttölelu, ja pyöränmutterilla voi testata, siinä on suurempi momentti ainakin nimellisesti.
Jossain vm 90 vaiheilla se mutteri muuttuu 30--->27 mm avainväliksi.
Ei oo tietoa miten käy jos panee automaatin erikoisvaihteita päälle onko ne mekaanisia ja kestääkö.
Vauhtipyörän hampaasta voinee lukita kuten manuaaliakin, mutta kannattaa sovittaa se pidike suht hyvin hampaan tyveen, päästä kanitettaessa hampaalle tulee taivutusta.
Startaten lie nopean siistiä, mutta toisaalta onhan se kiinnikin kiristettävä.
Palstalla oli kerran sikatarkat ohjeet sen öljypumpun O- renkaan yms vaihtoon, oliskohan ollu townsendin saitteja by JUS. Siinä oli tosiaan huolellista työtä, O- renkaan kiinnitykseenkin oli jotain spray-liimaa muistaakseni, vaikka onhan siellä niitä väkäsiä urassa, luulis niissä pysyvän sen aikaa.Kannattaa ottaa kuvia kun purkaa, että menee pumpun palikat oikein takaisin. kattelin tota irtopumppua, en kyllä tiedä voiko se yleensäkään mennä väärin sinne ( isomman kehän merkkipiste pitää kuitenkin olla näkyvällä puolella). stefa lähtee ihan ittekseen irti ja varmaan lähes sormipelillä menee takaisin uusikin.
Se ainakin on varmaa, jotta ehdoton puhtaus pitää olla , jos kannen väliin jää joku siru, niin pumppu ei kehitä kunnon paineita, vaikka tiiviste pitääkin. mä pesisin painepesurilla sen kohdan kunnolla ennen aloitusta, saa suurimman osan niistä paskoista pois.
Kokeilee varmuuden vuoksi öljynpaineet ennenkuin virittää remmit takaisin.

Ja ne siemenöljyt sitten.
:lol:
Viimeksi muokannut stara, Ti Huhti 10, 2007 21:21. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

stara kirjoitti:jotain (6)---8 x 40--(50) lattaa lattaa sais olla ( liian ohut vetää ittensä propeliksi metrisellä varrella), toiseen päähän kun hitsaa pitkän pyöränmutterihylsyn niin on monikäyttölelu, ja pyöränmutterilla voi testata, siinä on suurempi momentti ainakin nimellisesti.
Jossain vm 90 vaiheilla se mutteri muuttuu 30---27 mm avainväliksi.
Ei oo tietoa miten käy jos panee automaatin erikoisvaihteita päälle onko ne mekaanisia ja kestääkö.
Hitsasin khyyl pari latuskaa päällekkäin (yhteispaksuus siis 6mm) juurikin tuon propellin välttämiseksi, mutta meni pentele ihan rehellisesti latta poikki siitä kiinni hitsatun hylsyn juuresta :)

P:llä tuota vasta ihan leikkimielisesti vailla tarkoitusta edes pulttia avata kokeilin, niin iloisesti pyöri mosa hihnapyörän mukana. Eli ainakin toi P on vaan joku mekaaninen lukko itse laatikossa, jolloin loota ei ole mitenkään "kiinni" moottorissa. En jaksa uskoa, että pakkovaihde (1, 2 tai R) tuota pitäisi vastaan, "luistaahaan" tuo laatikko kaikilla vaihteilla aina jonkin verran?
stara kirjoitti: Vauhtipyörän hampaasta voinee lukita kuten manuaaliakin, mutta kannattaa sovittaa se pidike suht hyvin hampaan tyveen, päästä kanitettaessa hampaalle tulee taivutusta.
Startaten lie nopean siistiä, mutta toisaalta onhan se kiinnikin kiristettävä.
Joobajoo, eli pitänee purkaa ainakin se muovinen "kytkinkopan" suoja pois, että pääsee kunnolla pitämään vastaan? Oiskohan Saapilla jotain nohevaa erikoiskalua tuohon, jota MäkelänAutosta ihan väkisin tuputtaisivat lainaan :)
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

stara kirjoitti:Palstalla oli kerran sikatarkat ohjeet sen öljypumpun O- renkaan yms vaihtoon, oliskohan ollu townsendin saitteja by JUS.
http://www.townsendimports.com/Web/engi ... eal900.htm
Startilla auki paukauttaessa ei tarvita metristä vartta, ainoastaan sen pituinen että yltää pultilta aisapalkin luo auton alle.

