jus kirjoitti:V.J.S kirjoitti:Oiskohan Saapilla jotain nohevaa erikoiskalua tuohon, jota MäkelänAutosta ihan väkisin tuputtaisivat lainaan

Tonnarin kirjassa on mainittu tuollainen, käynee 8-venttiiliseenkin:

No en kuitenkaan vihtinyt vaivata Mäkelän Auton kiireisiä ihmisiä (tod näk turhilla) työkalunlainaamiskyselyilläni. Kokeiltuani erinäisiä konsteja hammaskehän junttaamiseksi (mm. iso ruuvari, rautakanki...) huonohkolla menestyksellä, askartelin paskartelin ihan omilla pikku kätösilläni tuommoisen hampaistetun pidättimen.
Rälläkällä lattaa työstäen ei hampaiden ryntökulmat olleet ehkä ihan justiinsa, mutta toimi kun junan vessa

KOneen päädyssä mukavasti pari M8 pultin paikkaa, joihin sai lattahampaan ruuvattua kiinni. Ja oli muuten vähän helevetin tiukassa se hihnapyörän pultti, paikalliselta rauta & sekatavarakauppiaalta piti ostaa 8mm paksua ja 70mm leveetä lattarautaa, rälläköidä sillai sopivasti kapeammaksi, että mahtui tusaamaan tulipellin väliin ja katkaista n. metrin jatkovarsi, ennen kuin pamahti auki. Yllättäen ei tuommoinen jatkovarsi mahtunut kovin montaa astetta pyörimään konehuoneessa, joten seuraavaksi sitten katkaistiin varsi n. 20cm mittaan ja pyöräytettiin sen verran, että pystyi jo näpeillä ruuvaamaan pultin irti.
Seuraava ylläri tuli, kun yritin vetää hihnapyörän akselilta. Eihän se mahdu ilmastoinnin pyörän ollessa kiinni tarpeeksi ulos. Sitten totesin, että ei mahdu mun 3/8" räikkä 10mm hylsyllä ilmastoinnin hihnapyörän pultteja aukomaan tulipellin väliin, joten seuraavaksi hitsattiin sitten 10mm hylsy latanpätkän perään ja sohittiin sokkona kolme ruuvia auki
Sitten lähtikin hihnapyörä heittämällä irti. Vanhat vulkanoinnit oli ilmeisesti öljykylvyssä turvonneet ja pehmenneet, joten oli ulkokehä päässyt menemään vinoon. Ei ollut kehä sentään kokonaan irti kuten tonnarissa taannoin.
Öljypumpun O-renkulan vaihdoin myös, kovin persemäinen homma myös tämä, kun en kuollaksenikaan meinannut huomata sitä yhtä 12mm avainvälin pulttia pumpun kannen alanurkasta...Kasaaminen olikin sitten jo helppo nakki. Öljysin vaan osat ja öp-valo sammui muutaman sekunnin odottelun jälkeen.
Samoilla vaivoilla vaihdoin myös kuseksivan öp-anturin, täysin kivettyneen venakopan tiivisteen ja uuden O-renkaan puutteessa (Mäkelän Autolla ei varastossa ja paikalliset varaosajeesukset ei tienneet myöskään O-renkaan kokoa) kokeilumielellä laiton virranjakajan O-renkaan kaveriksi Piilteeman tiivistesilikonia
Nyt tuo ei varmaan vuoda
moottoriöljyä enää kun kampuran takapään (joka on auton etupäässä

) stefasta ja kaikista öljyputkien ja letkujen liitoksista. Ja tietty vielä tomaatti- ja tehostinöljyjen tiputtelut siihen päälle
Näytti aika intresantilta hommalta tuon kampuran takapään stefan vaihto-operatsiooni, mitenköhän hiivatissa se momentinmuunnin irrotetaan

Stefa ois jo ostettuna....