Pumpun isompi kehä pystyy menemään väärin päin.
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... ewsIndex=1

Osien kuvaaminen purkaessa ei auta mitään, jos kuvista ei ilmene oliko kehän merkkitäplä näkyvissä kannen irrottamisen jälkeen vai ei. Paljon otin purkaessa kuvia ja silti kokosin pumpun toisenkin kerran - enkä siltikään tiedä kuinka päin se kehä siellä nyt on :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

jus kirjoitti:Pumpun isompi kehä pystyy menemään väärin päin.
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... ewsIndex=1

Osien kuvaaminen purkaessa ei auta mitään, jos kuvista ei ilmene oliko kehän merkkitäplä näkyvissä kannen irrottamisen jälkeen vai ei. Paljon otin purkaessa kuvia ja silti kokosin pumpun toisenkin kerran - enkä siltikään tiedä kuinka päin se kehä siellä nyt on :-)
Voi vitsi kun linkin kuvassa nro 4 livautetaan vaan niin mukavan helposti pumppu kampuralle, moottorin ollessa autossa kiinni vaatinee hiukan enemmän ähellystä :)
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

V.J.S kirjoitti:Oiskohan Saapilla jotain nohevaa erikoiskalua tuohon, jota MäkelänAutosta ihan väkisin tuputtaisivat lainaan :)
Tonnarin kirjassa on mainittu tuollainen, käynee 8-venttiiliseenkin:
Kuva
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Ei muuten yhdestä -87 purkuautosta lähtenyt startillakaan nylkyttämällä hihnapyörän ruuvi irti :o. Viimeinkin irtosi, kun näytti kunnolla lämpöä ja metrisellä jatkovarrella kovaa vääntöä (ilman lämpöä ei lähtenyt edes jatkovarresta täysiä kiskomalla).
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

Coltti kirjoitti:Ei muuten yhdestä -87 purkuautosta lähtenyt startillakaan nylkyttämällä hihnapyörän ruuvi irti :o. Viimeinkin irtosi, kun näytti kunnolla lämpöä ja metrisellä jatkovarrella kovaa vääntöä (ilman lämpöä ei lähtenyt edes jatkovarresta täysiä kiskomalla).
niinhän ne tossa townsendin linkissäkin sanoo, jotta vanhemmissa voi olla jotain punaista lukitetta, ja ilman kuumia ei irtoa.
Muistelen jonkun valittaneen myös, jotta ei pysy kiinni, mutta lie vain jäänyt liian löysälle. Lukitetta ei kait kuitenkaan yleisesti siihen panna.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

jus kirjoitti:
V.J.S kirjoitti:Oiskohan Saapilla jotain nohevaa erikoiskalua tuohon, jota MäkelänAutosta ihan väkisin tuputtaisivat lainaan :)
Tonnarin kirjassa on mainittu tuollainen, käynee 8-venttiiliseenkin:
Kuva
No en kuitenkaan vihtinyt vaivata Mäkelän Auton kiireisiä ihmisiä (tod näk turhilla) työkalunlainaamiskyselyilläni. Kokeiltuani erinäisiä konsteja hammaskehän junttaamiseksi (mm. iso ruuvari, rautakanki...) huonohkolla menestyksellä, askartelin paskartelin ihan omilla pikku kätösilläni tuommoisen hampaistetun pidättimen.

Rälläkällä lattaa työstäen ei hampaiden ryntökulmat olleet ehkä ihan justiinsa, mutta toimi kun junan vessa :D KOneen päädyssä mukavasti pari M8 pultin paikkaa, joihin sai lattahampaan ruuvattua kiinni. Ja oli muuten vähän helevetin tiukassa se hihnapyörän pultti, paikalliselta rauta & sekatavarakauppiaalta piti ostaa 8mm paksua ja 70mm leveetä lattarautaa, rälläköidä sillai sopivasti kapeammaksi, että mahtui tusaamaan tulipellin väliin ja katkaista n. metrin jatkovarsi, ennen kuin pamahti auki. Yllättäen ei tuommoinen jatkovarsi mahtunut kovin montaa astetta pyörimään konehuoneessa, joten seuraavaksi sitten katkaistiin varsi n. 20cm mittaan ja pyöräytettiin sen verran, että pystyi jo näpeillä ruuvaamaan pultin irti.

Seuraava ylläri tuli, kun yritin vetää hihnapyörän akselilta. Eihän se mahdu ilmastoinnin pyörän ollessa kiinni tarpeeksi ulos. Sitten totesin, että ei mahdu mun 3/8" räikkä 10mm hylsyllä ilmastoinnin hihnapyörän pultteja aukomaan tulipellin väliin, joten seuraavaksi hitsattiin sitten 10mm hylsy latanpätkän perään ja sohittiin sokkona kolme ruuvia auki :lol:

Sitten lähtikin hihnapyörä heittämällä irti. Vanhat vulkanoinnit oli ilmeisesti öljykylvyssä turvonneet ja pehmenneet, joten oli ulkokehä päässyt menemään vinoon. Ei ollut kehä sentään kokonaan irti kuten tonnarissa taannoin.

Öljypumpun O-renkulan vaihdoin myös, kovin persemäinen homma myös tämä, kun en kuollaksenikaan meinannut huomata sitä yhtä 12mm avainvälin pulttia pumpun kannen alanurkasta...Kasaaminen olikin sitten jo helppo nakki. Öljysin vaan osat ja öp-valo sammui muutaman sekunnin odottelun jälkeen.

Samoilla vaivoilla vaihdoin myös kuseksivan öp-anturin, täysin kivettyneen venakopan tiivisteen ja uuden O-renkaan puutteessa (Mäkelän Autolla ei varastossa ja paikalliset varaosajeesukset ei tienneet myöskään O-renkaan kokoa) kokeilumielellä laiton virranjakajan O-renkaan kaveriksi Piilteeman tiivistesilikonia :)
Nyt tuo ei varmaan vuoda moottoriöljyä enää kun kampuran takapään (joka on auton etupäässä :P ) stefasta ja kaikista öljyputkien ja letkujen liitoksista. Ja tietty vielä tomaatti- ja tehostinöljyjen tiputtelut siihen päälle :lol:

Näytti aika intresantilta hommalta tuon kampuran takapään stefan vaihto-operatsiooni, mitenköhän hiivatissa se momentinmuunnin irrotetaan 8O Stefa ois jo ostettuna....
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Mulla ois se mitta kotona mutta ei luonnollisestikkaan täällä töissä. Ostin originaalin ja mittasin sen koon ja sillä mitalla sitten hommasin VITON -materiaalista tehdyn vastaavan. Kestää lämpöö ja synteettisiä öljyjä paremmin kuin originaali NBR O-rengas. Jos haluatte Vitonisia ko. renkaita niin voin hommata ( tai sen mitan sille... ) :wink:
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24620
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mites mahtais toimia tää kuplaan tarkoitettu vauhtipyörän lukitsin.
tarvetta olis tuollaiselle,mut jos se sattuis käymään muuhunkin olis ihan jee.

http://www.hotcars.net/Prod/pict-o/big/1911.jpg
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

nalleolut kirjoitti:mites mahtais toimia tää kuplaan tarkoitettu vauhtipyörän lukitsin.
tarvetta olis tuollaiselle,mut jos se sattuis käymään muuhunkin olis ihan jee.

http://www.hotcars.net/Prod/pict-o/big/1911.jpg
Tuollaisenaan ei mitenkään, ainakaan Saappiin. Tuon "hammastuksen" pitäisi olla tod.näk. alempana verrattuna tuohon pultinreikään, ja hammasvälin sattuminen kohdilleenkaan ei ole varmaan myöskään taattua. Eli tarvitsee ainakin jonkun adapterin kiinnitykseen.

Edit: koneen päädyssä oleva "korvake" näytti minun silmän niin ohkaselta, että en halunnut ruveta kokeilemaan yhden pultin kiinnitystä, joten tein latasta tarpeeksi leveän, että tuli kahteen pultinreikään kiinni.

Ja jos "toms" löydät ne virranjakajan O-renkaan mitat, niin olis ihan bueno. Motonetillähän tuo on listoillaan, mutta tiedä mistä lie kierrätetystä ämpärimuovista sekin rinkula on (kestotesti menossa kaasarisatkussa, johon laiton Moton O-rinkulan viime kesänä). Eikä haittais varmaan tuo öljypumpun kannenkaan renkaan koko, maksaa ~10€ merkkiliikkeessä...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Tarkoitin just sitä öljypumpun rengasta kun on niin v-mäisessä paikassa vaihtaa. Kysyn hinnan ko. renkaalle ja ilmoittelen sitten palstalla paljonko maksaa + postikulut. Pittää mitata virranjakajakin ja kattoo paljonko Viton-o-rengas maksaa.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Vastaa Viestiin